Új zeneikon

Csupa mozgás, csupa lendület, csupa mosoly a harminchárom éves amerikai fiatalember. A Grammy-jelölt és kétszeres Edison Award-díjas Christian Scott az új dzsesszgeneráció legkiemelkedőbb trombitása, zeneszerzője és hangszertervezője. Első, Rewind That című albumát a Billboard Magazine az elmúlt évtized legjelentősebb dzsesszalbumának nevezte. Scott hétvégén koncertezett itt, a Trafóban. Előtte adott interjút a 168 Órának. Beszélt a fekete indián törzsfőnök nagyapjáról s Prince-ről is.

2016. május 14., 10:05

– Belehallgattam a próbába, játszottak a Hulló falevelekből. Tudja, hogy a dal zeneszerzője a magyar származású Joseph Kosma?

– Kosmáról tudtam, de azt nem, hogy magyar volt.

– Azt én is csak most tudtam meg: az ön nagyapja Big Chief Donald Harrison Sr., a híres „fekete indián” törzsfőnök volt. Az ön afrikai neve: aTunde Adjuah. Mit jelent ez?

– Elveszett helyeket. Hajdani nyugat-afrikai birodalmakra utal, amelyeknek hatalmas királyairól, erődítményeiről sok mesét hallottam. A hagyomány és ez a kulturális örökség meghatározó abban, ahogy felnőttem, ahogyan a spirituális világra vagy az amerikai történelemre tekintek. Számomra nem George Washington az „eredet”, hanem anyám vérvonala.

– Tizenhárom évesen kezdte a pályáját. Kik voltak a legfőbb ihletői?

– Engem bármi megihlet. Most például az ön szemüvegének rozsdabarnasága is elkápráztat... Komolyra fordítva: kamaszként Prince volt rám a legnagyobb hatással. Hálás vagyok a sorsnak, hogy játszhattam vele. De sokat tanultam Jimi Hendrixtől, Miles Davistől, az olyan csodálatos újítóktól, mint Charles Mingus, John Coltrane. Muddy Waters pedig igazi bluesrajongóvá tett. A legtöbbet azonban mégiscsak a nagybátyámtól, Donald Harrison szaxofonostól kaptam: az ő személye, tanítása nélkül sehol sem tartanék.

– Tavaly jelent meg Stretch Music című albuma. Izgalmas zene. A „stretch music” viszont nem csupán egy mindenre nyitott zenei irányzat, hanem multimédiás alkalmazás is.

– A Stretch Music App a világ első interaktív médialejátszója, amellyel zenét lehet alkotni. Ezzel is segítjük a fiatal zenészeket, hogy megértsék az új nemzedékek igényeit. Hiszen ennek révén ugyanabban a közegben tudnak „kísérletezni”, amelyik a hallgatót körülveszi. Kiterjesztjük a felhasználók számára a zenehallgatás és -gyakorlás lehetőségeit. Játék közben cserélgethetők a hangszerek, ha valaki bele akar tenni a darabba egy szólót, megteheti, módosíthatja a tempót. Amikor még a Berklee College of Music hallgatója voltam tizenöt esztendővel ezelőtt, az ötlet már akkor megfogant bennem. Nyolc évbe tellett, mire sikerült megvalósítani.

– Hogyan születtek meg a különleges hangszerei, a „kifordított kürt” és a „sirenette”?

– Úgy, hogy utálom a trombita hangját! Miután megtanultam, hogyan készítik hagyományosan ezeket a hangszereket, módosítottam a formájukat, a csövük, a fúvókájuk szögét. Emiatt nehezebb rajtuk játszani, de sokkal szebb a hangjuk, szélesebb a hangskálájuk és több lehetőség is rejlik bennük. Például ezzel a kürttel lehet bebopot is játszani. És folytatom a kísérletezést, hogy újabb és újabb hangokat találjak. Készen van már további négy-öt új darab prototípusa, amelyek iránt több neves hangszercég is érdeklődik. Sokan azt hiszik, ha egy hangszer kétszáz éve változatlan formában működik, akkor az tökéletes. Én nem így gondolkodom.

– Számos, fiatal tehetségeket támogató programban vesz részt szülőhelyén, New Orleansban. Sikerült-e a városnak újjászületnie több mint tíz évvel a Katrina hurrikán után?

– Pozitív a változás azóta. Az amerikai kormánynak érdeke volt megmenteni a várost, hiszen számos katonai objektum van körülötte, például az egyik legnagyobb kikötő. A hurrikánt követően a világ számos tájáról érkeztek hozzánk látogatók, akiket New Orleans kultúrája és szellemisége megindított. Azért jöttek, hogy felkarolják a várost, az „újak” és a „hazatérők” együtt pedig korábban ismeretlen színekkel gazdagították New Orleans gyönyörű szőttesét. Bár nem mindig értik meg egymást, biztos vagyok abban, hogy a mostani „káoszban” is képes lesz a város megtalálni saját utópiájának útjait.

– Sokak szerint a 21. század az élőzene halálát jelenti. Ön szerint mi vár a dzsesszre?

– Merre haladhat a dzsessz? Nem tudom. Folyamatosan változik. Ugyanakkor még azt sem tudom, néhány év múlva én miként fogok megszólalni. Akkor hogyan is beszélhetnék másokról? Nekem az a célom, hogy zenémmel kinyissak olyan ajtókat, amelyeken a következő nemzedékek is beléphetnek. Nem hiszek a vészmadaraknak. A világon mindenütt zenélnek, és itt vagyok én is!

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.