Bajban a BKV - leállhat a fővárosi tömegközlekedés

Két hónap alatt megduplázódott a BKV-nál a felmondott beszállítói szerződések száma – tudta meg a Népszava. Az enerigaköltségek megduplázódtak és akadozik a metróalkatrészek beszerzése is. A cég még tartja magát, de tervezehetetlenné váltak a kiadásai. 

2022. július 22., 09:35

Szerző:

Az elszálló euróárfolyam is felkerült a BKV szállítóinak szerződésfelmondási indokai közé az ukrán-orosz háború, az infláció, a gyártói áremelések, az alapanyaghiány mellé. A felmondott kontraktusok közé tartozik a gumiabroncs beszerzés is. A beszállító az ukrán nyersanyagforrás elzáródása miatt már a háború elején jelezte, hogy csak jóval magasabb áron tudna szállítani. A BKV-nak végül nem sikerült megegyeznie a céggel, így az felmondta a szerződést. A fővárosi közlekedési cég a pótlás érdekében a múlt héten közbeszerzési eljárást indított 5100 gumiabroncs vásárlására. A felhívásban szereplő beszerzési költség visszaosztásával abroncsonként 83 ezer forint feletti átlagárat kapunk – írja a Népszava.

„A felmondási indokokra nézve nem vezetünk pontos statisztikát, a partnerek sem minden esetben közlik azt, de jelentős részében hivatkoznak az ukrán-orosz háborúra”

– válaszolta a lapnak a cég. A háború nemcsak az energiaárak drasztikus változásához járul hozzá, hanem az alapanyagok árának növekedéséhez, a hozzáférés korlátozottságához, valamint az extrém mód megnövekedett beszállítási határidőkhöz is. De a cég mindent megtesz a közösségi közlekedés fenntartása érdekében, már amire – teszik hozzá talányos módon – „törvényes keretek között, felelős közpénzfelhasználóként” módjuk van.

Míg április végéig 36 kontraktust mondtak fel a fővárosi közlekedési cég üzleti partnerei, júliusra ez a szám 75-re emelkedett. A megszűnt szerződések jellemzően az olajok, zsírok, vegyi anyagok, villamossági és járműalkatrészek és a gumiabroncsok beszállítói körét érintették. Ezek pótlására új közbeszerzési eljárásokat indítottak, de még nem zárultak le ezért nem tudnak pontos választ adni arra, hogy mennyivel szálltak el a költségek a tervezetthez képest. 

A BKV a lap kérdésére azt mondták: minden szerződés tartalmazza azt lehetőséget, hogy azt különösebb indoklás nélküli felmondják. Hozzátették: a szerződésbontások nem okoztak eddig működtetési zavarokat. Azt viszont nem tagadták, hogy a korábban viszonylag jól tervezhető költségek most tervezhetetlenek.

Ami bizonyos:

a BKV Zrt. energiaköltségei az idei első félévben a tavalyi év hasonló időszakához képest a duplájára emelkedtek.

2021. I. félévben a teljes energiaköltségük 9 milliárd forint volt, idén már 18 milliárd. A gázolaj ára 65 százalékkal nőtt, a vontatási áramé 136 százalékkal, míg az egyéb energia tételek költségének emelkedése meghaladta a 115 százalékot. Erre – mint mondják – nem lehetett felkészülni az üzleti tervezés során. A BKV menedzsmentje a Budapesti Közlekedési Központtal és a városvezetéssel szoros együttműködésben folyamatosan dolgozik a fizetőképesség megőrzéséhez szükséges források megteremtésén.

Korábban úgy tűnt, hogy a háború az orosz szerelvényekkel futó hármas metró üzemeltetését is veszélyeztetheti. Májusig ugyanis nem érkezett se alkatrész, se szakember Oroszországból. Most azt válaszolta a BKV, hogy az üzemeltetéshez minden szükséges alkatrész rendelkezésre áll, de azt nem részletezték, hogy milyen forrásból: az oroszok szállítanak, ami igencsak nehézkes lenne Ukrajna megkerülésével, vagy találtak cégeket, amelyek utángyártanák az orosz alkatrészeket.

„A Metrowagonmash négy munkatársa jelenleg is itt tartózkodik a BKV Zrt. munkájának támogatása érdekében” – írták. Kissé árnyalja a képet, hogy a jelenleg zajló pályarekonstrukció miatt a szerelvényeknek kevesebb mint a negyedére van szükség. Az ígéret szerint jövő tavaszra befejeződő felújítás után – ha a háború addig nem ér véget és nem lesznek az orosz céget kiváltó új beszállítók – komoly fennakadások lehetnek az üzemeltetésben.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Merész Márton/168)