Putyin kezében a Malév-tulajdonos sorsa
Újabb viharfelhők gyülekeznek a AiRUnion orosz légitársaság felett, amelyet a hírek szerint csődeljárás fenyeget kifizetetlen adósságai miatt. A megrendült cégszövetség jövője lényegében az orosz kormánytól, személyesen Putyin kormányfőtől függ, ami könnyen a vállalatcsoport egyfajta államosításához vezethet. A kérdés az, érinti-e ez, és ha igen, mennyiben a magyar légitársaságot?
Az AiRUnion orosz légi szövetség gépei kedden megint nem tudtak elindulni számos repülőtérről üzemanyaghiány miatt. Vlagyimir Putyin orosz kormányfő úgy rendelkezett, hogy rendezzék a szövetség problémáit. Ezzel a közlekedésért is felelős első helyettesét, Szergej Ivanovot bízta meg, aki szükség esetén költségvetési pénzt is felhasználhat, mivel most, az iskolaév kezdete előtt néhány nappal a legfontosabb az, hogy az üdülő családok idejében hazatérhessenek.
A Kommerszant című lap értesülése szerint a közlekedési minisztériumban a szövetség helyzetéről és a tanévkezdésig való működtetéséről tanácskoztak a miniszter, az AiRUnion társaságainak állami tulajdonban lévő részéért még felelős Állami Vagyonkezelő, a Rostechnologii állami korporáció - az állami pakettek várományosa -, valamint a négy legnagyobb orosz légitársaság képviselői, de nem volt jelen Borisz Abramovics, a KrasAir - a legnagyobb AiRUnion-társaság - vezérigazgatója és fő magánrészvényese, aki az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként a Malév résztulajdonosa is.
A tanácskozáson a Rostechnologii leszögezte: minden tőle telhetőt elkövetett a szövetség érdekében, amikor a múlt héten néhány napra elegendő kerozin kifizetésére adott garanciákat, és reméli, hogy a továbbiakban a tulajdonosok - az állam és a magánszemélyek - önállóan megoldják problémáikat. A konkurens légitársaságok vállalták, hogy elviszik az AiRUnion utasait, és már fel is osztották egymás között a szövetség járathálózatát. A tanácskozás résztvevői közül többen elmondták: csupán a legközelebbi napokról esett szó, a távolabbi jövő kérdése fel sem merült, azt majd az idő eldönti. A nyilatkozók többsége azonban úgy vélte: az AiRUnion társaságainak nincs jövőjük, és a legvalószínűbb lehetőség a csődeljárás megindítása.
Közben az ügyészség is érdeklődni kezdett a járatok késése ügyében: egyelőre azzal foglalkozik, hogy a társaságok eladósodása és az emiatt keletkező üzemanyaghiány súlyosan sértette az utasok jogait, de törvénybe ütközőnek tekinti a hatóság a gépek feltankolásának megtagadását is. Nem tartják kizártnak azt sem, hogy büntetőeljárást is indítanak majd, ha a nyomozás kimutatja, hogy az AiRUnion társaságai csalást követtek el, amikor jegyeket adtak el, noha tudták, hogy nincs pénz üzemanyagra a járatok indításához.
Az AiRUnion szövetség az egységes részvénytársasággá alakulás folyamatában van, de a magánrészvényesek és a résztulajdonos állam között vita van arról, hogy melyiknél van a meghatározó többség, továbbá Abramovicsék ellenzik, hogy az állam kezében lévő tulajdonrész a terveknek megfelelően a Rostechnologii korporációhoz kerüljön. Ezért a szakmában már felmerült, hogy a csődközeli helyzetet Abramovics szándékosan idézte elő, és a szakértők szerint erre utal, hogy a fivérek többi társasága - így a Malév és a Sky Express - egyelőre változatlanul normálisan működik.