Hétmilliós bírságot kapott a Tesco a házhozszállítás miatt
Alapvetően teljesítette a fogyasztókat segítő vállalásait a Tesco, de az utóvizsgálat kisebb hiányosságokat tárt fel; a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ezért 7 millió forintos bírságot szabott ki az áruházláncra, amely részben elismerte a jogsértést – közölte csütörtökön a versenyhatóság.
A GVH felidézte, hogy 2020 őszén fogadta el a hivatal a Tesco áruházlánc üzemeltetőinek korrekciós kötelezettségvállalásait, miután a cég a vevőket megtévesztve nem tájékoztatott előre arról, hogy honlapján csak online bevásárlási szolgáltatást nyújt, nem pedig a mindenki által megszokott, szigorúbb jogi szabályozású webáruházit.
Az eljárás eredményeként a Tesco vállalta, hogy a hiányosságok korrigálása mellett valódi, országosan elérhető webáruházat fejleszt ki. Az élelmiszer-kiszállítás lehetőségeinek bővülése hatékony segítséget jelentett a fogyasztóknak a járványügyi helyzetben – hangsúlyozta a versenyhivatal.
Az előírtak végrehajtását a GVH szakértői utóvizsgálat keretében értékelték. A vizsgálat alapján a Tesco megfelelően végrehajtotta a vállalások lényegét: létrehozott és a vállalt ideig, illetve azt meghaladóan fenntartott egy minden hazai vásárló számára elérhető webáruházat, a határozatban előírt kínálattal, amelyet a szolgáltatások különbségeit hangsúlyosan bemutató kommunikációval népszerűsített.
A GVH eljáró versenytanácsa megállapította, hogy a Tesco alapvetően összhangba hozta magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, a kötelezettségvállalása, és így a közérdek hatékony védelmének biztosítása döntően megvalósult – emelte ki a versenyhatóság.
Kiderült azonban az is, hogy a vállalások nem teljesültek maradéktalanul. A cég ugyanis a kezdeti, online bevásárlási szolgáltatásainak fejlesztésekor a vállaltakkal ellentétben nem az eredetileg rendelt, illetve a helyettesítőként kiszállított termékek egységáráról, hanem azok darabáráról tájékoztatta a fogyasztókat. Ez az eltérő kiszerelések miatt megnehezíthette a termékek összehasonlítását, így annak eldöntését, hogy megfelel-e a vevő számára a helyettesítő áru.
A Tesco emellett elmulasztotta egyes igazolási kötelezettségek határidejét a GVH felé, ami akkor is mulasztásnak minősül, ha az utóvizsgálat során pótolt adatokból megállapítható volt, hogy egyébként megfelelő teljesítést igazoltak volna.
Miután a 407 millió forintos minimum-értékű kötelezettségvállalások lényegi elemei teljes egészben teljesültek, a GVH Versenytanácsa a kisebb súlyú mulasztásokért 7 millió forintos bírságot szabott ki a Tesco-Global Áruházak Zrt.-re. A hatóság tekintettel volt egyebek mellett arra, hogy a cég az utóvizsgálat során feltétel nélkül elismerte a mulasztások egy részét – ismertette közleményében a versenyhivatal.
(Kiemelt kép. illusztráció. Fotó: ODD ANDERSEN / AFP)