Színházi szabadság

A Bányavidék című drámatrilógiájával berobbant a magyar irodalmi és színházi életbe. Egy képzeletbeli erdélyi kis faluban, a rendszerváltás után játszódó, egymáshoz csak a helyszín révén kapcsolódó színművek a közeli bánya bezárása miatt talajt veszített emberek önpusztító életének bemutatásával porig rombolják a jobboldal által kedvelt Erdély-illúziókat. A mesteri dramaturgia, a kiválóan adagolt ízes humor, az egyedi nyelv a színházak kedvencévé avatta a Marosvásárhely mellett élő drámaírót.

2014. november 8., 17:22

– Pár hónapja a Heti Válasznak adott interjúban leszögezte: „Nem szeretnék oldalak kedvence lenni.” Miből gondolja, hogy ez fenyegetné?

– Fenyegetni éppen nem fenyeget, de a Heti Válasz azt kérdezte: szándékosan akarok-e középen állni? Mivel jobbról is, balról is kaptam elismeréseket. Kétségtelen: nem lenne jó, ha csak az egyik oldal ismerne el, alkotóként ezt kudarcként élném meg, mivel nem oldalak számára dolgozom. Ezek a politikai oldalak művészet alatti dolgok. Az én főnököm a magyar kultúra, neki tartozom elszámolással.

– Egyáltalán, milyen lenne az, ha – mondjuk – a baloldali-liberális oldal kedvence lenne? Miből venné ezt észre?

– Lehet, hogy nem venném észre. De nem rajongok a helyzetért, ami Magyarországon kialakult, ahogyan beskatulyázzák az alkotókat: „Ha szereted Ákos zenéjét és Makovecz építészetét, akkor biztosan jobbos vagy.” Nem örülnék, ha a műveimet úgy ítélnék meg: ha liberálisak vagyunk, szeretjük Székely Csaba drámáit, ha jobboldaliak, akkor nem. Bár ez nem rajtam áll.

– Hogyan lehet egyáltalán ezt a „kedvencséget” kivédeni? Például ha ad egy interjút „balra”, akkor „jobbra” is ad?

– Nem kell kivédenem. Én nem küzdök, nem próbálok egyensúlyt fenntartani. Csak írok, ez a dolgom. Ha felkérnek egy szöveg megírására, és látok benne fantáziát, rokonszenves a színház vagy a társulat, és időm is van rá, megpróbálok eleget tenni a feladatnak.

– Amikor legutóbb beszélhettünk, 2012 kora tavaszán, a Bánya-trilógia első részének pinceszínházbéli bemutatójának időszakában „kezdő” íróként ízlelgette a budapesti színházi világot. Azóta alaposan megváltozott ön körül a világ. Komoly sikerek, szakmai díjak, bemutató az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színházban. Most pedig a Színikritikusok Díjának legjobb új magyar dráma kategóriájában a három darabból kettő az öné volt, a trilógia harmadik része, a Bányavíz, és az első, az eredetileg angolul írt, BBC-díjas rádiójátékának magyar változata, a Szeretik a banánt, elvtársak? című. A versenytársa Pintér Béla nagy sikerrel játszott Titkaink című darabja volt. Pintér nyert.

– Sok minden történt az elmúlt két évben. Teszem a dolgom, csinálom, amit vállaltam, a többi nem rajtam múlik. Megtisztelő, hogy két darabbal is szerepelhettem a „versenyben”. És drukkoltam Pintér Bélának.

– A Bánya-trilógia egyértelmű sikert aratott Magyarországon és Romániában is. Nem érzi úgy, hogy a sikerrel egyre súlyosabb elvárások nehezednek önre?

– Nem, sőt enélkül nem tudnék olyan tempóban dolgozni, ahogyan megszoktam. Talán az amerikai filmek lehetnek a ludasak abban, hogy sokan úgy vélik: a siker deformálja a személyiséget, vagy általa megromlanak a jó emberi kapcsolatok. Talán azért él az elképzelés, miszerint a siker gátol, hogy a sikerteleneket megnyugtassa.

– Mondta már: az erdélyi falu pusztuló, deformálódó mikroközösségében játszódó trilógiával kiírt magából mindent, és akkor nem tudta, milyen irányba induljon.

