Miközben Lázár János kullancsot irt, addig a magyar vasút egy újabb krízis felé száguld
Veszélybe került a vasúti áruszállítás piaca, a következő időszakban akár ellátási zavarok is felléphetnek. Mindez azonban a területért felelős minisztert, Lázár Jánost kevéssé érdekli, ő ugyanis már 2026-ra készül.
Miközben Lázár János építési és közlekedési miniszter teljes erőbedobással kampányol 2026-ra, addig a vasúti árufuvarozók fajlagos költségei gyakorlatilag az egekbe szöktek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2 százalékkal tudtak emelkedni 2024 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest – írja a Piac és Profit. A lap szerint a helyzetet tetézi, hogy ellátási zavarok is fenyegetik a vasúti áruszállítás piacát.
Lázár János nem lesz büszke a vasútra
A vasúti árufuvarozás fajlagos költségei 2023 utolsó negyedévében 10,3 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest, miközben a fajlagos díjak mindössze 2,2 százalékkal nőttek. A költségek növekedését főként az üzemeltetési és kocsivizsgálói költségek, valamint a hálózat-hozzáférési díjak drágulása okozta. A díjbevételek lassabb emelkedése részben a közúti szállítással való árverseny, részben az árfolyamhatások és szezonális tényezők miatt alakult így, ami hosszabb távon komoly gazdálkodási nehézségeket okozhat az ágazat szereplőinek.
A Piac és Profit szerint a HUNGRAIL által kidolgozott Vasúti Árufuvarozási Költségindex rávilágít arra, hogy az ágazat jövedelmezősége látványosan romlott. A költségnövekedés és a díjbevétel közötti különbség hosszú távon fenntarthatatlanná teheti a vasúti szállítást. A vasúti ágazat egyre kevésbé tud versenyképes alternatívát kínálni a közúti fuvarozással szemben, még az intermodális szállításban sem. Ráadásul a külkereskedelem visszaesése és a szállításigényes ágazatok gyengélkedése is visszafogta a keresletet.
Veszélybe kerülhet az ellátás, emelkedhetnek az árak
A szakértők szerint, ha a jelenlegi tendencia folytatódik, komoly ellátási zavarok is kialakulhatnak. Az árufuvarozás vasútról közútra terelődése nemcsak a termékek árának emelkedéséhez és az infláció fokozódásához vezethet, hanem környezeti és közlekedésbiztonsági kockázatokat is hordoz. Mivel a vasúti áruforgalom túlnyomó része nemzetközi, a kieső kapacitásokat elsősorban külföldi fuvarozók pótolhatják, tovább csökkentve a hazai szereplők mozgásterét.
Lázár János a vasút helyett a kampányt választja
Korábban megírtuk, hogy Lázár János egy kisvárdai utcafórumon kijelentette, Orbán Viktor miniszterelnök életmódja az elmúlt 25 évben változatlan maradt, nincs több cipője, inge vagy autója, mint korábban. Élesen bírálta ugyanakkor azokat a NER-es személyeket is, akik szerinte kullancsok módjára telepedtek rá a rendszerre, és luxuséletmódjukkal szégyent hoznak a politikai közösségre. Kijelentette, teljes egészében elege van a luxizásból, a repülőzésből, a jachtozásból és az egészből, amit néhány ember ebben az országban a megteremtett lehetőségből csinál. A Fidesz ugyanis elvárja azoktól, akik a magyar állam által teremtett lehetőségekből pénzt keresnek, hogy a megkeresett pénzből a köz javára is fordítsanak.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Pixabay)