Miért pont ByeAlex?

Jól meglepett mindenkit, amikor a várakozás feszült pillanatai után kiderült: a legkevésbé esélyes, sokszor hamisan éneklő, művésznevén ByeAlex nyerte A Dal döntőjét. Így a Kedvesem című, ma már örökbecsű slágerével ő képviseli majd Magyarországot az Eurovíziós Dalfesztiválon.

2013. március 5., 13:38

A kötött sapkában, vastag, fekete keretes SZTK-szemüvegben fellépő, zokniját és vékony lábát látványosan kiemelő szerelésben, a vasággyal is legfeljebb húszkilós srác magabiztos fölénnyel utasította maga mögé a kereskedelmi tévék tehetségkutató műsorain nevelkedett, szinte tökéletes énektudással rendelkező „sztárokat”. Akik, nem mellesleg, biztosak voltak a sikerükben. És a győzelmükben.

Bár a zsűri, igaz, udvariasan, többször kijelentette: ByeAlex nem dalfesztivál-kompatibilis, és köze nincs az énekléshez, a közönséget ez a legkevésbé sem izgatta, és egyértelműen mellette voksolt. Méghozzá nagy arányban.

Az okokat legfeljebb csak sejteni lehet.

– Tényleg nehéz megfejteni, de talán az a legfontosabb, hogy jó dalt halljon az ember. És valószínűleg ez volt a legjobb nóta – mondja a Roy és Ádám Trióból Nagy Ádám gitáros, dalszerző. – Tényleg meglepő, hogy egy alternatívabb előadó egy ilyen egyszerű dallal így be tudta húzni a nagyközönséget. És bár zenészként bárkibe bele lehetne kötni, ő meg ráadásul sokszor hamisan is énekelt, mégsem ez számít. Magyarország pedig jobban jár, ha ez a srác adja elő magyarul a dalát, mint ha egy gyengébb nótát egy nála jobban éneklő másik előadó.

„Jó nótaként” Nagy Ádám a dicső múltból csak Friderika dalára emlékszik, szerinte nem is véletlen, hogy a sikere annak idején borítékolható volt.

– Persze az nyilván nem jó, ha egy rossz énekes egy rossz dallal képviseli az országot. De a helyzet itt az, hogy nem volt jobb nóta. És nekem sincs vele problémám. Igaz, amikor először hallottam a Kedvesemet, elgondolkoztam, valaki nem brahiból írta-e ezt az egyszerű szövegű, háromakkordos nótát. Ráadásul ByeAlexet sem ismertem, soha nem hallottam róla korábban. De amikor megnéztem tévében, láttam, a srác tényleg ilyen.

Nagy Ádám szerint a közönség tehát jól választott.
– Ha most meghallgatnám a négy döntős dalt, talán más lenne a véleményem. De azt tudom, Radics Gigi száma nem volt az igazi. Pedig remekül énekelt, a sráccal ebből a szempontból össze sem lehet hasonlítani. És mondom, a fickó tényleg eredeti. A világban számtalan példát lehet találni arra, hogy egy közepes tehetségű énekes az egyénisége miatt lett világsztár. Ezért mondom, ha egy jó énekesnővel, de gyengébb dallal mentünk volna neki az Eurovíziónak, nem biztos, hogy jobban járunk.

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap sajtófőnökének, Lencsó Ritának a tájékoztatása szerint a zsűri szavazatai alapján a végső küzdelembe bejutott négy dal közül bármelyik méltó lett volna arra, hogy képviselje hazánkat Malmőben az idei Eurovíziós Dalfesztiválon. „A közönség döntése bennünket is meglepett, de örömmel tölt el, hiszen egy új, különleges előadót egy irodalmi igényű dalszöveggel szerettek meg és juttattak tovább” – írja válaszában a sajtófőnök. „A szakmai zsűri döntött. Radics Gigi, Kállay Saunders András, Vastag Tamás és a ByeAlex bejuttatásával a legjobb négy közé, letették a voksukat, arról azonban, hogy ki legyen a győztes, a közönség véleményét kérdezte meg a közmédia, akik ByeAlex mellett döntöttek. Álláspontunk szerint a közmédiában ez így teljesen helyénvaló.”

Lencsó hozzáteszi: a közmédiának ugyanis feladata, hogy nézőit bevonja a műsorba. „31 országból 245 000 szavazat érkezett. Ez is igazolja, jól döntöttünk. Sem a számok, sem az arányok nem kiadhatók, legyen annyi elég, ByeAlex meggyőző fölénnyel nyert”.