Az autópályától még nem dobják hanyatt magukat a befektetők
Éppen azok a térségek, Tamási és Tab környéke esnek távol az épülő M6-os autópályától, és kerülnek "árnyékzónába", amelyeknek a legnagyobb szükségük lenne rá - hangzott el azon a konferencián, amelyet az épülő M6/M60-as autópálya gazdasági hatásairól rendezett a Tolna megyei önkormányzat szerdán Szekszárdon.
Dövényi Zoltán, a Pécsi Tudományegyetem Földrajzi Intézetének igazgatója kifejtette: az autópályák legfeljebb 25-30 kilométeres sávjában várható gazdasági fejlődés, fellendülés. Ebből nemcsak a tamási és a tabi kistérség maradhat ki, hanem a Közép-Tisza vidéke is - mutatott rá. Ezen a helyzeten segítene, ha az autópályák sugaras szerkezetét kiegészítenék a keresztirányú gyorsforgalmi utak, illetve az autópályák - mutatott rá.
Tolna megye szerencsés helyzetben van, mert a Hegyeshalomtól induló M9-es autópálya - a jelenlegi tervek szerint 2015-ig - mindenképpen a szekszárdi Szent László-hídhoz csatlakozik majd - írta az MTI.
Az igazgató felhívta a figyelmet arra, hogy egy autópálya foltszerűen, vidéken pedig pontszerűen fejti ki gazdaságélénkítő hatását. Optimistának nevezte azt a nézetet, amely szerint a GDP egy százalékának megfelelő infrastruktúra-fejlesztés 0,3-0,5 százalékos GDP-növekedést hozhat, szerinte ez az arány inkább 0,1-0,2 százalék.
Dövényi Zoltán megjegyezte: Beregből jelenleg legalább négy, az Ormánságból pedig legalább három óra kell ahhoz, hogy valaki eljusson a fővárosba. Ilyen vidékre nehezen kerülnek külföldi beruházások - mondta a szakember.
Lukácsy Gergely, az ITDH igazgató-helyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy az M6-os elkészültével az itteni ingatlanárak is versenyeznek majd az M3-as és az M5-ös autópályához közeli ingatlanokéval. Ezért nagyon fontos, hogy az önkormányzatok árazási politikája egyértelműen jelezze a fejlesztési szándékot - tette hozzá.
Lukácsy Gergely szólt arról, hogy az ITDH adatai szerint az M3-as autópálya összesen 235-240 milliárd forintnyi beruházáshoz és mintegy 8.000 munkahely létrehozásához járult hozzá.