Felmérés – úgy fogyasztunk, mintha nem lenne holnap

Egy kutatás szerint a növekvő árak ellenére egyre többet költünk éttermekre és szálláshelyekre.

2022. június 13., 15:25

Szerző:

A magyarok egyre többet költenek szálláshelyeken és éttermekben, az élményeket keresik – derül ki a Mastercard SpendingPulseTM kutatásából, amit a Napi.hu közölt.

Mint írtják: „Európa-szerte komoly egyensúlyváltás zajlik, mivel a fogyasztók a különböző termékek vásárlása helyett egyre szívesebben választják azokat az élményeket, amelyektől az elmúlt két évben megfosztották őket. Ez jó hír az olyan élményalapú ágazatok számára, mint a gasztronómia és vendéglátás” – mondta Natalia Lechmanova, a Mastercard Economics Institute vezető közgazdásza.

„Az adatok alapján azt látjuk, hogy a magasabb árak ellenére a fogyasztók egyelőre kitartanak, a költekezés széles körben folytatódik, bár már kezdjük látni a változásokat is ebben a tekintetben”.

A kutatásból kiderült: A magyar vásárlók 24 százalékkal kevesebbet költöttek lakberendezésre, de majdnem 120 százalékkal több pénzt költöttek el éttermekben. Ez is jól példázza azt, hogy a korlátozások enyhülésével a vásárlók a késztermékek helyett inkább szolgáltatásokra költöttek.

Érdekesség, hogy a trendekkel ellentétben itthon az elektronikai cikkek utáni kereslet több mint 30 százalékkal növekedett, ami még a pandémia előtti időszakot is meghaladó eredmény.

Hazánkban a legnagyobb bővülés egyértelműen a szállodák és szálláshelyek ágazatában volt, ez a szektor több mint 170 százalékkal nőtt. Az olyan, utazáshoz és élményekhez kapcsolódó ágazatokban, mint például az éttermek és a szálláshelyek, világszerte rendkívüli növekedés tapasztalható a tavalyi évhez képest. Ezt a felhalmozódott kereslet, az utazási kedv visszatérése, valamint az áremelkedések okozzák. Itthon a korábban említett lakberendezés mellett még az élelmiszerre való költés növekedett a legkisebb mértékben, de még ez is meghaladta a világjárvány előtti bővülés mértékét.

(Kiemelt kép: Budapest, Szent István bazilika. Fotó: Ljubomir Žarković/ Unsplash)