LMP: értelmetlen a reptéri "luxusvonat"

Az LMP értelmetlen beruházásnak tartja a kormány által sokadszorra beharangozott reptéri gyorsvasutat, amelynek egyetlen valós célja a Fidesz közeli oligarchák újabb százmilliárdos megrendeléshez juttatása lehet. Megdöbbentőnek tartjuk, hogy hetekkel azután, hogy a Fidesz több mint 400, a mindennapi életet szolgáló járatot szüntetett meg, most egy vasúti luxusberuházást tervez.

2012. május 4., 08:59

Jelenleg egy tízpercenként közlekedő csuklós busz képes kiszolgálni a repülőtérről a városban igyekvők közül azokat, akik ehhez a tömegközlekedést veszik igénybe. Ekkora forgalomra önmagában kötöttpályás közlekedést még tervezni sem érdemes, főleg ha az is figyelembe vesszük, hogy a reptéri buszok még a környék közlekedéséhez is hozzájárulnak. Azt se felejtsük el, hogy a Malév csődje miatt a repülőtér utasforgalma 25 százalékkal csökkent, valamint az ott dolgozó kiszolgáló személyzet létszáma is kisebb lett - közölte lapunkkal a zöld párt.

Az LMP Közlekedés Munkacsoportja korábban kidolgozott egy javaslatot Dél-Pest és a délkeleti agglomeráció közlekedésének javítására, amiben szerepel a hármas metró repülőtérig való meghosszabbítása. A javaslat szerint a hármas metró a jelenlegi végállomás után, a felszíni vasútvonalra csatlakozva jutna el a repülőtér 2-es termináljáig. A környékbeli buszjáratok ezzel egyidejű átszervezésével kényelmes belvárosi kapcsolatot kapnának Ecser, Gyál vagy Vecsés lakói, akik a maihoz képest sokkal gyorsabban juthatnának el a városközpontba. A beruházás költségei olyan alacsonyak, hogy akár külső források bevonása nélkül is megvalósítható. A tervezetet bemutattuk a környező települések és a dél-pesti kerületek képviselőinek, s még a MÁV szakemberek között is támogatásra talált.

Ehhez képest a repülőtéri gyorsvasút (a Ferex) fideszes lázálma olyan luxusberuházás, ami semmit nem nyújt dél-pesti kerületek és a környező településen élők számára: továbbra is a zsúfolt buszokkal zötykölődnének Kőbánya-Kispest felé, míg mellettük üresen száguldanának a kínai kölcsönből vásárolt új vonatok.

Ezért a az LMP nyomatékosan kéri a kormányt, azonnal mondja fel a Keleti pályaudvar és a repülőtér közötti gyorsvasút megvalósítására kötött értelmetlen megállapodást a kínaiakkal, amely a fidesz-közeli cégeken és tulajdonosaikon kívül senkit nem szolgál. Ehelyett olyan beruházásokat támogasson – akár a kínaiak részvételével –, melyek hasznosak az ország lakosságának, és javítják a közösségi közlekedés színvonalát.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.