Művészbarátok

Grecsó Krisztián Mellettem elférsz című Aegon-díjas regénye már a kilencedik utánnyomásnál tart. A bestseller színpadi változatának ősbemutatóját Léner András rendezte meg idén Bécsben. A magyar színpadra átírt darabot nemrég mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. Telt házzal játsszák. A két alkotót nemcsak a szakmai siker és a közös generációs érzések kötik össze, hanem most már a barátság is.

2014. október 19., 12:38

Két művész üldögél a Rózsavölgyi Szalonban. Kávéznak, ugratják egymást, barátságukról mesélnek nekem. Grecsó Krisztián harmincnyolc éves, író. Léner András negyvenkét éves, színházi rendező. Idén márciusban ő vitte színre Bécsben Grecsó Mellettem elférsz című regényét.

De hogyan kerül egy magyar bestseller osztrák színpadra?

Léner nehéz időszakon ment át két éve, bezárták a Budapesti Kamaraszínházat, amelynek vezető rendezője volt. Ezután összetalálkozott Méhes Mártonnal, a bécsi Collegium Hungaricum vezetőjével. Ő vetette fel: a Theater Brettben magyar évadot terveznek, kellene nekik egy ütős kortárs darab, lehetőleg kelet-európai sorssal. Léner rögtön Grecsó családregényét ajánlotta.

Csak azután gondolta végig: mit szól majd az író az ötlethez? Fölhívta: „Krisztián, a regényed színpadra kívánkozik.” „Tényleg? Nekem még nem szólt erről”, élcelődött a szerző. Meglepődött: ő háromgenerációs történeteket írt a harmincas évektől napjainkig, hogyan lehet ezt színpadra állítani?

Aztán belevágtak. Krisztián a regényből színdarabot írt, lefordították németre. A drámában a színészek több szerepet alakítanak. Múlt és jelen ötvöződik filmes és színpadi eszközökkel. A főszerepet egy fiatal sztár, a magyar származású Martin Vischer játszotta, akiről a Frankfurter Allgemeine Zeitung azt írta: „Az évszázad egyik legnagyobb tehetsége.”

Az osztrák–magyar ősbemutató hatalmas sikert aratott Bécsben, májusban a hónap legjobb kulturális eseményének választották.
Zimányi Zsófia, a Rózsavölgyi Szalon vezetője látta a kinti produkciót, és meghívta pesti kultúrszalonjába. A hazai színpadra újra átdolgozott művet telt házzal játsszák itt Őze Áron főszereplésével. Nevetve említi Grecsó: múltkor ő sem tudott bejutni az előadásra. Már nem volt hely.

A Mellettem elférsz három éve jelent meg, most a kilencedik utánnyomásnál tart. Úgy tűnik, ebben a végletekig megosztott, értékvesztett országban össztársadalmi igény a múltkeresés.
Léner András szerint korosztályos érzésekről is szól a regény. Látlelet a negyvenes értelmiségiek tévelygéseiről.

– Mintha elhúzódó posztpubertásban élnénk. Még csak most voltunk húszévesek, „három perce” diplomáztunk, s egyszer csak szembe kell nézni azzal, hogy középkorúak lettünk. Vége az ifjúságnak.

A „honnan jössz, hová mész?” elől felnőtt fejjel már nincs kibúvó. Korosztályos érzés a lelkifurdalás is: hány kérdést felejtettünk el szüleinknek, nagyszüleinknek feltenni? S lehet, késő már választ várni?

Grecsó Krisztiánt például egy családi titok indította regényírásra.

Néhány éve az egyik fotómagazin felkérte: tetszőleges fényképről publikáljon tárcát. Grecsó a nagybátyja egyik régi képét választotta, s elbeszélte a lapban, bácsikája Pannonhalmán volt bencés szerzetes. A cikk megjelenése után olvasói levelet kapott: a fotón látható férfi sosem volt pannonhalmi szerzetes.

Az író felkereste az akkor még élő nagymamáját, hogy megtudja az igazságot. A nagybácsi különös szerelmi életéről mesélt a nagyi, és unokája kutatni kezdte a családi históriákat.

