Az előrelátó hitel

Az UniCredit Bank új ügyfélbarát szolgáltatást indított Előrelátó hitel elnevezéssel: ingyenes tanácsadással segítik az ügyfeleket, s igazodnak kockázatcsökkentő igényeikhez is. Ennek részleteiről beszélt lapunknak Komócsi Sándor, a bank ügyvezető igazgatója. HERSKOVITS ESZTER interjúja.

2011. április 23., 20:21

- Egyáltalán: a lakosság mer még kölcsönkérni a bankoktól azok után, hogy a pénzügyi válság hatására bedőltek a hitelek?

– Bár a hiteleknek csak a tizede problematikus, az tény: az utóbbi időben jelentősen csökkent a magyar bankok hitelkihelyezése. Ami leginkább azt tükrözi, hogy kevesebb az igény. Másfelől a válság csúcsán a bankok kapcsolatát is „bizalmi krízis” jellemezte, egymásnak sem adtak kölcsön. Jött a forrásszűke, s a pénzintézetek egy része felfüggesztette a hitelezést. De túl vagyunk ezen, noha a válság előtti bőség már nem tér vissza. Az ügyfelek pedig óvatosabbak saját lehetőségeiket illetően, ami persze egyáltalán nem baj. Arra törekszünk, hogy kiszolgáljuk a megnövekedett biztonsági igényeiket.

- De mitől „előrelátó” a hitel?

– A lakásvásárlásnak ugye megvannak az évek alatt bejáratott módjai. A vevő először kinézi álmai lakását – sokszor nem a lehetőségeihez, hanem a vágyaihoz keres otthont –, és ha megvan, gyorsan lefoglalózza, hogy el ne vigyék előle. Mire a bankhoz fordul az ingatlan árához igazított hitelkérelemmel, már az idő is szorítja, nehogy vesszen a foglaló. Nos, ezen változtattunk. Az előrelátó hitel esetében szakembereink ingyenes tanácsadást nyújtanak még a lakásvásárlás megkezdése előtt. Az ügyféllel közösen első lépésként fölmérik a jövedelmet, az önrészt. Tájékoztatnak a reális hitel nagyságáról, erről hitelígérvényt is adnak. Ez fél évig érvényes. Tehát nyugodtan kereshet lakást a vevő, aki immár pontosan tisztában van azzal, „meddig nyújtózkodhat”. Ha úgy tetszik, „előre lát”.

- Közbevetőleg: a féléves időtartam meghosszabbítható?

– Újraindítható, és akkor is díjmentesen. Mindemellett meghatározott időre – egytől akár tíz évre – „bemerevíthető” a törlesztőrészlet nagysága is. Magyarán: ezen idő alatt bármi történjen is a pénzügyi piacon, a hitelfelvevőt a változások nem érintik.

- Ez tulajdonképpen kockázat a banknak, nem?

– Természetesen. De egy bank szakembergárdája összehasonlíthatatlanul jobban tudja kezelni a kockázatokat, mint egy magánember.

- Azt nem gondolja, hogy kissé megkéstek a hitelesek megsegítésével, hiszen lassan „lecseng” a válság?

– Annyiban igaza van: a jó mindig jobb még hamarabb. Ám sajnos az is igaz, hogy a megoldásokat többnyire a problémák felismerése szüli. A hitelek bedőlése pedig a legrosszabb végkimenetel nemcsak az érintett ügyfél, hanem a bank számára is.

- Ezt hogy érti?

– Egy kereskedelmi bank működéséhez sémaszerűen három alappillér szükséges: a saját tőke, a betétek és a kihelyezett hitel. Ha sok hitelt nem fizetnek vissza, akkor a betéteket az azonnal megképzett tartalékból, annak fogytával pedig a saját tőkéből kell garantálni, majd kifizetni. Ez a világ legköltségesebb dolga. Azaz: a banknak is alapvető érdeke, hogy a hitelek kitartsanak.

- Sokan mondják mostanában: a bedőlt hitelek azt is mutatják, hogy az ügyfeleknek nincs megfelelő pénzügyi kultúrájuk. Nincsenek tisztában a kockázati tényezőkkel, amikor a bankokkal szerződnek.

– Ez részben igaz. És jó hír, hogy itthon a pénzügyi ismeretek a kötelező tananyag részévé válnak. Ugyanakkor a legjobb tanítómester az élet: az Előrelátó hitel bevezetésével fontos célunk, hogy változtassunk a rossz berögződéseken. Segítsük az ügyfél felelős választását azzal, hogy az igényeihez igazodva megfelelő információkhoz juttatjuk, s időt adunk neki döntésének bölcs átgondoláshoz.

- Én azért azt gondolom: a társadalom pénzügyi gondolkodásának megváltozásához igencsak sok idő szükséges.

– Valóban: a kulturális váltás lassú folyamat. A szemléletváltásnak természetes korlátai vannak. Köznapi példával élve: ha megnyomom a villanykapcsolót, azt várom, hogy égjen a lámpa, s nem kezdek el elmélkedni az áramvezetés fizikai folyamatán. Vagyis az ember sokszor egyszerűen nem figyel a megszerzett tudására. Biztos vagyok benne: sokat kell még tennünk azért, hogy a lakásvásárlási szándék felmerülésekor az emberek ne az ingatlanközvetítőt, hanem a bankot keressék elsőként.

- Felteszem: az sem segíti a hitelezést, hogy – elemzők szerint – a bankadó jelentős részét áthárították az ügyfelekre a bankok.

– Az általam ismert számok mást mutatnak. A bankoknak majdnem a kétharmada veszteséggel zárta a tavalyi évet. A kivétel nélkül minden bankot érintő hatalmas költségcsökkentéseken túl egyes pénzintézetek százakat bocsátottak el, fiókokat zártak be. Ha az ügyfelekre terhelik a költségeket, minderre nem lett volna szükség. Mindenesetre a válságadó arra szolgált, hogy kirángassa a kátyúból a megakadt szekeret. Azaz: a költségvetést. Belátható időn belül viszont már a gazdaságélénkítés válhat a legfontosabb teendővé. Akkor pedig a bankadó is sokkal alacsonyabb, reális szinten normalizálódik majd.

- Csakhogy mindeközben a mostani kormány folyamatosan kampányol a pénzintézetek ellen. És ez szintén nehezíti az ügyfelek megrendült bizalmának visszaszerzését.

– A világon mindenütt népszerű azokat az iparágakat felelőssé tenni a bajokért, amelyek iránt csökkent az emberek bizalma. Szembe kell nézni a ténnyel: a pénzügyi szféra reputációja jelentős sérüléseket szenvedett el. Ahhoz, hogy a tekintély helyreálljon, a bizalom fokozatosan visszatérjen, a pénzintézeteknek – a krízis utáni „új világban” – az ügyfelek igazi, reális lehetőségeit minél rugalmasabban kiszolgáló és minél nagyobb biztonságot nyújtó partnerévé kell válniuk. Az Előrelátó hitel az egyik jele annak, hogy az UniCredit ezen az úton halad.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.