A magyar vásárlók pesszimisták, de a kölcsönről nem mondanak le
A Cetelem 2017-es körképének adataiból, amelyeket az MCB ismertetett az MTI-vel, kiderül: miközben az európaiak közérzete tíz év óta a legjobb, a magyarok országuk helyzetét és egyéni kilátásaikat is borúsabban ítélik meg az átlagnál. Ugyanakkor a magyar fogyasztók 36 százaléka számít személyes helyzetének javulására az elkövetkező két évben, a kontinens egészében mért 32 százalékkal szemben.
A Cetelem évente megjelenő, tizenöt országra kiterjedő körképe szerint a kontinens egészére vetítve egy év alatt 4,7-ről 4,9-re emelkedett az országok általános helyzetét tízes skálán értékelő pontszám. Kivételt csak Franciaország (4,4) és Magyarország (3,9) képez, ahol nem változott a fogyasztók érzete tavaly óta. Személyes helyzetüket értékelve a magyarok pesszimistának számítanak a kontinenshez képest, 4,2-re értékelték saját helyzetüket, míg az európai átlag 5,5.
A Cetelem felhívta a figyelmet, annak dacára sem javult a magyarok közérzete, hogy tavaly jelentősen nőtt a foglalkoztatottak száma, emelkedtek a reálbérek, fellendült a fogyasztás és bővült a hitelezés.
A Cetelem 2016-os körképéből az is kiderül, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége, 90 százaléka alaposan megnézi és összehasonlítja az árakat, mielőtt vásárolna. Magyarországon az emberek 91 százaléka veti össze az árakat a vásárlást megelőzően, 87 százalékuk pedig sokat töpreng, mielőtt pénzt ad ki valamire.
A Cetelem körkép 10 673 (országonként legalább 800) európai polgár bevonásával készült 2016 végén. A kutatásban részt vevő országok: Belgium, Cseh Köztársaság, Egyesült Királyság, Franciaország, Dánia, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország és Szlovákia.