– Azóta írtam egy történelmi drámát Vitéz Mihály címmel, amelynek télen lesz a bemutatója Szombathelyen. A POSZT-on szerepelt idén az Euripidész művének átdolgozásából született Alkésztisz, amely a mában játszódik. Írtam egy drámát A homokszörny címmel a gyergyói Figura Stúdió számára. Más típusú színdarab, mint amilyeneket korábban írtam. Nincsenek társadalmi vonatkozásai, egyszerűen öt férfi és öt nő viszonyrendszerét mutatja be, abszurdba hajló jelenetekkel bonyolódik a cselekmény. Különben a Vitéz Mihály azért íródott, mert a szombathelyi színház kiírt egy pályázatot, igen vonzó fődíjjal. Már korábban foglalkoztatott az erdélyi történelem azon időszaka, amikor a román Mihály vajda Erdély trónjára került. Érdekelt, hogyan és miért fordította egymás ellen a székelyeket és a magyarokat. Ez a zavaros időszak annyira izgatott, hogy utánaolvastam és belekezdtem a drámaírásba, így született a történelmi tragikomédia.

– Úgy tűnik, önt a drámapályázatok ihletik meg...

– Nagyon szeretem a jeligés pályázatokat, ott nulláról indulunk, a bírálók nem tudják, ki az író, csak a mű számít.

– Biztos benne, hogy név nélkül nem lehet felismerni a darabjait?

– A Vitéz Mihály esetében például eleinte Spiró Györgyre gyanakodott a zsűri. Ez nagyon megtisztelő. Aztán az egyik zsűritag, Hamvai Kornél felfedezte: a darabban olvasható német szöveg hibás, márpedig Spiró ilyen pongyolaságot soha nem követne el.

– A Vitéz Mihály problémaköre nagyon aktuálisnak tűnik.

– Arról szól, egy egyszerű kereskedőből hogyan lett előbb saját országa sorsát meghatározó vezető, majd szinte egész Kelet-Európa meghatározó politikai szereplője. Egy államférfi felemelkedése és bukása. De nincs köze a mai politikai viszonyrendszerhez. Ilyen összefüggéseket nem kerestem, azok maguktól is jelentkeznek. Egy másik színdarabomban viszont központi szerepe van az aktuálpolitikának, legalábbis annyira, amennyire például a Bányavakság című darabom politizál: az Örkény Színház felkérésére írtam a Csoda, hogy élünk című színművet, ezt jövőre állítják színpadra. Egy magyarországi kisvárosban játszódik, egy ideológiai alapon szétszakadt család néhány napját meséli el.

– Két éve említette: az a vágya, hogy főállású drámaíró legyen, ésne kelljen például újságírással elapróznia az idejét. Ez megvalósult?

Nagyjából igen. Most már mondhatom, hogy szabad foglalkozású drámaíró vagyok. Még talán kell egy-két bemutató, folyamatos színházi jelenlét, hogy ez valóban működjön. Ehhez hozzásegített, hogy a magyar HBO-tól is kaptam munkát. A Terápia című sorozat magyar változata harmadik évadjának forgatókönyvíró stábjában dolgozom. Nagyon jó a csapat, öröm velük együttműködni. Én vagyok a felelős az egyik történetszálért.

– Ezt nem tartja a „vállalt feladatához”, írói küldetéséhez méltatlan feladatnak?

– Egyáltalán nem! Megtisztelő a felkérés. Az HBO sorozatai pedig a legkiválóbbak a világon. Olyan mélyre mennek, annyira alaposan végzik a munkájukat a forgatókönyvírók, hogy közéjük tartozni kiváltság. A Terápia igen nagy sikert aratott az egész világon. Ráadásul a téma is komoly: pszichológus beszélget a pácienseivel valóságos problémákról, amelyek bennünket is érintenek, ezt nem lehet elviccelni. A forgatókönyvírás másképp működik, mint a drámaírás, rengeteg szabályt kell betartani, míg a drámában azt ír az ember, amit akar. A szabályok pedig kicsit olyanok, mint kötött formájú verset írni. Vannak költők, akik ezt szeretik igazán. Én is szeretem. De az igazi szerelmem mégiscsak a szabad vers, vagyis a színház.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.