Monstre kiállítás a bécsi MUMOK-ban

Negyven év, 24 ország, 200 művész, összesen 400 alkotás. Nem keveset markol a bécsi Modern Művészetek Múzeuma, amelynek kurátora tematikus kiállítást rendezett. A Gender Check Közép-Kelet-Európa térségére összpontosítva a nemek szerepét kutatja, s bár a művészetre összpontosít, óhatatlanul áttekinti a közelmúlt történelmét is. Ez az első olyan kiállítás, amely a hatvanas évektől napjainkig reprezentatív körképet nyújt a térség képzőművészetéről.

2009. december 4., 18:34

Marilyn Monroe csábos tekintete néz le ránk a plakátról. Ó jaj, már megint valami közhely – kiálthatna fel a felületes szemlélő. Aztán jobban szemügyre nem veszi a képet, és rájön: a szex szimbólumot ezúttal egy férfiú alakítja, s bár a hasonlóság megtévesztő, azért ez mégsem az igazi. (Vladislav Mamyshev-Monroe orosz művész nőiesített önarcképe). Vajon a nemek legalábbis látszólag felcserélhetők? A kiállítás inkább arról szól, hogy ebben a csaknem 50 évben Közép-Kelet-Európában nem éppen ez a monroe-i világ volt jellemző a női szerepkörre.

Nők – a munka hősei, háztartási szuperasszonyok, mintaanyák, avagy éppen a szexipar munkásnői. A Museum Quartierban lévő MUMOK négy emeletét betöltő kiállítás ennél többet ad. Annak próbál utánajárni, vajon a társadalmi és politikai változások közepette hogyan alakult a nemek szerepe. És: hogyan tükröződött ez a szerep a képzőművészetben.

Huszonhárom magyar alkotó

A kiállítás egy az Erste Bank alapítványa (Erstestiftung) által két évvel ezelőtt ugyanezen a címen indított projekt eredménye. A kifejezetten Közép-Kelet-Európára – az Erste Bank érdekeltségi körébe tartozó országokra – összpontosító művészeti alapítvány 25 kurátort bízott meg a téma kutatásával: az ő munkájuk eredménye a Bojana Pejić által végső formába öntött monstre kiállítás. Külön öröm, hogy a kiállító művészek névsorában szinte a leghosszabb lista a magyaroké: huszonhárom kortárs művész – ismertek és éppen csak a pályán elindulók – alkotásai tekinthetők meg a bécsi múzeumban.

Hogy az óriási anyagban ne tévedjünk el, a kurátor témakörökre bontotta a kiválasztott alkotásokat. A Nők/illetve férfiak a munka világában című összeállítás különlegessége, hogy a szocializmus korába kalauzolja a látogatót. Olyan szocreál képeket mutat be, amelyekről az ember azt hitte: már eltűntek a történelem süllyesztőjében. De meg lehet ismerkedni a kilencvenes évek feminista művészetével is. Bojana Pejić fontos célnak tekintette, hogy érzékeltesse hogyan változott a kép a nőről, illetve a férfiról ezekben az évtizedekben. A hatvanas években még uralkodó volt a munkás – és munkásnő hősi alakja. A nem nélküli figurák ábrázolásába egyre inkább beszivárog valamiféle individualizmus, a hetvenes évektől egyre nagyobb szerepet kap a testiség, a szexualitás, amely a heteroszexuális és heroikus férfiideálokat megkérdőjelezi. A fal leomlása után érződik, majd eluralkodik a fogyasztói társadalom befolyása, ám a kelet-európai alkotók kritikusan tekintenek a nyugatról érkező új szabadság soviniszta, militarista és kisebbségellenes vonásaira.

Érdekesen helyezi reflektorfénybe a kiállítás, ahogyan a hetvenes nyolcvanas években e térség művészei egyre szívesebben foglalkoznak a magánszférával. És ahogyan a festészet mellett feltűnnek más műfajok, a performansz, a fotó, a videó, kifejezve az események dokumentarista megörökítésének vágyát.



A kiállítás február 14-ig van nyitva, számos előadás és szimpózium kíséri. A szervuszausztria.hu olvasói fél áron – két személy egy teljes jegy áráért – látogathatnak el a kiállításra. Aki a múzeum logójára kattint, és kinyomtatva magával viszi az így kapott utalványt, a pénztárnál részesül a kedvezményben.

Cím:
Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien
Museumsplatz 1
A-1070 Wien
T: +43 - 1 - 525 00 - 1400
További cikkeket olvashat Ausztriáról a

Szervusz Ausztriahonlapon