Sokkoló: sereghajtók lettünk, egyedül a magyar autópiac esett vissza az EU-ban
Megérkeztek az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) éves újautó-eladási statisztikái, amelyekből több érdekes információ is kiolvasható. Egyrészt decemberben 16 hónap folyamatos növekedés után először esett vissza az EU autópiaca, amely a teljes évet még így is kétszámjegyű bővüléssel zárta. Az összértékesítésben minden országban növekedést regisztráltak, leszámítva Magyarországot.
2023 decemberében az EU autópiacán 3,3 százalékos csökkenés volt tapasztalható, 867 052 darab autó talált gazdára összesen - derült ki az ACEA adataiból. A szövetség szerint a csökkenés a 2022. decemberi magas bázisnak tulajdonítható. Decemberben egyben 16 hónapnyi növekedés után az első olyan hónap volt, amikor csökkent a piac – írja a Portfolio.
Csak nálunk zsugorodott az autópiac
Jelentős növekedés volt megfigyelhető az olyan vezető piacokon, mint Franciaország (+14,5%) és Spanyolország (+10,6%). Ezzel szemben a német autópiac jelentős, 23 százalékos visszaesést mutatott decemberben.
Az EU autópiaca 13,9 százalékos bővüléssel zárta a 2023-as évet (2022-köz képest), miután 10,5 millió autó talált gazdára. Valamennyi uniós piac növekedett az elmúlt évben, kivéve Magyarország, ahol 3,4 százalékkal estek vissza az eladások.
Hozzátették: a legtöbb piacon, köztük a négy legnagyobb közül háromban is kétszámjegyű növekedést regisztráltak, ilyen volt Olaszország (+19%), Spanyolország (+17%) és Franciaország (+16%). Viszont messze a legnagyobb számító német piacon (ahol több mint egymillió darabbal többet adnak el mint a második legnagyobbnak számító Franciaországban) összesen 2,8 millió autót értékesítettek, ami szerényebb, 7,3 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ez nem kis mértékben a jelentős decemberi visszaesésnek tudható be.
Megelőzték a tisztán elektromos autók a dízeleseket
A tisztán elektromos autók 2023-ban a harmadik legnépszerűbbnek bizonyultak a hajtáslánc szerinti megoszlás alapján, így letaszították a dízelautókat a dobogó legalsó fokáról. A benzines autók viszont egész évben megőrizték vezető helyüket, miközben durván minden negyedik eladott autó a hibrid-elektromos kategóriába esett, amely a második helyet foglalta el – írja a lap.
Ahogyan arról beszámoltunk korábban, hektikusan alakult a használtautó-piac Magyarországon tavaly, januártól áprilisig nagy volt a kereslet a másodkézből származó kocsik iránt, majd jelentősen visszaesett az autóvásárlási kedv – írja közleményében Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. Rámutatott, hogy miközben a kereslet stabilizálódott, ezzel párhuzamosan az autók árai csökkentek: a másfél évvel ezelőtti szinten realizálódtak az eladási árak. Megjegyezte: ehhez hozzájárult, hogy az újautó-értékesítés elkezdett erősödni, és az újautós kedvezmények szintén jó hatással voltak a használt autók áraira. Idézte a Datahouse adatait, amely szerint 2023-ban összesen 760 971 autót írtak át az okmányirodák, 1 százalékkal kevesebbet, mint 2022-ben.
Ugyanakkor a használt autók importja gödörbe került: tavaly mindössze 105 662 autót hoztak be külföldről, jelentősen kevesebbet, mint az elmúlt két évben: 2021-ben még 130 ezer gépkocsit importáltak, 2022-ben 126 ezret. Tóth Péter tájékoztatása szerint 2023-ban az átírásoknál országosan az alsó-középkategóriás és a kisautók domináltak, emellett jelentős volt az érdeklődés az SUV-k iránt - ezt tapasztalták a Das WeltAuto hálózatában is. A legtöbben Budapesten és Pest vármegyében, a legkevesebben Nógrád és Heves vármegyében vásároltak használt autót.
(Fotó: 168.hu)