Ennyire rosszul állunk: újból bevezetnék a jegyrendszert

A globális felmelegedés olyan mértékű veszélyt jelent az emberiségre, hogy klímakutatók a II. világháború idején érvényben lévő jegyrendszerhez hasonló bevezetését szorgalmazzák az ipari államokban a karbonkibocsátás csökkentésére a brit tudományos akadémia folyóiratában. A társaság Philosophical Transactions című lapjában a világ néhány legnagyobb tiszteletben álló intézményének - így az Oxfordi Egyetemnek és a brit meteorológiai kutatóintézetnek - fizikusai és kémikusai vélekednek úgy, hogy a globális felmelegedés elleni jelenlegi tervek nem elegendők.

2010. december 2., 08:55

Amennyiben a károsanyag-kibocsátás nem csökken meredeken a következő tíz évben, a felmelegedés mértéke 2060-ra meghaladhatja a négy Celsius-fokot áradásokat, aszályt és tömeges elvándorlást okozva - hangsúlyozzák a szakemberek az ENSZ jelenleg is zajló cancúni Klímaváltozási Konferenciája kapcsán.

A tudósok egyike, Kevin Anderson, az éghajlatváltozást kutató Tyndall Centre igazgatója szerint a kibocsátás szükséges lefaragásának egyetlen módja - miközben a szegény országoknak lehetővé teszik a növekedést -, hogy a fejlett országokban visszafogják a gazdasági fejlődést az elkövetkező húsz évben. Ez drasztikus változást eredményezne az életmódban, az ipari országok lakói kevesebb "karbonintenzív" árut és szolgáltatást - például hosszú távú repülő- és autóutat - vásárolhatnának.

A professzor szerint a politikusoknak fontolóra kellene venniük a jegyrendszer bevezetését, csakúgy, mint a válságos időkben, többek közt az 1940-es években. Ebbe Anderson az áramszolgáltatás korlátozását is beleérti, vagyis az emberek rá lennének kényszerülve a fűtés letekerésére, a világítással való spórolásra, valamint arra, hogy a "régi elektromos modelleket" - egyebek közt a frizsidereket - hatékonyabb eszközökkel váltsák fel. A külföldről érkező, valamint a nagy energiaszükségletű gyártást igénylő árukból is kevesebb lenne.

A szakember kitart véleménye mellett, miszerint a fejlődés visszafogása nem feltétlenül járna együtt az életszínvonal stagnálásával vagy éppen romlásával - csak egyszerűbb megoldásokra van szükség. Példaként említi a tömegközlekedés használatát, vagy azt, hogy a fűtésgomb felcsavarása helyett az emberek húzzanak pulóvert.

Az elmúlt hónapokban a forint erősödött mind a dollárral, mind az euróval szemben, és ez közvetlenül csökkentette az üzemanyag-import költségeit. Emellet a brent olaj világpiaci ára is csökkent, s e két hatás eredményeképpen a benzin literenkénti ára átlagosan 7 forinttal csökkent, így tartósan 590 forint alá került, míg a dízel ára is egyre inkább megközelíti ezt a szintet.