Olyan drága a vasút, hogy inkább kikerülik Magyarországot

Minden európai stratégia és előírás arra tolja a tagállamokat, hogy többet szállítsanak vasúton, mint közúton. Ennek elsősorban klímavédelmi-környezetvédelmi okai vannak, hiszen több tucat kamiont is ki tud váltani egy nagyobb vasúti szerelvény. Az EU-s irányelvek alapján 2030-ra a közúti szállítás 30 százalékát át kellene terelni vasútra. Csakhogy van egy ország az EU-ban, ahol az elmúlt hónapokban a vasúton szállított áru aránya csökkent, miközben a közúti nőtt. Ez az ország Magyarország.

2022. június 23., 07:17

Szerző:

Nagyon drága lett ugyanis a vasúti áram, szaknyelven „a pályahasználati díjban megjelenő vontatási villamos energia" ára. Annyira, hogy a nemzetközi vasúti szállítók egyre többször akkor is kikerülik Magyarországot, ha sokkal rövidebb lenne átmenni rajta – hívta fel a figyelmet a 444. 

Egy Szerbiából Szlovákiába menő szállítmányt például olcsóbb Horvátországon, Szlovénián és Ausztrián keresztül körbevinni, mint átvágni vele Magyarországon. Az áram a MÁV által fenntartott vonalakon lett brutálisan drága, és az ország vasúti hálózatának nagy részét ők felügyelik - a másik pályafenntartó a GYSEV, ők sokkal olcsóbbak, de jóval kisebb az üzemeltetési területük, csak az ország északnyugati részére korlátozódik.

A magyarországi pályahasználati díjak regionális szinten már tavaly is magasak voltak, mert szemben a szomszédainkkal és Németországgal, a magyar kormány nem élt az EU által felajánlott lehetőséggel, hogy a járványra tekintettel csökkentse, vagy akár teljesen eltörölje. A tagállamok idén június 30-ig jelenthetik be Brüsszelben, ha élni kívánnak a lehetőséggel, vagyis már csak néhány napja volna a kormánynak, hogy lépjen ebben az ügyben, ha akar.

Mivel ez a MÁV-nak bevételkiesést jelentene, amit az állami költségvetésből kellene kipótolni,

a mostani megszorításokkal terhelt időszakban nem biztos, hogy erre hajlandóságot mutat a kormány.

A környező országokhoz képest tehát eleve versenyhátránnyal indultak a Magyarországon működő vasúti szállítók, de az igazán nagy krach idén ütött be, amióta a MÁV rendkívül drágán jut áramhoz, és ennek az ára beépült a pályhasználati díjba. Magyarországon az áramot csak a vasúti pályát üzemeltető cégtől vehetik meg a fuvarozók, azaz esetünkben főleg a MÁV-tól, egyes szakaszon pedig a GYSEV-től.

A MÁV vonalain 1 kWh áram tavaly 33-34 forint volt. Idén viszont volt olyan hónap, amikor ugyanennyi áram 170 forintba került. A GYSEV pályáin 2022-ben minden hónapban csak 42,70 forintba kerül 1 kWh áram díja, és utóbbira hasonlítanak az árak a környező országokban is.

 (Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Róka László)

Az európai e-kereskedők érdekvédelmi szervezete és tágországi társult szervezetei nyílt levélben fordultak az EU és a tagországok törvényhozásához, hogy lépjenek fel a Temu szerintük piactorzító működésével szemben.