Válságétlap

Míg számos vállalkozás leépítéssel, átcsoportosítással, elbocsátással küzd a túlélésért, egyes területeket mintha meg sem érintett volna a válság, sőt. Tucatszámra özönlenek a postaládákba a pizzarendelésre buzdító szórólapok, az új cégek reklámjai. A pizza-boom okát kerestük.

2010. január 9., 15:19

Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke szerint tévedés azt gondolni, hogy a vendéglátás nyugodt sziget a válság tengerén. Éppen ellenkezőleg. Számos egység húzhatja le a rolót részben a krízis miatt, részben a kormányzati intézkedések miatt, melyek egyre nehezebb helyzetbe hozzák az ágazatot. Évek óta csökken a piac fogyasztóereje, az éttermeknek akár 17-18%-a is bezárhat, a válság és a kormányzati intézkedések együtt 35-40 ezer munkavállalót érinthetnek.

Üzlettársak

Háber szerint az adó- és járulékemelések teljesíthetetlen terheket jelentenek a vendéglátósok számára, miközben a piac fogyasztóereje egyre csökken. Úgy látja: öngólt rúg a kormányzat, amikor saját bevételeit azzal próbálja növelni, hogy újabb terheket ró a vállalkozásokra. Az áfa öt százalékos emelésével és a vállalkozások többletadóztatásával az állam „üzlettársának” terheit növeli. „Ha ezeket a terheket cégek nem tudják a piac felé érvényesíteni, akkor az állam telhetetlensége miatt a vállalkozások teljesítőképessége csökken, összeomlik a rendszer.”

Márpedig egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy étterembe járjanak. A lakosság mintegy 28%-a tér be évente legalább egyszer vendéglőbe. Az MVI elnöke úgy véli: a magyar gazdaságot az állam egy olyan pályára állította rá, aminek a terheit a lakosság sem tudja viselni.

Hangsúlyozza: komoly hiányosság az is, hogy a rendszerváltás óta a kereskedelmi törvényben nem történtek meg a szükséges változások. Koncessziós törvényeket kellene hozni, biztosítani kellene a piacokat. Nem megoldás, hogy bizonyos kereskedelmi szektorok saját területükön túl értékesítenek. Példaként említi a kerthelyiségek nyitva tartásának korlátozását, miközben a non-stop boltok a vendéglátás forgalmát viszik el.

Háber szerint a vendéglátóipar a magyar gazdaság húzóágazata, ám komoly piacélénkítésre lenne szükség ahhoz, hogy talpon maradjon. Példaként Franciaországot említi, ahol a kormány a válság közepette is csökkentette az ágazatot terhelő adókat.

Kényszer szülte megoldás

És hogy minek tudható be a pizza-boom? Az MVI elnöke szerint kényszer szülte megoldások ezek. Egy bizonyos ponton túl a vendéglátásban tevékenykedő vállalkozások nem tudnak válogatni az eszközökben: a megélhetéshez lejjebb kell adni.

Kiemeli: a klasszikus, „beülős” pizzériákból is egyre kevesebb van, mert drága fenntartani egy vendéglőt. Ezért bukkantak fel a kiszállításokra szakosodott cégek, melyek egy része hamar meg is szűnik. Sokan közülük olcsón dolgoznak, gyakran gyengébb minőséget produkálva.

Az elmúlt hónapokban a forint erősödött mind a dollárral, mind az euróval szemben, és ez közvetlenül csökkentette az üzemanyag-import költségeit. Emellet a brent olaj világpiaci ára is csökkent, s e két hatás eredményeképpen a benzin literenkénti ára átlagosan 7 forinttal csökkent, így tartósan 590 forint alá került, míg a dízel ára is egyre inkább megközelíti ezt a szintet.