Rendhagyó találkozás
Nem akármilyen élményben volt része a kismartoni Esterházy kastélyban a sokat sejtető double4tett című zenemű ősbemutatójára kíváncsi közönségnek. A Haydn nevét viselő teremben – amelyben annak idején a zeneszerző oly sokat játszott a hercegi udvar vendégeinek – a klasszikus zene és a dzsessz nem mindennapos kapcsolódásának lehettek tanúi a zenebarátok.
„Az év európai dzsessz-zenésze“ díjjal 2003-ban kitüntetett Wolfgang Muthspiel az Esterházy alapítvány felkérésére írta két kvartettre a művet, a megrendelő kívánsága szerint Haydn vonósnégyes muzsikájának reflexiójaként. A negyvenöt perces zenedarab, amelyet két kitűnő csapat, Muthspiel saját együttese és a Hugo Wolf Quartett adott elő, különös párbeszédet teremt a dzessz és a klasszikus muzsika között, miközben magán viseli Muthspiel oly kedvelt zenei nyelvének jegyeit.
Az est bevezetőjeként a közönség a Hugo Wolf Quartett előadásában hallhatta azt a Haydn vonósnégyest (op. 20, Nr. 4, D-Dur), amelyre a kompozíció épül. Az idén jubileuma miatt különösen ünnepelt zeneszerző egyébként a Kismartonban eltöltött negyven évben összesen nyolcvanhárom vonósnégyest komponált.
A hét tételből álló műben egy-egy motívum az egymásnak „felelgető” két kvartettnél merőben más hangzású volt. A befejezés fergeteges oktetté szélesedett. Muthspiel a nagysikerű előadás után arról is beszélt, hogy igyekezett elkerülni a crossovert, inkább az volt a célja, hogy tiszteletben tartsa az eltéréseket, de teret adjon az egybeeséseknek is.
- A mű megrendelésével szerettük volna tudatosítani, mennyire jelen van és milyen inspiráló ma is Joseph Haydn, vagyis milyen igaztalan az a vád, hogy régi és poros a zenéje – mondta Ottrubay István, az Esterházy Magánalapítvány igazgatója az ősbemutató után.
Néhányszor még felcsendül az új zenemű, s a megrendelő és a zeneszerző-előadó egyaránt reméli, máshol is lesz iránta érdeklődés, készül majd CD felvétel is.
Az 1965-ös születésű Wolfgang Muthspiel Bécsben él. A nemzetközi hírű gitárművész Ausztriában igen népszerű, mégpedig nem csak a modern dzsessz képviselőjeként. Kompozíciói, improvizációi a klasszikus és a modern – adott esetben improvizált – zene közti kapcsolatot keresi, s ezzel olyan egyéni stílust teremtett, amelyet nemzetközi elismerés övez. 2003-ban addigi triójához (amely rajta kívül a Pichler ikertestvérekből, Matthiasból és Andreasból állt) csatlakozott Jean-Paul Brodbeck svájci zongoraművész.
Ha szeretne több osztrák témájú cikket olvasni, látogasson el a
Szervusz Ausztriaoldalára!