Szegváron született Grecsó, felmenői telepi szegényparasztok voltak, akik arról ábrándoztak, egyszer kitörnek a nyomorúságból. Igazi pesti polgárok lesznek. Álmukat csak Krisztiánnak sikerült megvalósítania. Tizennégy évesen elköltözött otthonról, kollégista lett a csongrádi gimnáziumban, majd egyetemista a szegedi bölcsészkaron, könyvtáros Békéscsabán. Úgy tíz éve él Budapesten. Elsőgenerációs értelmiségiből befutott íróvá vált. A Mellettem elférsz irodalmi önterápiája is.

– Járkáltam a pesti utcákon, és sokszor meg kellett állnom. Megmagyarázhatatlan nyomasztó érzések törtek rám. De hisz nincs semmi baj, győzködtem magamat, és mentem tovább. Aztán megint megálltam, annyira fájt valami.

A zsúfolt villamosokon, a szürke tömegben elszorult torokkal gondolt a falujára. A telepi emberekre.

– Amióta ismerem Krisztiánt, soha nem éreztem kulturális különbséget köztünk. Fiatalabb nálam, mégis mintha a bátyám lenne. Neki mindennel egyedül kellett megküzdenie. Mindent egyedül ért el – veszi át a szót Léner András.

Ő pesti értelmiségi művészcsaládban született, édesapja Léner Péter Kossuth-díjas rendező, a József Attila Színház volt igazgatója. András annak idején gyerekszínészként több filmben játszott, ám a szülei nem akartak tinisztárt nevelni belőle. Elit belvárosi gimnáziumba járt, nyelveket tanult, vívott, polgári neveltetést kapott. Mindent megadott neki a sors, amiről Grecsó Krisztián gyerekkorában csak álmodhatott.

András apai felmenői asszimilált középosztálybeli zsidók voltak, anyai ágon felvidéki keresztény főnemesek. Bárónő üknagymamája feleségül ment a gazdag Hubert Henrikhez, akinek pezsgőgyára volt Pozsonyban. A negyvenes években települtek át Budapestre. A háború után a kommunisták államosították a pezsgőgyárat, a családnak semmije sem maradt. András édesanyja már itt született, tanárnő lett, a hatvanas években ment feleségül az akkor még fiatal rendezőhöz, Léner Péterhez.

– Nem tudom, milyen lehetett felvidéki nemesként élni. Apámat a nyolcvanas években kinevezték a nyíregyházi színház direktorának. Hétvégeken vonattal jött haza, nem akarta az igazgatói vállalati kocsit használni – emlékezik András.

Lénerék a hírhedt „fekete vonattal”, munkásvagonokon ingáztak Pest és Nyíregyháza között.

Azokban az években Grecsó Krisztián falusi nagyapja is a fővárosba került – építkezéseknél dolgozott segédmunkásként. Otthon, Szegváron disznóvágás közben később gyakran dicsekedett unokájának: milyen is volt, amikor egyszer beült a New York Kávéházba egy feketére, micsoda hírességeket látott ott!

– Soha nem értettem, miért disznóvágás közben mesél a New Yorkról. Aztán rájöttem: nagyapa életében két ünnep volt. Büszke volt arra, milyen szép disznót hizlalt, s a családjának nem kell éheznie. És büszke arra is, hogy egyszer pesti polgárnak érezhette magát egy kávé mellett. Összekapcsolódtak benne az emlékek.

Grecsó Krisztián, ha manapság néha beül a New Yorkba, idegenkedve nézi a sznob enteriőrt. „Te csak ne nyafogj, kisfiam! Te itt csak vendég vagy”, mondja ilyenkor magában az író. Nagyszüleire gondol, meg az édesanyjára, aki otthon a kutyatápgyárban dolgozik tizenkét órás műszakban.

Léner András viszont sokáig az elkényeztetett pesti polgárfiú életét élte. A színművészeti után a Madách Színház legfiatalabb rendezője lett. Kaposvárra szerződött, később a Budapesti Kamarába. Mindig társulat állt mögötte, biztos háttér. Huszti Péter tanársegédje volt a színművészetin, oktatott a zeneművészeti és táncművészeti egyetemeken is. Megnősült, kisfia született. Teljesebb már nem is lehetett volna az élet.

Két évvel ezelőtt azonban – túl azon, hogy a Budapesti Kamarát bezárták – tanári állásait is elveszítette. Egykori osztályfőnöke, Babarczy László szavai jutottak eszébe: „Ezen a pályán bármikor elüthetnek, átmehet rajtad a tank. Minél nagyobb a baj, annál többet kell dolgozni. Nem sértődhetsz meg!”

