Pannon retro

Toguro mester, alias Tanai Gyula már régóta gazdagítja karikatúráival nyomtatott és internetes oldalainkat. A fiatal, autodidakta alkotó ma már az élvonalbeli karikaturisták közé tartozik. Több közös bemutatója volt a műfaj nagyágyúival: Pápai Gáborral és Marabuval is. Tanai-Togurónak szinte minden képe vizuális demonstráció, felrúgja az aktuális kurzusművészetek szabályait. A festűművész-grafikus a honi kulturális közéletben akkor vált ismertté, amikor 2011-ben képzőművész barátaival együtt megrendezte a Visszakézből Kerényinek tárlatot. Gúnyos reagálás volt ez az államilag megrendelt történelmi festményekre.

2013. december 3., 13:58

Egyébként Tanai-Toguro a szó nemes értelmében populáris műveket rajzol: társadalmi kérdésekről széles társadalmi rétegeknek. A komor mondandót is úgy színezi át, hogy inkább nevessünk gyarlóságainkon. Legújabb kiállításának témája is a régi és új populáris műfajok párbeszéde. Afféle retrospektív „körkép” Pannóniáról: múltunk hagyományait ötvözi néhol futurisztikus elemekkel. És persze mindezt zaftos humorral.

A kiállítás ugyanakkor éles kritikája a jelenlegi, úgynevezett népnemzeti irányzatoknak. Tanai-Toguro szerint a politika nemcsak a jelen, hanem a múlt művészeteit is igyekszik kisajátítani: eldobja, ami nem kell neki, a többit pedig giccsipari termékként hasznosítja propagandacélokra. A nemzeti giccskurzus áldozatául esett maga a népművészet is. Matyó babák, kalocsai papucsok, palotás és népi verbunk a magyaros „gulyáskultúra” nélkülözhetetlen elemei ma is. Mindez nem csupán turistacsalogató gagyi, de ideológiai szuvenír is az „igaz magyaroknak”. A folklór, mint giccs, identitásképző erővé vált a jobboldalon.

Tanai-Toguro most értékmentőként mutatkozik: olyan ősi népművészeti motívumokat csempész a képeire, amelyek a mai centrális erőtér uralkodó ízlésétől idegenek. Régi szőttesekről, fafaragásokról emel át formákat, alakokat, újraértelmezve azokat a cybervilág jelképei között.

Ugyanakkor a művész megidézi az elmúlt évtizedek városi folklórját is. Megjeleníti a honi popkultúra idoljait Máté Pétertől Szécsi Pálig, s olyan, immár népi hősöket is, mint Karády Katalin vagy a bokszbajnok Papp Laci. Emblémái lettek ők is annak a közös múltnak, amely összeköt minket politikai hovatartozáson innen és túl. Tanai-Toguro értelmezésében a popkultúra tehát nem csupán nosztalgia, hanem elvesztett összetartozásunk ironikus újraálmodása is.

Pop, csajok stb., avagy pannon retro eklektika címmel nyílt meg Tanai-Toguro Gyula kiállítása, amely februárig lesz látható Budapesten a Bázis Office Center Galériában (1024 Bp., Horvát utca 14–24.).