BKV: vezér nem vész el, csak átalakul
Sajátosan születnek a személyi döntések a fővárosban: egy hónappal ezelőtt a szocialista frakció nem támogatta, hogy Kocsis István legyen a BKV vezérigazgatója, egy színfalak mögötti politikai alku eredményeként a gazdasági bizottság ma reggel mégis sietve megválasztotta őt, annak ellenére, hogy korábban az MSZP és a Fidesz is a közgyűlés elé akarta vinni a témát. Jó lenne tudni, mi van a fordulat hátterében.
A fővárosi önkormányzat gazdasági bizottsága szerda reggeli rendkívüli ülésén Kocsis Istvánt választotta a BKV Zrt. új vezérigazgatójává. Az új vezető szeptember 1-jétől tölti be öt évre a posztot. Fizetése megegyezik Antal Attila korábbi vezérigazgató fizetésével, azaz havi bruttó másfél millió forint, plusz évi 150 százalékos prémium.
A zárt ülésen tett személyi javaslatot ezúttal az összes szocialista képviselő támogatta, valamint igent mondott rá az SZDSZ és az MDF is. A Fidesz és a KDNP képviselői tartózkodtak a szavazáskor, mondván, hogy nem ismerik a jelölt szakmai programját. Az ellenzék egyébként a reggeli ülés jogszerűségét is vitatta. Az ülésen a BKV igazgatóságának elnöke bejelentette, hogy a fővárosi közgyűlés csütörtöki ülésén a BKV alapító okiratának módosítására tesznek javaslatot. Annak lényege, hogy az új vezérigazgató munkáltatói jogkörét elvonják, így gyakorlatilag nem nevezhet ki önállóan helyetteseket. Ez a módosítás hírek szerint annak a politikai alkunak a része, amelynek során végül is az új vezérigazgató személyét elfogadta a szocialista és a szabaddemokrata frakció.
Az ügy érdekessége, hogy a szocialista frakciója apályázatok alapján eredetileg három pályázót tartott alkalmasnak a posztra: Balogh Zsolt megbízott BKV-vezérigazgatót, Hidvégi Gábort, a Vidámpark Zrt. volt igazgatósági elnökét és Devecz Miklóst, a MÁV és a Hídépítő volt dolgozóját. Az ülés után terjedt el a hír, hogy Kocsis visszalépett. Ezt később cáfolták. A kemény vitát jelzi,hogy a fővárosi önkormányzat gazdasági bizottsága végül indoklás nélkül 30 nappal meghosszabbította az elbírálás határidejét és volt olyan kezdeményezés is, hogy a vezérigazgatóról a fővárosi közgyűlés döntsön csütörtöki ülésén.
Kocsis István korábban az ÁPV Rt. vezérigazgató-helyettese, majd vezérigazgatója, a Paksi Atomerőmű Rt. vezérigazgatója, később pedig a Magyar Villamos Művek Zrt. vezérigazgatója volt. A MÁV Start igazgatósági elnökeként is tevékenykedett. Az MVM éléről márciusban távozott, mivel ellenezte az árampiaci liberalizálást.
Antal Attila, az előző BKV-vezérigazgató 2008. március 9-én mondott le megromlott egészségügyi állapotára hivatkozva. A valódi ok azonban két botrány volt: kiderült, hogy a BKV attól az Alfa Busz Kft.-től venne használt buszokat, amelynek egyik alvállalkozója Antal Zsolt, a BKV vezér fia. A másik nagy port kavart ügy az AAM tanácsadó céggel kötött többmilliárdos szerződés volt.