Léner negyvenévesen élte át először, mit jelent, ha az ember mindent elveszít.

– Akkor kaptam meg karácsonyra a Mellettem elférsz regényt. Egy nap alatt elolvastam. Erőt adott a könyv. Főhőse korombeli férfi, elveszítette a munkáját, szerelmét. Múltját kutatva próbál talpra állni. Amikor olvastam, úgy éreztem: nem vagyok egyedül. Más is átélt hasonló válságokat. Ki lehet ebből jönni.

Andrásnak a könyv új utakat nyitott. Barátságot, szakmai sikert hozott. A Theater Brettbe már visszahívták rendezni, Kassán és Pesten is kapott színházi felkéréseket.

A két művész barát úgy érzi, sokkal több a közös a sorsukban, mint ami elválasztaná őket. András tűnődve folytatja:

– Nagyon különböző családokból jöttünk, mások a gyökereink. De a politika sokszor szándékosan akar egymás ellen fordítani embereket, társadalmi csoportokat. A falu-város, népi-urbánus, keresztény-zsidó ellentéteket szítja, holott ezek csak fölheccelt indulatok. Túlélési stratégiáink szinte ugyanazok.

Közös generációs élményük az elhallgatott történelem is. A múltat hiába próbálják emlékekből összerakni – csak torzó marad. Szörnyű korokat átélt nemzedékek pokolról, hadifogságról, lágerekről nem beszéltek. Hallgatásuk súlya nehezedik unokáikra.

Grecsó Krisztián nagyapja katona volt a Don-kanyarnál, utána szovjet hadifogságba került négy évre.

– Nagyapa csak két dologról volt hajlandó mesélni. A csalánlevesről, amelyet a fogolytáborban kaptak. És hogy egy orvos megmentette az életét, amikor megmondta neki, hogy Grecsónak hívják. Sosem derült ki, a doktornak miért volt fontos a nevünk.

Lénerék régen gyakran találkoztak a nagypapa második feleségével, Klári nénivel. Az asszony annak idején Mauthausenből húszkilósan tért haza. Mindenkije elpusztult. A férje flekktífuszban a karjaiban halt meg. Emlékeiről ő sem beszélt.

Nyolcvan múlt már, mikor megkérte a családját, kísérjék el Mauthausenbe. Szeretné utoljára látni a tábort. Elutaztak együtt. Az egykori láger területén kialakított múzeumban sétáltak, amikor a néni hirtelen eltűnt. Kétségbeesve keresték mindenütt, hiába. Nagy sokára előkerült. „Hová tűntél, azt hittük, eltévedtél”, rémüldöztek a rokonok. „Ugyan már, ezt a tábort én ismerem közülünk a legjobban”, felelte Klári néni.

A halálutak köveit nem lehet feledni.

– Karácsonykor hosszú asztalokat ültünk körül, alig fértünk el. Aztán az asztalok egyre kisebbek lettek, és mi egyre kevesebben. Öten maradtunk egymásnak: a szüleim, a nővérem és én. És itt van már a kisfiam is. A legkisebb Léner.

Meséli András, Bencéről készült méhen belüli fotó. Az ultrahangos felvételen a magzat ugyanolyan elgondolkodó pózban támasztja a fejét, ahogyan a nagyapja szokta. A fényképet Léner Péter kitette az íróasztalára.

Grecsó Krisztián még tartozik egy aparegénnyel. A Mellettem elférszből az apa portréja kimaradt. Haraggal, fájdalommal nem lehet irodalmi hősről írni. Édesapja évekkel ezelőtt meghalt. Különleges ember volt, szavalt, zenélt, de elitta a tehetségét. Nem merte elhagyni a falut. Az apakönyv, ha egyszer elkészül, a megbocsátás lenyomata lesz.

Családi adóssága Léner Andrásnak is akad. Amikor sok éve a felvidéki arisztokrata nagymamája meghalt, lakásában találtak egy nagy utazóládát. Teli családi iratokkal, az államosított pezsgőgyár dokumentumaival, a híres Hubert pezsgő receptjével. A láda, költözködések után, végül Andráshoz került. De még nem nyitotta fel a múlt fedelét.

Nincs mindig mindenre magyarázat.

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.