Budapesten tesztelik az új Alstom-automatikát
ERTMS, azaz egységes európai vasúti forgalomirányító rendszert telepít vonataira a legnagyobb ausztrál vasúttársaság. A Rail Corp megbízhatósága, kompatibilitása és széleskörű elterjedtsége miatt az Alstom Transport 1 szintű ERTMS technológián alapuló automatikus vonatbefolyásoló rendszerét telepíti összesen mintegy 160 vonatára. A kiemelkedő nagyságrendű, összesen 65 millió dollár értékű megbízásnak magyar vonatkozása is van, mivel az ausztrál rendszer egyes biztonságkritikus elemeit az Alstom budapesti Közlekedési Információs Megoldások (TIS) részlege teszteli majd. A rendszer pályamenti jeladóinak (ún. balízok) vezérlőihez korábban szintén a magyar szakemberek fejlesztettek ki tesztplatformokat. A most elnyert szerződés keretein belül, egy vonalon az Alstom kiépítheti a 2-es szintű ERTMS rendszert is a nagysebességű vasútvonalak elterjedését indíthatja meg a kontinensnyi országban.
A vasúti jelzőberendezések nemzetközi piacát 11 milliárd Euro értékűre becsülik, a fejlesztések jelentős része pedig Európára koncentrálódik. Ezen a piacon, a már üzemelő 2-es szintű fedélzeti ERTMS rendszerek számát tekintve, 84%-os piaci részesedésével, az Alstom abszolút piacvezető, a pályamenti berendezések tekintetében pedig meghatározó részesedéssel bír, hiszen a már meglévő 12-ből 6 vonalon az Alstom telepítette a 2-es szintű pályamenti ERTMS rendszert.
A „CityRail” városi vasútvonal a budapesti HÉV vonalakhoz hasonló funkciót tölt be az 5 millió lakosú Sydney és agglomerációja életében. A City Rail hálózata 16 vonalból és 307 állomásból áll, melynek teljes hossza mintegy 1.600 kilométer tesz ki, amelyet naponta több mint 1 millió utas ingázik otthona és munkahelye között. Az üzemeltető elsődleges célja ennek megfelelően a közlekedésbiztonság növelése valamint vonatok követési távolságának csökkentése. E rendszer 160 vonatára kerül telepítésre az Alstom 1-es szintű ERTMS technológián alapuló automatikus vonatbefolyásoló rendszere. A vonatok közül az első 50 már 2013-ban forgalomba áll, a teljes flotta felszerelése pedig 2015-re fejeződik be.
„Az ausztrál megrendelés megerősíti az Alstom ERTMS rendszerek piacán betöltött vezető pozícióját.– mondta Balázs Gáspár, az Alstom Transport üzletfejlesztési és értékesítési vezetője. Örülünk, hogy egy ilyen nagyszabású projektben az Alstom budapesti TIS üzletága, mint az Alstom hálózatában a világon az egyetlen vasúti informatikai tesztközpont is jelentős szerephez jut” - tette hozzá a szakember.
Az ausztrál kontinensen nincs szükség az ERTMS máshol egyik nagy előnyének számító átjárhatóság, mint műszaki szempont szem előtt tartására. Mindazonáltal a folyamatosan növekvő utasszám megköveteli a pályák maximális kihasználtságát, ezért a jelenleg telepítésre kerülő rendszeren felül a RailCorp és az Alstom egy 2-es szintű ERTMS-sel felszerelt teszt vonalat is üzembe állít. A megnövekedett utasbiztonság és tovább csökkentett követési távolság mellett a 2-es szintű ERTMS lehetővé teszi a nagy sebességű vasútvonalak elterjedését is Ausztrália határain belül.