Lassan, de biztosan magához tér a magyar autóipar
A Központi Statisztikai Hivatal péntek reggel tette közzé az ipari termelésről szóló havi jelentését, amelyből kiderült, hogy míg a szektor növekszik, a járműgyártás továbbra is problémákkal küzd. Az alkatrészhiány továbbra is probléma, de az új beruházások lendületet adhatnak a járműgyártásnak.
Az ipari termelés volumene márciusban 3,6 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. Munkanaphatástól megtisztítva a termelés 4,2 százalékkal nőtt. A feldolgozóipari alágak többségében éves összehasonlításban bővülést mértünk, viszont a legnagyobb súlyú járműgyártás - elsősorban félvezetőhiány, illetve egyéb anyagellátási problémák miatt - számottevően csökkent, írta az mfor a KSH jelentése alapján.
Ha a termelés volumenét folyóáron nézzük, akkor is azt láthatjuk, hogy az egy évvel korábbi szinthez képest a járműgyártás elmarad a 2021-es értéktől. Viszont a 2019-es volument már túlhaladta a szektor, amiben jelentős szerepet játszhat az alapanyagok és az energiaárak erőteljes megugrása miatt a termelői árindexaz inflációs alapmutatót (azaz a fogyasztói árindexet) jócskán meghaladó mértékű drágulást mutatott az elmúlt egy évben.
Az elektromos autózáshoz kapcsolódó akkumulátor-gyártás viszont a tavalyi évben a beruházási érték több mint felét jelentette (51,9 százalék). A dokumentum szerint a Magyarországon megvalósuló, akkumulátor-gyártáshoz kapcsolódó beruházások összértéke mostanra eléri a 2800 milliárd forintot. Különösen kedvező, hogy több vállalat esetében is megfigyelhető trend, hogy a sikeres első ütemet követően már a második vagy a harmadik ütem fejlesztését is bejelentették, ráadásul jellemzően magasabb beruházási értékekkel. A hazai termelő üzemek már az eddigi bejelentések alapján is jelentős szeletet hasítanak majd ki maguknak az európai akkumulátor-eladásokból a következő években.
(Kiemelt képünk illusztráció. Legördül az első hibrid autó, egy Mercedes-Benz CLA 250 e Coupé a kecskeméti Mercedes-gyár gyártósoráról 2020. július 21-én. Fotó: MTI/Ujvári Sándor)