Megduplázódhat a németországi roncsprémium pénzalapja - Felcím: Öröm az autósoknak, gond az ócskavas-kereskedőknek
Sokan örülnek Németországban, csak az ócskavas-kereskedők nem. A hatalmas sikerre való tekintettel ugyanis meghosszabbították az új autók vásárlásához nyújtott, úgynevezett "roncsprémium" rendszerét Németországban, azaz feltöltik az ehhez szükséges pénzalapot. A roncstelepekre pedig százával szállítják a "halálra" ítélt öreg autókat. Ám a hatalmas kereslet miatt alaposan lement az ócskavas ára, így a kocsik bezúzása egyhamar ráfizetéses lehet.
A német kormány a januárban elhatározott konjunktúraélénkítő csomag keretében léptette életbe történelmi újítását, a roncsprémiumot, amely a súlyos értékesítési válságba került autóipar helyzetének javítása érdekében új, környezetbarát gépkocsik vásárlásának elősegítését célozta. Ennek keretében a hatóságok lehetővé tették, hogy 2500 eurós kedvezményhez jusson az, aki legalább kilenc éves gépkocsiját új autóra cseréli. Erre a célra a kormány 1,5 milliárd eurós pénzalapot határozott el, ami körülbelül 600 ezer gépkocsi vásárlására elegendő - írta az MTI.
Az eredetileg erre a célra szánt pénz már nagyon is fogyóban van, a kormánykoalíció két pártja, illetve személyesen Angela Merkel konzervatív kancellár és Frank-Walter Steinmeier szociáldemokrata alkancellár ezért sebtében megállapodott: az április végére teljes kimerüléssel fenyegető pénzalapot újabb - tetemes - összeggel töltik fel.
Az intézkedés rendkívül kedvező fogadtatásra talált. Az idős autóikat újra cserélni kívánó vásárlók valósággal megrohamozták a kereskedéseket, különösen a kis és közepes méretű autókat részesítve előnyben. A roham akkora volt, hogy mostanáig csaknem 350 ezer kérelem érkezett be, s még mintegy 250 ezer autó vásárlásának támogatására nyílik lehetőség.
A pénzfeltöltést illető elvi megállapodás már megvan, s részleteket húsvét után rögzítik. Annyi azonban már most kiszivárgott, hogy a 2500 eurós roncsprémium összege nem változik, s arról sem lehet szó, hogy, hogy a 2009 végéig érvényben lévő rendelet hatályát meghosszabbítsák. A kormány a legfrissebb értesülések szerint arra készül, hogy a fogyóban lévő alapot újabb 1,5 milliárd euróval egészítse ki.
A roncsprémium a vásárlók ujjongása ellenére nem örvendett egyértelmű népszerűségnek az autógyártók körében. Az emberek ugyanis az olcsóbb és kis méretű gépkocsikat keresték, s ebből fakadóan a mindenekelőtt nagyobb gépkocsikat gyártő Audi, a Daimler vagy a BMW szinte semmit nem profitált az intézkedésből. A legnagyobb haszonélvezők egyébként a Volkswagen, a Skoda, a Renault, a Ford és Fiat voltak kis és közepes mérető autóikkal, s az Opel is - kis Corsáival.
Ami a politikusokat illeti, húzzák a szájukat az ellenzéki pártok, attól tartva, hogy a küszöbönálló választások előtt a szavazóknak szánt "ajándék" elsősorban a nagy pártoknak kedvez. Így - néhány gazdasági vezetővel együtt - azzal érvelnek, hogy mindennek meglesz a böjtje, s ezzel kapcsolatban mindenekelőtt az állam újabb eladósodására utalnak. S arra, hogy a mai vásárlások a holnapiak elmaradásával járnak majd. Azaz a roncsprémium megszűnésével ismét jönnek majd az ínséges idők, s visszaesik a vásárlói kedv. S többen felhozzák azt is, hogy az elmúlt hónapokban eladott vagy megrendelt kocsiknak csak a fele volt német autó, a többi olasz, francia, dél-koreai és japán kiskocsi.
Szerintük a roncsprémium valójában "pánikprémium", amivel a kormány a bajba jutott autóiparnak akart segíteni. Valójában rövidlátó intézkedés, s aligha járul hozzá az autóipar tartós fellendítéséhez, a munkahelyek biztosításához. 2009 után pedig mindennek meglesz a böjtje, s jön majd a kijózanodás.
Ma azonban még jóval nagyobb az öröm, mint a későbbieket illető aggodalom. A hatóságok arra készülnek, hogy megkönnyítik az eljárást is, s április elsejétől lehetővé válik a "csere-bere" interneten keresztül történő bonyolítása. Eddig ugyanis a rendelés meglehetősen körülményes volt, s jelentősen késleltette az adásvételt.
A választásokra készülő Merkel kancellár és Steinmeier alkancellár ugyanakkor a nagy siker ellenére sem gondolhatja komolyan, hogy az autóipart "egy életen át" lehetne szponzorálni. De a kampány idején jobb nem gondolni erre.