Budapesti útdíjért kampányol a Levegő Munkacsoport
Karácsony Gergelynek címzett petíciót indított a Levegő Munkacsoport, amelyben az útdíjak személygépjárművekre való kiterjesztését sürgetik.
Az elképzelés szerint a fővárosi útdíj hasonlóképp működne, mint a jelenleg Magyarországon a tehergépkocsikra kivetett úthasználati díj. Ennek mértéke négy tényezőtől függ: a megtett út hosszától, a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól, a jármű tengelyterhelésétől és az adott útvonaltól. A városi útdíj esetében egy ötödik tényező lehetne a napszak, például éjszaka kevesebbet kellene fizetni, mint csúcsidőben. A javaslat szerint az úthasználati díjból ki lehetne pótolni az utak karbantartására fordítandó források jelenleg hiányzó részét.
„Jól látszik, hogy a jelenlegi gépjárműforgalom Budapesten nem fenntartható.
Az autózás okozta környezeti és egészségi károk évente meghaladják az 1000 milliárd forintot. Ezek csökkentése érdekében sürgetjük a városi útdíj bevezetését, aminek hatására átgondoltabb lenne az autóhasználat, megszűnnének a dugók és élhetőbb lenne a főváros, és nem lenne ennyi megbetegedés a környezetszennyezés miatt” – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
A petícióban arra kérik Karácsony Gergelyt, hogy első lépésként készíttessen egy megvalósíthatósági tanulmányt a témáról.
Karácsony Gergely főpolgármester-jelölti programjában azt ígérte, hogy ideiglenesen bevezetné Budapesten a dugódíjat, amelynek sorsáról a próbaidőszak után népszavazáson dönthetnének a fővárosiak.
(Kiemelt képünk illusztráció. Reggeli szmog Budapesten. Fotó: Dimény András / 168)