Sokkoló: sereghajtók lettünk, egyedül a magyar autópiac esett vissza az EU-ban

Megérkeztek az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) éves újautó-eladási statisztikái, amelyekből több érdekes információ is kiolvasható. Egyrészt decemberben 16 hónap folyamatos növekedés után először esett vissza az EU autópiaca, amely a teljes évet még így is kétszámjegyű bővüléssel zárta. Az összértékesítésben minden országban növekedést regisztráltak, leszámítva Magyarországot.

2024. január 18., 19:42

Szerző:

2023 decemberében az EU autópiacán 3,3 százalékos csökkenés volt tapasztalható, 867 052 darab autó talált gazdára összesen - derült ki az ACEA adataiból. A szövetség szerint a csökkenés a 2022. decemberi magas bázisnak tulajdonítható. Decemberben egyben 16 hónapnyi növekedés után az első olyan hónap volt, amikor csökkent a piac – írja a Portfolio.

Csak nálunk zsugorodott az autópiac

Jelentős növekedés volt megfigyelhető az olyan vezető piacokon, mint Franciaország (+14,5%) és Spanyolország (+10,6%). Ezzel szemben a német autópiac jelentős, 23 százalékos visszaesést mutatott decemberben.

Az EU autópiaca 13,9 százalékos bővüléssel zárta a 2023-as évet (2022-köz képest), miután 10,5 millió autó talált gazdára. Valamennyi uniós piac növekedett az elmúlt évben, kivéve Magyarország, ahol 3,4 százalékkal estek vissza az eladások.

Hozzátették: a legtöbb piacon, köztük a négy legnagyobb közül háromban is kétszámjegyű növekedést regisztráltak, ilyen volt Olaszország (+19%), Spanyolország (+17%) és Franciaország (+16%). Viszont messze a legnagyobb számító német piacon (ahol több mint egymillió darabbal többet adnak el mint a második legnagyobbnak számító Franciaországban) összesen 2,8 millió autót értékesítettek, ami szerényebb, 7,3 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ez nem kis mértékben a jelentős decemberi visszaesésnek tudható be.

Megelőzték a tisztán elektromos autók a dízeleseket

A tisztán elektromos autók 2023-ban a harmadik legnépszerűbbnek bizonyultak a hajtáslánc szerinti megoszlás alapján, így letaszították a dízelautókat a dobogó legalsó fokáról. A benzines autók viszont egész évben megőrizték vezető helyüket, miközben durván minden negyedik eladott autó a hibrid-elektromos kategóriába esett, amely a második helyet foglalta el – írja a lap.

Ahogyan arról beszámoltunk korábban, hektikusan alakult a használtautó-piac Magyarországon tavaly, januártól áprilisig nagy volt a kereslet a másodkézből származó kocsik iránt, majd jelentősen visszaesett az autóvásárlási kedv – írja közleményében Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. Rámutatott, hogy miközben a kereslet stabilizálódott, ezzel párhuzamosan az autók árai csökkentek: a másfél évvel ezelőtti szinten realizálódtak az eladási árak. Megjegyezte: ehhez hozzájárult, hogy az újautó-értékesítés elkezdett erősödni, és az újautós kedvezmények szintén jó hatással voltak a használt autók áraira. Idézte a Datahouse adatait, amely szerint 2023-ban összesen 760 971 autót írtak át az okmányirodák, 1 százalékkal kevesebbet, mint 2022-ben.

Ugyanakkor a használt autók importja gödörbe került: tavaly mindössze 105 662 autót hoztak be külföldről, jelentősen kevesebbet, mint az elmúlt két évben: 2021-ben még 130 ezer gépkocsit importáltak, 2022-ben 126 ezret. Tóth Péter tájékoztatása szerint 2023-ban az átírásoknál országosan az alsó-középkategóriás és a kisautók domináltak, emellett jelentős volt az érdeklődés az SUV-k iránt - ezt tapasztalták a Das WeltAuto hálózatában is. A legtöbben Budapesten és Pest vármegyében, a legkevesebben Nógrád és Heves vármegyében vásároltak használt autót.

(Fotó: 168.hu)

Magyarországon a nyugdíjakat az infláció mértékével kell emelni. Ennek révén a nyugdíjak vásárlóértéke elvileg nem csökkenhet, bármekkora is az infláció. A helyzet mégsem ilyen rózsás, mert a nyugdíjemelési eljárást vezérlő szabályok nem garantálják a vásárlóerő (a nyugdíj reálértéke) tényleges megőrzését – erre hívja fel a figyelmet a Nyugdíjguru.