Kis települések fúrják a Megyeri hidat

Jellemzően magyaros helyzet állt elő az átadásra váró új M0-ás híd ügyében: a budai oldal ellenzéki vezetésű kis települései nem adják meg az engedélyt a használatba vételhez minaddig, amíg a kormány nem teljesíti bekötő hídra és elterelő útra vonatkozó követeléseiket. Az időhúzást elkerülendő a közlekedési hatóság ideiglenesen forgalomba helyezi a hidat, így nem kell várni az autósoknak a jogvita végéig.

2008. augusztus 27., 18:44

Szigetmonostor önkormányzata egyelőre nem adja hozzájárulását az átadás előtt álló Megyeri híd használatba vételéhez, ám tárgyalási alapnak tekinti a megegyezéshez a közlekedési tárca alternatív ajánlatcsomagját - közölte a falu polgármestere. A fideszes politikus elmondta, hogy a Szentendrei-szigeten fekvő falunak szerinte járna egy híd, ami a két partot összeköti. Az M0-ás hídnak ugyanis nincs lejárója a szigetre, mert hatóságok környezetvédelmi megfontolásból megtiltották ennek építését, ezzel is védve a szigeten lévő ivóvízbázist.

A településsel kialakult vitát rendezendő a minisztérium alternatív ajánlatcsomagot terjesztett elő, amelyben a meglévő komp korszerűsítése, egy gyalogos híd megépítése, a szigeten egy tűzoltó- és mentőállomás létesítése, valamint buszjárat kétóránkénti indítása szerepel, összességében három és félmilliárd forint értékben. A képviselő-testület egyelőre nem foglalt állást az alternatív ajánlatokcsomagról. Annak esetleges elfogadása előtt azonban mindenképpen garanciát vár arra, hogy megtartja-e ígéretét a tárca. A kérdésről a testület a következő ülésén tárgyal majd - jelentette ki a polgármester.

Budakalász ugyancsak ellenzéki többségű képviselő-testülete rendkívüli ülésén szintén megtagadta hozzájárulását a Megyeri híd használatba vételéhez. Mányai Zoltán fideszes képviselő ezt azzal magyarázta, hogy a kormány ígéretet tett a települést érintő híd miatti forgalomnövekedés kompenzálására. Ennek keretében a politikus szerint elkerülő utat építtet Üröm és Budakalász között, zajvédő falakat állít fel, és 200 millió forint értékben forgalombiztonsági beruházásokat hajt végre. Ezekből eddig egyik ígéret sem teljesült, ezért nem engedélyezik a használatba vételt. Becslések szerint a naponta a 11-es úton áthaladó, átlagban 33 ezer autó száma a híd átadása után több mint 60 ezerre növekszik, ezt a terhelést a jelenlegi útviszonyok nem képesek elviselni, sürgős intézkedésre van hát szükség - állította Mányai Zoltán.

A Megyeri hídra a fővárost elkerülő körgyűrű részeként mindenképpen szükség volt, ebben lényegében mindenki egyetért. Arról már a szakemberek körében is némi vita van, hogy a budai és pesti oldali csatlakozást a főutakhoz meg lehetett volna-e jobban oldani, számolva a várhatóan megnövekvő forgalommal. Az viszont már a hazai folklór része, hogy a területileg részben érintett települések jogi helyzetüket kihasználva zsarolják a kormányt, egyre újabb és csak részben indokolt, viszont igen költséges követeléseket támasztva.

Az eredmény az, hogy a jelenlegi törvényi háttérrel egy-két kis település országos jelentőségű projekteket akadályozhat vagy késleltethet, különösen akkor, ha erre a szűk helyi érdekeken túl külső politikai biztatás is ösztönzi. Amíg vagy a jogi feltételrendszer, vagy ez a mentalitás nem változik, nincs esély arra, hogy bármilyen nagyobb infrastuktúrális beruházás normálisan végrehajtaható legyen.