Mester és tanítvány

2011. május 21., 21:55

A megújult Koller Galéria (december óta Amerigo Tot-emlékszoba is van benne, és méltán, hisz egykor a híres olasz–magyar szobrász hazai bázisának épült [át], igaz, évtizedek óta rangos grafikai galériaként jegyzik – magángalériaként méghozzá, amely e nemben az elsők közül való, s amely ma is a névadó-alapító családjának birtokában van) új kiállítása először némi hökkenésre ad okot. (Mivel a pontos cím így hangzik: Mester és tanítvány. Vaszary János, Hincz Gyula, Reich Károly.) Merthogy az ember nem éppen egy ilyen grafikai ívet rajzolna fel, ha sarokba szorítanák. Meg aztán – gondolná az ember tovább – életrajzilag persze megáll, hogy Vaszary tanította Hinczet, Hincz pedig Reichet, de (egyrészt) ez inkább csak a dokumentumok szintjén igaz (összesen nem tett ki egy évet az egész oktatás), másfelől meg a grafika ügyében is igazán máshol vannak a hangsúlyok. Vaszary számára a felkészülés terepe a rajz, Hincznél fontos mellékág, Reichnél maga az életmű. És mégis: az elegáns kiállítás arról győzi meg a látogatót, hogy igenis vannak kapcsolódások a három csodálatos művész grafikai repertoárja között. Három mester, akiket briliáns rajztudásuk mellett mediterrán életigenlésük is összeköt.

Ne hagyják ki.