Kellemest a hasznossal a neten - változnak a szokásaink
Egyre több nő, vidéki lakos és idősebb netező lóg rendszeresen a világhálón - ez derül ki a legfrissebb hazai kutatásból. A szokások is jó irányban változtak: a korábban abszolút domináns levelezés és böngészés mellé feljöttek a hasznosabb tevékenységek is, mint például az álláskeresés, a vásárlási tájékozódás vagy a banki ügyintézés. Fizetni viszont továbbra sem szeretünk.
2008 első félévében is vizsgálta a 14-69 éves, hazai internetezőket az NRC és a TNS. A kutatás adataiból kiderül: az elmúlt félévben tovább nőtt a legalább hetente internetezők száma. A penetráció növekedésével fokozatosan csökken az internetes populáció férfias, fiatalos, urbánus jellege, de még mindig e csoportok dominanciája figyelhető meg. A gyakori internetezők 55 százaléka férfi, 48 százaléka 30 év alatti, és 30 százaléka Budapesten él. A gyakori internetezők 73 százaléka internetezik otthonában. Munkahelyükön 32 százalékuk, az iskolában pedig 16 százalékuk szokta használni a világhálót.
Az internethasználat tudatosabbá válására utal, hogy folyamatosan nő a levelezésen, böngészésen túlmutató tevékenységeket végzők aránya. Vásárlás előtti információgyűjtésre az internetezők 92 százaléka használta már az internetet, és 55 százalék rendszeresen keresgél termékinformációkat a világhálón. Az internet jellemző tájékozódási forrása az álláskeresőknek is: három netező közül kettő álláskeresésre is használja.
Az online banki szolgáltatások igénybevételében növekvő tendencia figyelhető meg. 2008 első félévében a gyakori internetezők 33 százaléka intézte pénzügyeit a világhálón keresztül, ami a fél évvel korábbi adatokhoz viszonyítva 2 százalékpontos növekedést jelent.
A multimédiás tartalmak ugyancsak népszerűek. A legalább hetente internetező 14-69 évesek 57 százaléka rádióhallgatásra is használja a hálót, míg az online tévénézésnek 33 százalékuk hódol legalább alkalmanként. Letöltésért még kevesen fizetnek; szoftverért 14, zenéért 7, képért vagy videóért 6 százalékuk fizetett már. A videómegosztó oldalak népszerűségének növekedésével folyamatosan nő azok aránya, akik már töltöttek fel valamilyen videót az internetre: ez jelenleg 18 százalék.