Jó-e nekünk a kamatcsökkentés?
Az újabb alapkamat-csökkentés rossz hír azoknak, akik megtakarítani akarnak és tudnak, ösztönözheti viszont a fogyasztást és a költségvetésnek is jól jön. Nem mellékesen az MNB nyereségét is növeli, lesz mit az alapítványokba kitolni.
Az MNB döntése az irányadó kamat 1,2 százalékra csökkentéséről korántsem volt olyan váratlan, mint azt néhány kommentár állítja. Egyrészt minden feltétel adott volt hozzá: a külső pénzügyi környezet kedvező, inflációs nyomás nincs, sőt ellenkezőleg, a finanszírozási feltételek sem rosszak, másrészt nem titkolt célja a kormánynak monetáris lazítással és a forint fokozatos gyengítésével ösztönözni a növekedést.
Előre látható volt, hogy ebben a helyzetben Matolcsyék kis lépésekben szépen faragják tovább a kamatokat mindaddig, amíg ezt a körülmények lehetővé teszik. Éppen ebből adódóan ne lepődjünk meg, ha az alapkamat belátható időn belül akár jóval egy százalék alá csökken majd, ha a feltételek kedvezően alakulnak.
Az egyre alacsonyabb jegybanki kamat több szempontból is segíti a kormány gazdaságpolitikáját. A fő cél a gazdaság élénkítése, méghozzá több irányban. Erre szükség is van, mert az uniós források idei beszűkülésével nagyjából ezermilliárd forinttal esnek vissza a külső források, amelyek nélkül szinte alig vannak nálunk beruházások. Ennek hatása az év elején látványos volt: hosszú idő óta először éves szinten csökkent az ipari termelés, az építőipar pedig 20 százalékkal esett vissza, a megrendelés állománya is ötödével alacsonyabb, mint egy évvel ezelőtt.
A kamatcsökkenés olcsóbbá teszi a hiteleket a hazai vállalkozások számára, ami némileg növelheti a beruházási kedvet. Az exportra termelőknek kedvez a forintgyengülési hatás, amire tudatosan törekszik a kormány. Megteheti, mert nem kell tartania az import drágulásának inflációs hatásától az alacsony energia- és nyersanyagárak miatt, sőt ellenkezőleg: az MNB kommentárja szerint némi infláció még jól is jönne, messze még a másfél százalék feletti célérték.
A növekedést segítheti, hogy ilyen alacsony kamatok mellett nem igazán éri meg spórolni: a banki betéti kamatok a béka feneke alatt vannak, és immár a középtávú állampapírok hozama is nettó évi másfél százalékra süllyedt, a hosszú távúaké is mostantól alig több kettőnél. Ilyen feltételek mellett az emberek inkább elköltik a pénzüket, ami a fogyasztást és azon keresztül a keresletet bővíti, azaz végső soron a vállalkozásokat segíti. Az idei növekedés motorja a kivitelen túl várhatóan a belső fogyasztás emelkedése lesz.
A kamatdöntés nyilvánvalóan a költségvetés finanszírozására is kedvezően hat, éppen az állampapírhozamok esése miatt. A forintgyengülés hatása ehhez képest csekély, mert jelenleg az államadósság közel 70 százaléka már forintalapú, a lakossági és vállalati körben pedig már alig van devizahitel. Ez nagyobb teret ad a monetáris lazításnak, amivel az MNB a kamatcsökkentéshez fűzött magyarázata szerint élni is akar.
Ami némileg valóban meglepő volt, az az, hogy a Nemzeti Bank az egy- és néhány napos betétekre negatív kamatot vezetett be, ami elsősorban a bankoknak kedvezőtlen, amelyek ilyen rövid távra jellemzően az MNB-nél helyezik el a likvidpénzüket. Ha ezzel mostantól nem akarnak veszíteni, kénytelenek inkább valamilyen állampapírt venni, ami többletforrást jelent a költségvetés számára.
Van még egy nem jelentéktelen hatása a csökkenő alapkamatnak: nő az MNB nyeresége. Ez egyrészt a kamatköltségek csökkenéséből, másrészt a forint gyengüléséből adódik, ahogy eddig is. Újabb tízmilliárdokat tolhatnak tehát ki Matolcsyék a fura alapítványokba, amelyeket ráadásul ki akarnak vonni a közpénzekre vonatkozó adatnyilvánosság alól. Április elején derül ki, hogy ez sikerül-e, mivel az erről szóló törvényről az államfői döntés nyomán az Alkotmánybíróság határoz.
A kamatcsökkentés minden bizonnyal összefüggésben van a nullszaldós költségvetési céllal is. A felsorolt hatások növelhetik a büdzsé bevételeit és csökkenthetik a kiadásait, és ezzel javíthatják az egyenlegét. Ez persze még messze nem elég a nullszaldó eléréséhez, ahhoz még kemény költséglefaragásra lenne szükség. Hogy ez honnan jöhetne leginkább, kiderül az Eurostat legújabb kimutatásából, amely az uniós tagországok államháztartási kiadásainak struktúráját hasonlítja össze.
Megtudhatjuk belőle, hogy a társadalombiztosítási és jóléti kiadások 31 százalékos arányával csupán hátulról a harmadikok vagyunk a sorban – az EU-átlag 40 százalék –, akárcsak az egészségügyi költségek 10 százalékos részesedésével. Ezzel szemben az állam önmagára költésének 20 százalékos arányával Ciprus után a másodikok vagyunk, azaz a központi bürokrácia kétszer annyit emészt fel, mint a teljes egészségügy – sajnos ez meg is látszik.
Ugyancsak kétes dicsőség, hogy szintén a második legtöbbet költjük az úgynevezett gazdasági funkcióra, azaz lényegében az állam vállalataira és egyéb gazdasági érdekeltségeire, méghozzá feleannyit, mint az összes jóléti kiadásra, és másfélszer annyit, mint a komplett egészségügyre. Nem hatástalan tehát Orbánék nagy államosítási buzgalma: valakik biztos jól járnak vele, de úgy tűnik, az ország nemigen.