Pert vesztett és címet váltott a Metro

Elvesztette a pert és ezzel a nevét is Magyarország első és legsikeresebb ingyenes napilapja, a Metro. Az azonos nevű kereskedelmi hálózat indított még két évvel ezelőtt jogi eljárást a kiadó ellen azért, hogy tiltsák el a névhasználattól. A hosszas procedúrára a Legfelsőbb Bíróság határozata tett pontot, így a Metro újság mától kezdve Metropol. Az olvasókat ez aligha fogja zavarni, nekik a lényeg az, hogy továbbra sem kell fizetni érte.

2008. augusztus 7., 15:23

Mától Metropol néven jelenik meg a Magyarországon tíz éve jelen levő Metro napilap. A névváltoztatás a nagykereskedelmi láncot működtető Metro International DL AG kezdeményezése alapján, a Legfelsőbb Bíróság jogerős ítélete nyomán született. A metropol szó - ahogyan a metro is - a metropolisz szóból ered, utalva az olvasói célközönségre és a terjesztési területre. Magyarországon sokan még mindig a földalatti közlekedési eszköz nevére asszociáltak a Metróról, ezért már többször terveztük a névváltoztatást – közölte Hivatal Péter, a kiadó vezérigazgatója, aki hangsúlyozta: a változás csak a lap elnevezését érinti, semmi másra – tartalomra, layoutra, terjesztési vagy hirdetési területre - nincs hatással.

A Metro laphálózatot 1997-ben két norvég vállalkozó indította el. Ötletük alapja az volt, hogy ingyenes hírújságot adjanak ki, amelyet a legforgalmasabb közlekedési csomópontoknál terjesztenek. Stockholmban indultak, és a gyors siker külföldi terjeszkedésre ösztönözte őket. A következő körben Budapesten és Prágában jelentek meg, majd egyre több országban adták ki az ingyenes lapot. A szerkesztési elvek és a megjelenési forma mindenhol ugyanaz, akárcsak a terjesztés helye. Mindenhol a metroállomásokon kezdtek és onnan mentek tovább az egyéb csomópontokra, vendéglátóhelyekre stb.

Az ingyenes újság tömeges megjelenése az egész napilapsajtót átalakította. A hagyományos lapok elsősorban hirdetési bevételeikből vesztettek, ezért sok helyen éles harcba kezdtek a Metro ellen, konkurens ingyenes lapokat indítva. A küzdelem a Metronak is ártott, több európai és amerikai nagyvárost kénytelen volt feladni. Jelenleg 21 országban van jelen, de a cég egésze még tíz év után sem tudta visszatermelni az eddigi kiadásokat. Sok jót a jövőben sem várhatnak, a nyomtatott sajtó szűkülő piacán egyre keményebb a harc a hirdetőkért. Mivel más bevételi forrása nincs, a marketing költségek visszafogása különösen érzékenyen érinti a Metrot, azaz új nevén a Metropolt.