Még hónapokig várhatnak a devizahitelesek
A kormányzati ígéretek dacára még mindig sok a bizonytalanság a devizahitelek kivezetése kapcsán, az adósok leghamarabb a jövő év elején tudhatják meg konkrétan, mit hoz számukra a megoldás. Eközben elindultak a bankok kontra állam perek, és folyik a tartozások átszámítása az árfolyamrés eltörlése nyomán.
Eddig több mint félszáz pénzintézet nyújtott be jogi keresetet annak bizonyítására, hogy nem voltak tisztességtelenek az egyoldalú szerződésmódosításoknál. Az ilyen ügyekkel foglalkozó bíróságoknak több ezer oldalnyi anyagot kellene áttanulmányozniuk a döntések meghozatalához, mindezt ráadásul roppant rövid határidőn belül. Ebből a szempontból érthető tehát, hogy amitől lehet, igyekeznek minél gyorsabban megszabadulni: 19 beadványt azonnal visszadobtak formai okok miatt, mert azokban PDF formátumú oldalak is voltak, márpedig azok a bíróság szerint nem szerkesztett anyagok, holott a törvény azt írja elő. Ez eléggé erőltetett indoknak látszik, mivel a szöveg ebben a formában is jól olvasható és a tartalom is megítélhető, azaz a törvény betű szerinti szövegére való hivatkozás inkább ürügynek látszik a perek számának csökkentésére.
A már megszületett első ítéletnél sem sokat lacafacázott a bíró, szinte azonnal elutasította a keresetet a tisztességtelenség lényegi vizsgálata nélkül. A laikusok számára nehezen követhető jogi csűrcsavaros indoklás lényegében a beadvány által kért megállapítás jogi alaptalanságából indul ki, több szakértő szerint viszont a felperes ezzel csapdába csalta a bíróságot, és az ítélet alapján – mivel a tisztességtelenséget nem mondták ki – nem kell kárpótolni az ügyfeleket. Az mindenesetre igencsak különös, hogy a pervesztes kis pénzintézet nem kíván fellebbezni a határozat ellen. A per a furcsaságok miatt nem tekinthető útmutatónak a többi eljárás várható kimenetelét illetően, annál inkább a héten kezdődő, a nagy bankok által kezdeményezett procedúrák. Az biztosnak látszik, hogy az eddig megismert banki szerződésszövegek alapján nem lesz könnyű bizonyítani a tisztességes magatartást.
Ahogy rendkívül nehéz megfelelni annak a követelménynek is, hogy mostantól számítva két hónapon belül az árfolyamrés eltörlése miatt át kell számolni minden tartozást. Több százezer ügyletről van szó, és hatalmas mennyiségű archív anyagot kell előkaparniuk a bankoknak jellemzően 7-10 évre visszamenőleg, és azok alapján elvégezni a számításokat. Szakértők szerint ezt kézi módszerekkel lehetetlen elvégezni, a teljesen megbízható elektronikai-szoftver háttér megteremtése pedig önmagában 2-3 hónapig tartana. Mivel erre nincs idő, nagy az esély arra, hogy a kapkodásba sok hiba fog csúszni, ami akár kaotikus helyzetekhez is vezethet, de vitákhoz mindenképp. Hozzáértők szerint a bankok a határidőt be fogják tartani, de a későbbi korrekciók még hónapokig elhúzódhatnak.
A bankok már elkezdtek felkészülni a pénzügyi következményekre, amit jelez az is, hogy a szektor második negyedéves eredménye 350 milliárd forint veszteség volt, aminek oroszlánrészét a tartalékképzés adta. A várható teljes veszteség ennek 2-3-szorosa lehet, a tényleges összeg csak az év vége felé fog kiderülni. A folyó perek kimenetelén túl számos bizonytalanság van még a beígért forintosítás körül, mire fog vonatkozni, a gépjárműkölcsönökre is vagy azokra nem, mikor és milyen árfolyamon történik stb. A konkrétumokról állítólag szeptemberben hoznak döntést, a végrehajtás azonban át fog csúszni a jövő évre. Ennek nem csupán technikai okai vannak, hanem főként az, hogy a közvetlen és közvetett hatásokkal a kormány nem akarja ezt az évet terhelni, sem a költségvetést, sem az adósságállomány alakulását. Előre látható ugyanis, hogy a forintosítás még akkor is többletterhet jelent az államnak, ha direkt költségeket nem vállal: a forint árfolyama például bizonyosan gyengülni fog, ami egyebek mellett drágítja az adósságszolgálatot.
Az államadósság megugrása amúgy is gondot jelent Orbánéknak. GDP-arányosan 85 százalék fölé nőtt, ennél magasabb csak négy évvel ezelőtt, az ominózus Kósa-Szijjártó-féle riogatások idején volt. Bár a hivatalos nyilatkozatok szerint ennek az a fő oka, hogy a lejáró tartozásokra bespájzoltak készpénzből, ami egyébként igaz, az év végére újabb kreatív trükkök nélkül nem lehet 80 százalék alá szorítani az adósságrátát. Legalább 1500 milliárd forintnyi „beavatkozásra” lenne szükség, a tavaly év végi módszerekkel ennyi nem jön össze. Itt kerül a képbe a forint árfolyama is, amely 2013 december végén 298 volt az euróval szemben, ma 314, és a devizahitelek forintosítása további kockázatot jelent. Bár mára az államadósság fele már forintban van, a másik felénél minden egy százalékos gyengülés fél százalékos növekedést, 120-130 milliárd forintot jelent. Ha netán 320 forintig erősödne az euró, nincs az a trükk, amellyel tartani lehetne az adósságszabályt, és a túlzott deficit eljárás is újraindulhatna velünk szemben.
Reméljük, ezt a kormány pénzügyi szakértői jobban átgondolják, mint Orbán Viktor, aki megdöbbentő hozzá nem értésről tett tanúbizonyságot, amikor egy újságíró a túl magas adósságról kérdezte. A mindenben rendkívül magabiztos szentenciákat mondó kormányfő kijelentette, hogy „a tartalékokat ki kell vonni a nettó adósságból”, és így az már nem is nagy. A pénzügyekhez valamit is konyítók a fejükhöz kapnak ennek hallatán, hiszen a nettó adósság éppen a követelésekkel és tartalékokkal csökkentett bruttó adósság. Éppen emiatt jobban mutatja a tényleges helyzetet, amely korántsem hízelgő Orbánékra nézve: a nettó adósságállományunk folyamatosan csúcsokat döntve a 2010-es 62 százalékos GDP-arányról mára 76 százalékra emelkedett. A kormányfői szakértelmet látva nem csoda, hogy elbukott az adósságellenes háború.