Színházak éjszakája: Pizsamaparti a kulisszákban

A színházak esetében az éjszaka nem annyira meglepő időpont, mint a múzeumoknál, a várható programok azonban legalább olyan változatosak ebben a műfajban is. A Színházak Éjszakáját a korábbi tavaszi időpontok helyett idén szerencsés módon az őszi évadkezdésre időzítették.

2014. szeptember 19., 18:43

Egyetlen karszalaggal huszonhét budapesti teátrum járható be, sokan közülük először csatlakoztak a rendezvényhez. A 2012-es nyitóév hétezer fős nézőszámát tavaly sikerült megduplázni. Az immáron harmadik alkalommal megrendezett esemény programjából szemezgetünk, hova érdemes benézni szeptember 20-án.


„A Színházak Éjszakáján csak őrületekkel készülünk”,– vázolta lapunknak Koch Andrea, az Átrium Film-Színház ügyvezető igazgatója az elhatározást, aminek nyomán megszületett a VAUHAUS. A program neve rímel a színház Kozma Lajos tervezte bauhaus épületére. Az ötlet szinte magától jött, ahogy a 2012. decemberi nyitás óta a kutyák is. A színházban dolgozók és művészek közül is sokan érkeznek négylábúval, ahogy Alföldi Róbert Pankával, vagy a programszervező és a kommunikációs kolléga a saját állataikkal, de véletlen ebek is betérnek, akiket Koch lefényképez és a színház Facebookoldalán posztol. Így adódott az ötlet, hogy kutyával is látogatható, sőt kifejezetten nekik szánt programokat szervezzenek. Előadásonként húszan vehetnek részt a rendezvényen, az érkező blökiket regisztrálják, és trénerek figyelnek rájuk.

A Scallabouche Színház és a Protonszínház is kutyakompatibilis produkciókkal készül, utóbbi Bulgakov Kutyaszív című művét olvassa fel. Az előadások között Halász Árpádtól, a Cannes-ban díjat nyert Fehér Isten kutyatrénerétől lehet tippeket kérni, hogyan instruáljunk nagy tömegben mozgó jószágokat, illetve hogy neveljünk sztár ebet. Az emeleten a Vigyél Haza Alapítvány ad szaktanácsokat a gazdiknak, míg a stresszes fővárosi négylábúak a terápiás kutyamasszázs keretében szabadulhatnak meg feszültségeiktől. A terveik közt szerepel, hogy a teljes évadban biztosítsanak kutyaszittereket az előadások alatt a gazdik és négylábúak zavartalan műélvezetéhez, árulta el Koch.

A programok másik vonala Az őrült nők ketrece előadáshoz kapcsolódik. A darab kulisszáinak bejárása után Csobot Adél és Parti Nóra vezetésével karaokézhatnak a bátrabbak. Az előadás szakmai titkai iránt érdeklődőket Gergye Krisztián koreográfus és Ugrai István dramaturg avatja be hivatása rejtelmeibe.

Aki a jelenlétén kívül mással is szeretné támogatni a színházat és művészeit, az az este kilenckor elkezdődő aukción közvetlenül is megteheti. A művészektől összegyűjtött, közel húsz tárgyra lehet licitálni, a befolyt összeget pedig visszaforgatják független színházi előadásokra és fiatal művészek támogatására, mint Gergye Krisztián október végén bemutatásra kerülő Merénylet című darabja, amiben tizenhárom nő, többek között Fullajtár Andrea, Bodor Johanna és Takács Kata szerepel.

Mivel a felajánlások folyamatosan érkeznek, – beszélgetésünkkel egy időben épp Börcsök Enikő telefonját várta Koch –, így a kalapács alá kerülő tárgyak listája még nem teljes. Máris akad rajta azonban néhány izgalmas tétel, mint Alföldi Róbertnek az egyik Rómeó és Júlia előadáson viselt, dedikált maszkja, vagy Ficza István a Vaknyugat című előadás végén kapott szobra. Parti-Nagy Lajos egy könyvét dedikálja az aukción a licitet megnyerőnek, Törőcsik Mari egy, a Centrál Színház darabjában viselt, gyűrűjét ajánlotta fel.

A regisztrált helyek szinte mind elkeltek már, azonban a szervezők idén csak a szabad helyek felét tették foglalhatóvá, így a szombat este időben érkezőknek még van esélyük bejutni bármelyik programra.

