Nyilvánosság előtt zajló konfliktusok: ez árthat a Fidesznek

Frakciókormányzást folytat a Fidesz, mert a parlamenti frakció jóval aktívabb törvénykezés terén, mint a kormánypártok – állapítja meg a Policy Agenda. Az elemző cég szerint ez rövid- és hosszútávon is károkat okoz a Fidesznek.

2011. március 24., 17:12

Tavaly novemberben azt írta a Policy, hogy nagyon úgy tűnik: a kormányzati szerkezet nem képes „tökéletesen kiszolgálni a politikai vezetés és a kormánypárti frakciók által diktált tempót.” Ám mára – állapítják meg – az első két hónaphoz képest felgyorsult a kormányzat tevékenysége. De – hangsúlyozzák – a jogalkotási munka késlekedése már rövid távon is okozhat károkat, hiszen ezáltal a végrehajtás is késlekedik.

A kormány első 300 napjának törvényhozását vizsgálta a Policy Agenda. Ami szerintük a legszembetűnőbb az az, hogy teljesen megváltozott a kormányzás módja. A kormánypárti frakció ugyanis több törvényjavaslatot nyújtott be, mint a kabinet.

Egyértelműen arra a következtetésre jutottak, hogy a frakció nem akarja átadni a kormánynak a feladatot, gyakorlatilag ott összpontosul a jogalkotás előkészítése.

Összehasonlítást is végzett a Policy az előző kormányok első 300 napos teljesítményével. Eszerint a mostani kormány adta be a legtöbb törvényjavaslatot, ugyanakkor a teljesítmény nagyjából azonos az előző kormányzatok törvénykezési teljesítményével. Ám kiemelendő, hogy míg a Fidesz-frakció összesen 92 önálló kezdeményezéssel élt eddig, az első Orbán, a Medgyessy és a Gyurcsány kormányok összesen 61 törvényjavaslatot nyújtottak be az első 300 napban.

Ráadásul továbbra sem változik az arány a kormány és a frakció kezdeményezési kedve között, noha várható lett volna, hogy egy idő után a kormányzat fokozatosan átveszi a törvénykezési feladatokat a frakciótól. Sőt, míg az első félévben a frakció 26 százalékkal vezetett e téren a kormányzati apparátussal szemben, mostanra a frakció előnye 35 százalékra nőtt.

A Policy Agenda ebből azt a következtetést vonja le, hogy szemlátomást megtetszett ez a működési mód a Fidesznek.

„A kényes döntések tárgyalási idejét, ezáltal a politikai viták hosszát nagymértékben lehet csökkenteni azzal, ha egy kormánypárti képviselő saját maga terjeszt be egy javaslatot. Ezáltal a társadalmi egyeztetést is ki lehet kerülni, amely további politikai indulatokat, érveket hozhatna a felszínre. A gyors döntéshozatali rend természetesen hibákkal is járhat, mivel a rövidebb tárgyalási idő nem minden esetben képes a jogalkotás során felmerülő problémákat kivédeni.” – írják.

Csakhogy – hangsúlyozzák – a frakciókormányzás növeli a frakció és a kormányzat közötti feszültségeket, sőt, erre már volt is példa. És lesz is. Ám a nyilvánosság előtt zajló konfliktus igencsak árt a Fidesz megítélésének – összegez a Policy Agenda.