Uniós szinten Magyarországon a második legdrágább az üzemanyag
Jövedéki és fogyasztási adók nélkül összehasonlítva a magyarok fizetik a második legmagasabb árat az üzemanyagért.
Az Európai Bizottság január 16-án publikált jelentése szerint a 95-ös benzin 1000 literje Magyarországon 819,1 euróba kerül adók nélkül. Ez literenként 0,82 euró, azaz 338 forint. A rossz hír az, hogy az EU-ban ez a második legmagasabb ár, csak Dániában kerül többe adók nélkül a 95-ös (ahol 906,51 euró az 1000 literenkénti ár). A harmadik helyen a hollandok vannak, ők 817,78 eurós nettó áron tankolhatnak 1000 liter 95-öst – írja cikkében az Economx. A lap felsorolta a régiónkban elérhető 95-ös adómentes árakat is, melyek ezer literenként (zárójelben a magyar árhoz képest meglévő különbség, százalékban) ennyibe kerülnek:
- Románia: 748,88 euró (-8,6 százalék),
- Szlovákia: 717 euró (-12,5 százalék),
- Szlovénia: 644,9 euró (-21,3 százalék),
- Ausztria: 688,7 euró (-15,9 százalék),
- Horvátország: 710 euró (-13,3 százalék).
A gázolajat illetően valamivel jobb a helyzet, itt az ötödik a magyar ár, előttünk vannak a hollandok, a dánok, az észtek és a svédek.
A bruttó üzemanyagár az EU középmezőnyébe repít
Az Economx a cikkében megjegyzi, ha az adókkal bruttósított benzinárat vizsgáljuk, a magyar átlagos 95-ös ár 1537,9 euró ezer literenként, amelyből a hétfői euró/forint árfolyammal kalkulálva 633,6 forintos literenkénti átlagár adódik. Ilyen összevetésben Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el, a 16. helyen áll.
Több oka is van annak, hogy Magyarország a 2. helyre kapaszkodott fel az üzemanyagok adóktól megtisztított számok szerinti listáján. Egyrészt az önmagában is torzít: csak az áfa és a jövedéki adók nélküli árakat összesíti, nálunk azonban sajnálatos módon egyéb tételek is gyarapítják a bruttó benzinárakon keresztül az államkasszát: készletezési díj, kiskereskedelmi adó, illetve az EKR-hez köthető teher formájában – áll a cikkben.
Ráadásul nincs is igazán verseny Magyarországon a kúthálózatok közt, a 2021-22-es üzemanyag árbefagyasztás ugyanis gyakorlatilag elintézte a „fehér kutak” jelentős részét. Ezek vagy bezártak vagy annyi tőkét veszítettek, hogy nem bírják a versenyt. Emiatt a négy színes hálózat (Mol, OMV, Orlen, Shell) gyakorlatilag leuralja a piacot.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)