Szent tehenünk, a MÁV

Nem látszanak sikeresnek a MÁV konszolidálására tett eddigi lépések. A személyszállításra létrehozott MÁV-Start nem hogy nem javított korábbi gazdálkodásán, de üzemi vesztesége növekedni látszik. Erre utal, hogy a cég vezetése a tervezetten túl további csaknem 50 milliárd forint állami támogatást kér a működtetéshez ahhoz, hogy a napi átlagosan mintegy kétszázezer utast szállítani tudja.

2008. június 20., 12:02

A költségvetés több mint 110 milliárdot szán az ártámogatásra. Most már a második fél évre járó 40 milliárdot is előre ki kell fizetni, amiről a döntés a pénzügyi tárcánál már megszületett. Lehetőséget erre az ad, hogy az államháztartás a vártnál sokkal, mintegy százmilliárd forinttal jobban zárta az első félévet. Ráadásul jó érv, hogy az üzemanyagok és az áram drágulását a vasútnál ellentételezni kellene.

A jelek szerint a személyszállítás finanszírozásában mutatkozó több tízmilliárd forintos hiány fedezéséhez aligha lesz elég a második félévi támogatás elöre hozása, ez ugyanis legfeljebb néhány milliárd forint kamatbevételt hozhat. A cég kalkulációi szerint a vasúti menetrend fenntartása mintegy 161 milliárd forintjába, azaz a tavaly betervezett és elfogadott összeg csaknem másfélszeresébe kerül majd a költségvetésnek. Majdnem annyiba, mint amennyire a MÁV-Start közelmúltban elfogadott stratégiai terve szerint 2009-ben igényt tart.

A lehetséges többletforrások közül az első helyen a MÁV-Cargo eladásából várt százmilliárdos bevétel felhasználása áll. A gond csak az, mint például az ugyancsak szent tehénnek számító és jobb gazdálkodásra képtelen BKV-nál: az újabb tőkejuttatás a vasúti szolgáltatások színvonalán semmit se változtat, minden marad a régiben. A pénzügyminisztérium pedig nem szívesen önt óriási összegeket egy feneketlen zsákba. Hogy mi lesz a megoldás, még nem tudni, a döntésig még hónapokig kell várni. Egy biztos, bármi is lesz, annak számláját mi, adófizetők álljuk.