Billegnek a légitársaságok

Drágábban, mégis egyre nagyobb veszteséggel szállnak rendelkezésünkre a légitársaságok. A drámaian rossz eredményekre más és más a válasz: költségcsökkentés, elbocsátások, eladás, esetleg csőd. A Malév most létszámleépítéssel próbálkozik, az osztrák légitársaság pedig várhatóan a piacra kerül, bár a vevőjelöltek egyelőre nem tolonganak.

2008. augusztus 4., 21:10

A Malév megkezdi 250 aktív és 150 jogi állományban lévő dolgozó csoportos létszámleépítését, ami az aktív foglalkoztatottak 21,6 százalékát érinti, és a téli menetrendben átmenetileg kölcsönbe adja öt Boeing 737-es repülőgépét - közölte a Malév szővivője hétfőn. A légitársaság a működés és a létszám optimalizálását, valamint a további költségcsökkentő intézkedéseket gazdasági kényszerrel indokolja, a mintegy 2.500 dolgozó munkahelyének megőrzése érdekében.

Az elbocsátások várhatóan nagyobb mértékben érintik a pilótákat és a légiutas-kísérőket. A annak érdekében, hogy minél kevesebb saját alkalmazottjától kelljen megválnia, a kölcsönzött munkaerő számát is 100 fővel csökkenti. A légitársaság 2007 novemberében csoportos létszámleépítés keretében már elbocsátott 120 főt, ezt is figyelembe véve a privatizációs szerződésben vállalt, három évre megengedett 30 százalékos elbocsátási keretet még nem merítette ki.

Az elbocsátások ellenére a cég téli menetrendben megtartja minden európai és közel-keleti célállomását, megszünteti viszont tengerentúli - a New York-i és a torontói - járatát, és kivonja a flottájából a két Boeing 767-es repülőgépet. Fejlesztésként szeptembertől üzembe állít négy Bombardier Q400-as turbópropelleres repülőgépet, amelyek a többi típusnál 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A légitársaság flottájában 18 Next Generation Boeing-737-es repülőgép van. A Malév több légitársasággal folytat tárgyalásokat az öt repülőgép bérbeadásáról.

Más légitársaságok helyzete sem rózsás. Az idén várható újabb 90 millió eurós veszteség miatt napirendre került az Austrian Airlines privatizációja is, bár sgyes osztrák politikusok egyelőre ellenzik azt. Az Osztrák Privatizációs Vagyonügynökség (ÖIAG) beindította a magánosítást, és az ügyvezető kormány kisebbik koalíciós pártja, a Néppárt a százszázalékos eladás mellett van, a szociáldemokraták, élükön Werner Faymann közlekedési miniszterrel ragaszkodnának a 25 százalék plusz egy részvény állami tulajdonban tartásához. Utóbbiak azzal érvelnek, hogy Ausztria nem mondhat le egy ilyen fontos nemzeti intézményről. Wilhelm Molterer, a Néppárt vezére szerint azonban nincs idő a töprengésre, ráadásul a nemzetközi polgári légiforgalom romló helyzete egyre kevésbé kedvez az eladásnak, teljesen átrendeződnek a tulajdonviszonyok. A döntést a kormány augusztus 12-i ülésén hozza meg, addig a politikusok tárgyalásokon igyekeznek egyezségre jutni.

A szakértők attól tartanak, hogy szakmai befektetőt csakis a 100 százalékos tulajdonra lehet majd találni. Nem mintha tülekednének a jelentkezők. Az eddig érdeklődő Aeroflot a múlt héten végképp visszavonulót fújt, ugyanígy tettek a japánok, bizonytalan hírek keringnek az Air China szándékairól, a Lufthansa, a leginkább óhajtott partner pedig csak annyit mond, hogy foglalkozik a témával.

A nemzetközi légiforgalmi szövetség (IATA) adatai szerint az áruszállítás 0,8 százalékkal esett vissza júniusban az egy évvel korábbihoz képest. Eközben a személyforgalom 3,8 százalékkal nőtt, igaz, 2003 óta a legalacsonyabb ütemben. Az IATA szerint az üzleti világ és a fogyasztók is borúlátón ítélik meg a gazdasági kilátásokat. A légi fuvarozás helyzete várhatóan tovább fog romlani: az ágazat az idén rekord nagyságú, 6,1 milliárd dolláros veszteséggel számol a kereslet csökkenése és az üzemanyag drágulása miatt a tavalyi, 5,6 milliárdos nyereséget követően.