Kiadóké lehet az országos lapterjesztés - monopolhelyzet felé?
Kényszerhelyzetet hagyott jóvá a lapterjesztést érintő mostani döntésével a Gazdasági Versenyhivatal: engedélyezte, hogy két piacvezető sajtóvállalat, a Sanoma és a Ringier - ez utóbbi közösen a Népszabadság Zrt-vel - közvetett irányítást szerezzen az előfizetéses lapterjesztésben meghatározó szerepet játszó Médialog Zrt-ben. Ezzel legalizálódott a már tavaly november óta fennálló helyzet. A kérdés az, hogy a két kiadó tartósan birtokolni akarja-e a hálózatot.
A Ringier, a Népszabadság és a Sanoma még 2006-ban hozott létre közös vállalkozást a német F-Log AG-val abból a célból, hogy a korábbi postai működéshez képest hatékonyabbá és magasabb színvonalúvá tegye az előfizetéses terjesztést. Az átállás azonban nem volt zökkenőmentes: 2007 elején a nem megfelelő előkészítés és az adatbázisproblémák miatt rengeteg volt a panasz, aminek nyomán a lapok 10-15 százalékos példányszámveszteséget szenvedtek el. A működést tavaszra sikerült stabilizálni, de a veszteségeket pótolni már nem tudták.
A továbblépést illetően vita alakult ki a kiadók és a német szakmai partner között, ami azzal végződött, hogy 2007 novemberében a három kiadó közös vállalkozása, a MédiaLog részvényeinek 49 százalékát birtokló Magyar Előfizetői Vagyonkezelő (MEV) Kft. megvásárolta az F-Log AG kezében lévő 51 százalékos pakettet. Tette ezt elsősorban azért, hogy a Médialog további működése és ezzel az előfizetők lapokkal való ellátása biztosítva legyen. A tulajdonszerzéshez azonban a GVH engedélyére is szükség volt, amit több mint féléves procedúra után most meg is kaptak.
A jóváhagyás és a cég fennmaradása kulcsfontosságú volt a kiadók számára. A Ringier csoport az országos napilappiacon példányszám alapján messze a legnagyobb kiadónak számít, részesedése több mint kétharmados. A vállalkozás a magazinpiacon is jelen van, részesedése öt százalék körüli. A finn érdekeltségű Sanoma Zrt. a magazinkiadásban számít erős szereplőnek a maga 30 százalékos piaci részesedésével. Ez a cég adja ugyanis ki egyebek mellett a Story, a Nők Lapja, a Figyelő, a National Geographic és a Cosmopolitan nevű sajtótermékeket.
Az árus lapterjesztést jelenleg Magyarországon egyetlen vállalkozás, a Lapker Rt. uralja majdnem 100 százalékos részesedésével. Az előfizetéses lapterjesztést jelenleg országos szinten a MédiaLog Zrt. mellett kizárólag a Magyar Posta végzi. A MédiaLog Zrt. részesedése az előfizetéses lapterjesztésből az országos napilapok esetében meghaladja a 90 százalékot, a magazinok esetében pedig 30 százalék körüli.
A GVH azt vizsgálta, hogy a MédiaLog megszerzése esetén a MEV Kft-n keresztül a Ringier és a Sanoma csoport nem kerül-e erőfölényes helyzetbe a lapkiadás eket területén. A versenyhatóság szerint a napilapok és a magazinok nem tartoznak azonos árupiachoz. Ráadásul napilapkiadással az ügylet szereplői közül csak a Ringier foglalkozik. A magazinpiacon mindkét nagy kiadó jelen van, de együttes piaci részesedésük nem akkora, hogy erőfölénybe kerülhetnének. Felmerülhet, hogy a két kiadó által irányított MédiaLog Kft. a lapterjesztés során esetleg diszkriminatívan kezel más lapkiadó cégeket.
Ennek elkerülése érdekében a GVH ismételten előírta a MédiaLog 2006-os alapításakor egyszer már megszabott feltételek betartását a mostani ügyletben résztvevők számára is. Így a MédiaLog Logisztikai Zrt-nek az általa nyújtott előfizetéses lap- és magazinterjesztés szolgáltatást minden azt igénybe venni kívánó félnek azonos feltételekkel kell nyújtania és az ügyfelektől tudomására jutott, azok üzleti titkát képező információkat mások számára (ideértve a tulajdonos kiadókat is) nem szabad hozzáférhetővé tennie. Ezek a feltételek egyébként megfelelnek a cég eddigi gyakorlatának.
A kérdés az, hogy a kiadók a továbbiakban is maguk akarják-e birtokolni a céget. Hírek szerint ugyanis a jelenlegi helyzetet csak kényszerből, átmenetileg vállalták és a terjesztő céget részben vagy egészben szakmai befektetőnek kívánják eladni.