SZÉP-kártya: átlag 15 milliót buktak a magyar fürdők

A Magyar Fürdőszövetség tagjai körében végzett felmérést a Széchenyi Pihenőkártya 2012-es felhasználásának tapasztalatairól. A hazai gyógy-, termál-, és élményfürdőkben 2010-ben közel 3,5 milliárd forint értékben használtak fel Üdülési Csekket, mely átlagosan a bevételek 14%-t biztosította. Az Üdülési Csekk a belső fogyasztás kedvező és kiforrott ösztönző formájává vált az elmúlt években. Az ÜCS-vel kapcsolatban a Fürdőszövetség korábban is kritizálta az elszámolás magas jutalékát, továbbá több javaslatot is megfogalmazott a csekket felváltó, modern, készpénzt helyettesítő, államilag a kedvező adózással támogatott kártyarendszer kidolgozására.

2013. február 22., 18:43

2011-ben a Magyar Fürdőszövetség, a hazai fürdőket képviselő érdekvédelmi szervezet örömmel fogadta a Széchenyi Pihenőkártya tervezett megvalósításának formáját. A 2012-es bevezető év a SZÉP kártya fürdőkben felhasznált forgalmával kapcsolatban azonban csalódást keltett. A Fürdőszövetség 37 fürdő körében végzett felmérése alapján a SZÉP kártya lehangoló eredményt produkált 2012-ben a fürdőkben.

A felmérésben részt vevő 37 fürdő adataiból reprezentatív képet kapunk a fürdők helyzetéről, mivel minden kategóriájú fürdő egyaránt képviselve volt a felmérésben, túlsúlyban az ország jelentős fürdőhelyeinek fürdői szerepeltek (pl. Debrecen, Hajdúszoboszló, Hévíz, Bükfürdő, Sárvár, Aquaworld, Budapest Gyógyfürdői, Gyula, Bükfürdő, stb.), melyek a hazai fürdőforgalom jelentős részét lefedik.

A vizsgálatba bevont 37 fürdő 2010-ben 2,5 Milliárd Forint (2.589.325.403,-) összegben fogadott el Üdülési Csekket, melynek összege 2011-re 23%-al csökkent 2,00 Milliárd (2.000.261.988,-) Forintra. A visszaesés indoka 2011-ben az ÜCS év közepétől változtatott igénylésének feltételei és a piacról történő kivezetésének megkezdése volt az adóteher növelésével. 2011-ben SZÉP kártyával a fürdőkben még nem lehetett fizetni. 2012-ben a SZÉP kártya bevezetése a kártyakibocsátók egyéb problémáinak, továbbá a nehézkes és lassú központi kommunikációnak köszönhetően csak a nyári időszakra vált általánosan elfogadottá és alkalmazhatóvá. Mindezen időszak korábbi bevételei kiestek, illetve az ösztönző funkció elmaradása miatt csak részben fedezték a vendégek saját költései. Az év egészében az ÜCS kifutása volt tapasztalható, azonban a SZÉP még az év végére sem töltötte be a korábbi ÜCS fogyasztást ösztönző funkcióját, a megjelent híradások ellenére sem a fürdőkben.

Összességében a vizsgált 37 fürdő 2012-ben ÜCS és SZÉP kártya együttes forgalma az 1,63 Milliárd Forintot (1.638.015.015,-) érte el, mely 2011-hez képest 18%-os, míg 2010-hez képest közel 40%-os visszaesés! A vizsgált fürdők elmaradt bevétele a fogyasztás ösztönzése révén így a két év viszonylatában közel 1 Milliárd Forint (951.310.388,-).

A fürdőket a változás eltérő módon érintette, a felmérésben résztvevők közül mindössze 5 fürdő tudta növelni a forgalmát 2011-hez képest 2012-ben, azonban azon fürdőkben, ahol csökkent a forgalom, az átlagos csökkenés összege fürdőnként megközelítette a 15 millió Forintot.

A forgalom csökkenése mögött egyértelmű okok húzódnak meg, melyek a fürdőszolgáltatás Széchenyi Pihenőkártya alszámláin belüli háttérbe sorolására vezethetők vissza. Egyértelmű a SZÉP kártya felhasználásának dinamikus növekedése és magas forgalma a szállodák esetében, ahol a SZÉP kártya korlátozás nélkül felhasználható mindhárom zsebből. Ennek eredménye, hogy a szállodákban a forgalom jóval kedvezőbb, mint korábban.

Tekintettel arra, hogy a fürdők a hazai turizmus kiemelt szereplői, méltatlan, hogy a közel 9 ezer főt foglalkoztató, évente közel 25 Millió fürdőzőt fogadó, 50 milliárd Ft árbevétellel rendelkező, közel 200 fürdőlétesítmény fogyasztóinak ösztönzése ne kerüljön hangsúlyosabban a figyelem középpontjába, a közel 100 milliárdos támogatott fejlesztés megvalósítása után, akkor amikor a Magyar Turizmus Zrt. meghatározó erőforrás eleme a gyógyvíz és az élményt adó víz.

A Magyar Fürdőszövetség ismételten kezdeményezi, hogy a Széchenyi Pihenőkártya alszámlái közötti átjárhatóság, a szállásszolgáltatáshoz hasonlóan, legyen a fürdőszolgáltatások tekintetében is megengedett!

Az Erzsébet Utalvány tervezett változtatásai örvendetesek, azonban a fürdők ezen esetben is hátrányba kerülnek, mivel csak azon utalvánnyal lehet igénybe venni őket, amelynek adóterhe 51,17%.

A hazai termálvízkincs felhasználói komoly problémákkal fognak szembesülni hamarosan, melyek a tulajdonosok, többségében önkormányzatok, kasszáit fogják megrövidíteni, problémájukat növelni. Magyarország fürdői többet érdemelnek...