A Rózsavölgyi Szalonban épp az lesz a rendhagyó, hogy nevéhez méltóan ezúttal főleg beszélgetéseknek szolgál majd színhelyül. „Az Elsötétítés című előadás kapcsán Spiró Györggyel beszélgetek majd, Nádasdy Ádámmal pedig a Tisztelet Hazudozó új fordításának apropóján. Közben egy színésznő olvas fel részleteket az adott darabból. Az estét Grecsó Krisztiánnal és a Mellettem elférsz szeptember 12-én bemutatott színpadi adaptációjának alkotóival zárjuk. ” – osztotta meg a lapunkkal Spilák Klára. – „Jordán Tamás pedig négy olyan színésznővel fog beszélgetni, akik civilben is barátnők, és emellett valamennyien fellépnek a Rózsavölgyiben. Tamás ezen kívül doktor Freudként is rendel majd.”

Nem csak Jordán marad a szerepében 20-án este, hanem Őze Áron is. Frederick Knot Gyilkosság telefonhívásra című, Hitchcock által is megfilmesített műve február óta nagy sikerrel fut a Rózsavölgyiben. Hubbard felügyelő szerepében Őze Áronnal, aki erre az estére egy interaktív játékban hívja nyomozni a közönséget is.

Jordán Tamás tavaly február óta már több mint hetvenöt alkalommal lépett színpadra dr. Freudként Az utolsó óra című előadásban. A darab sikere adta az ötletet, hogy ezen az estén egy rövid időre praktizáljon is a pszichoanalízis atyja. Maga is nagy várakozással tekint az este elé, hiszen a szervezők csak a koncepciót találták ki, a program nagy része rögtönzés lesz, mondta el a 168 óra megkeresésre a művész. A tervek szerint Freud jelmezben és a protézissel fogadja a különféle problémával hozzá fordulókat és próbál meg válaszolni. Annál is nagyobb kihívás lesz számára Az utolsó órából kilépve alakítani az osztrák pszichiátert, mert amikor felkészül egy szerepre, sosem néz utána, hogy mi történik a karaktereivel az adott történeten kívül, csak az érdekli, ami a darabban van. Az improvizáció természetesen a közönség aktív részvételét is igényli, akiket most arra bátorítanak, hogy tárják fel lelki problémáikat a 83 éves tudósnak.

Végül még mindig Freud fizimiskájában, de már saját valójában ül le beszélgetni kolléganőivel, Csomós Marival, Margitai Ágival, Molnár Piroskával és Pogány Judittal.

„Az épp állami kézbe kerülő Bárka Színház a rendezetlen helyzet ellenére a Színházak Éjszakája nyári megkeresését – a rendezvény presztízsére tekintettel –, még abban a reményben fogadta el, hogy szeptemberig történik valami változás a színház életében” – vázolja a helyzetet lapunknak Szőllősi–Hóbor Helga, a Bárka sajtókapcsolatokért felelős munkatársa. Szeptember második hetére derült ki, hogy biztosan nem tudják vállalni a Fidelioban is megjelent programot. A problémákat jelezték a programsorozat szervezőinek is, akik egy redukált program megvalósításában tudtak segíteni, amivel legalább részt tudnak venni az eseményen. Az Odüsszeusz szemeteslapáton előadáshoz kapcsolódó játékban a résztvevők húznak egy történetet, kellékeket kapnak hozzá és a színészek segítségével elő is adják. Majd az est végén a darabot is bemutatják.

Radnóti Színház feltehetőleg az est legsportosabb teátruma lesz. Horváth Csaba fizikai színházi workshopon képez Apollónokat már az október 5-i Oresztész előadásra készülve. Aki itt megállja a helyét, akár rögtön le is futhat egy MiniMarathont a Nagymező utca – Hegedű utca viszonylatában, tudtuk meg Turóczy Zsuzsától, a Radnóti Színház marketing kommunikációs vezetőjétől.

Schneider Zoltán azoknak a túlélési esélyeit kívánja javítani, akik már beszorultak egy hosszú színházi előadásra. A nézőtéri torna mibenlétét firtató kérdéseinkre a titokzatos hallgatásba burkolózott. „Nem akarok sokat elárulni, mert akkor nem meglepi.” – magyarázta nevetve. – „A nézőktől függ, hogy meddig jutunk el. Nyitottan kell menni. Aki nem akar benne részt venni, azt egyből kizavarom.” Bár ő maga fiatalkorában letudta a sportolást, és ahogy fogalmaz, nem müzlivel a kezében fog meghalni, de a nézőtéri mocorgásról mindent tud.

A kevésbé atletikus beállítottságúaknak a kulináris élvezetek is választhatják. Anonym borlovagokkal bor ismereti játékába is bekapcsolódhatnak az érdeklődők néhány pohár erejéig.
„Az Irodallam sorozat alapján –, ahol a vállalkozó kedvű színészek önálló estet tarthatnak kedvenc szerzőjük műveiből, Dinyés Dániel zenei kíséretével – született meg a Vers A’la carte ötlete, ahol, mint egy étlapról lehet verset választani.” – folytatja Turóczy. „ Egy megadott válogatásból, versmenüből lehet rendelni. Stílust és színészt is kérve a produkcióhoz.”

A Szkéné Színház kezdetnek rögtön újrahasznosítja az előző évadok plakátjait és molinóit. Előbbiekből a gyerekek Kormos Mercédesz képzőművész segítségével készíthetnek saját plakátot. Utóbbiakból a felnőttek a Medence csoport irányításával táskákat és pénztárcákat gyárthatnak, kezdi Csóka Tímea a Szkéné Színház kommunikációs munkatársa a programok sorolását.

Scherer Péter a Műegyetemen tart Slim fit tárlatvezetést kihasználva a nyolcvanas években, egyetemistaként megszerzett helyismeretét. Mivel ő maga is a Műszaki Egyetemen végzett, saját diákéveinek történeteibe avatja be jellegzetes Pepés stílusban azokat, akik vele tartanak.

Továbbfejlesztve az eredeti, egy ismert személy történeteinek és Dés András zenés improvizációjának kölcsönhatásán alapuló koncepciót, a Konzervnyitó akciócsoport Extra című előadásán szombat este három színész fog egy megadott témára rögtönözni. Dés és zenész barátai is ugyanerre a témára improvizálva, egyfajta kérdezz-felelek játékot hozva létre.

A számos díjjal jutalmazott I. Erzsébet című darabhoz Kovács András Ferenc írt verseket, a rendező, Szikszai Rémusz felkérésére. Ezek önmagukban is nagy népszerűségnek örvendenek a közönség körében. A téma annyira megragadta a szerzőt is, hogy végül a darabba bekerült dalokon kívül egy teljes kötetnyi verset írt az előadás bemutatója óta. Ebből a még meg nem jelent kötetből adnak elő néhány művet az I. Erzsébetben szereplő színészek.

Fodor Tamás –, aki a Színházi Kritikusok Céhének életműdíját a Színházak Éjszakáját követő estén veheti át – szintén visszatér egyetemi élményeihez Vér-szerelem-költészet néven futó rendhagyó irodalomóráján. Eredetileg magyar tanár ugyanis, árulta el Csóka Tímea.

Csak a kötelező tanítási gyakorlaton került a szakma közelébe a hatvanas évek közepén, tiltakozik Fodor.

„A cím idézet a Rosencrantz és Guildenstern halottból, amiben én a Színészkirályt játszom. Ő azt mondja, hogy a vér, a szerelem és a költészet, ami kell a közönségnek és ez a három egymás nélkül elképzelhetetlen. Én arról fogok beszélni, hogy áttételesen miért megy vérre a színház esztétikailag, színészeket és közönséget tekintve. Szerelem és költészet vér nélkül elképzelhetetlen. Csak az számít színháznak, ami vérrel teli.” – részletezi egy kicsit az alapötletet Fodor Tamás a 168óra kérdésére.

„Arról beszélgetek az emberekkel, hogy mik voltak azok az élmények, amik szerintük megütik ezt a mértéket, hogy élvezet legyen és értéke legyen annak, amit néznek.”

A fentiek pontos kezdési időpontjait és a többi színház programját a www.szinhazakejszakaja.hu honlapon találhatják meg az érdeklődők. Hamarosan kiderül, hogy 2014-ben is sikerül-e megkétszerezni az előző év látogatóinak számát.

Időpont: 2014. 09.20.

Jegyek:
Gyermekjegy (10 éves korig) 150 Ft,
diákjegy (10 éves kor felett, érvényes diákigazolvány birtokában) 1500 Ft,
felnőtt jegy (18 éves kor fölött) 2500 Ft.


Borbély Zsuzsa