Már márciusra elfogyott a Nemzeti pénze
– Általános jelenség, hogy nem fontos a kultúra - mondta Alföldi Róbert a különös helyszínen tartott évadértékelő sajtótájékoztatóján. A Nemzeti Színház főigazgatója a teátrum parkjának kiürült medencéjében, az elsüllyedt Nemzeti Színház emlékműve előtt beszélt a színházat érintő újabb elvonásokról, a drasztikus költségcsökkentési intézkedésekről és a sorozatos támadások ellenére is sikeres munkáról. A Jobbik tévéje botrányt csinált a sajtótájékoztatón.
A Nemzeti Színház a 2010/2011-es évadban közel négyszáz előadást tartott 120 ezer nézőnek. Az előadások látogatottsága minden játszóhelyet figyelembe véve 93%-os volt, Gobbi Hilda Színpad és a Festőműhely szinte mindig telt ház előtt játszott. 2010-ben tovább növekedett a bérletesek száma, jelenleg 1776 bérletes nézője van a színháznak. Ezek az adatok mutatják azt, hogy a Nemzeti Színház nem rétegszínház vagy kísérletező-műhely – mondja Alföldi és így folytatja: „Annyira fontos a tevékenységünk, hogy még a Parlamentben is folyton beszélni kell róla. Szellemi hely lett a Nemzeti Színház, ami minőségében nem hagy kérdést – persze az, hogy ez tetszik-e valakinek vagy sem, az egy másik kérdés – de az biztos, hogy előkelő helyet képvisel a kulturális életben.”
A színész-direktor beszámolt a színház működését érzékenyen érintő elvonásokról. A – még mindig érvényben lévő – szerződésében évi 1,7 milliárd forintot garantáltak a színház évi működtetésére, ezt az összeget 2010 januárjában 300 millió forinttal csökkentették. A most záruló évad teljes támogatási összege végül 1, 244 milliárd lett, amiből még levonásra kerül a Nemzet Színészeinek a fizetése, vagyis a 2010/2011-es évadban mindössze 1,1 milliárdból gazdálkodhattak. A korábbi években ebből az összegből 140-150 milliót tudtak művészeti programokra fordítani, ebben az évadban viszont ennek töredékét, csupán 6,2 milliót. A soványka összeg márciusban elfogyott, így kérdéses, mi lesz a 2011-ben még hátralévő programok sorsa.
„Ez az elvonás nem – csak – szerény személyemnek szól: általános jelenség, hogy nem fontos a kultúra” – vélekedik Alföldi, majd a kényszerűen bevezetett drasztikus intézkedésekből beszél. A medence üzemeltetése évi 12 millióba kerülne, erre nincs pénz, ahogyan a havonta megjelenő műsorfüzetekre és a Színműtár-sorozatra sem. A színháznak fel kellett mondania az állandó karbantartási szerződéseket, eztán csak akkor hívnak szerelőt, ha valami meghibásodik. Este 10 után, hétvégén pedig egyáltalán nem lesznek próbák. A jelenleg futó darabokban a meghívott művészek számát kénytelenek lesznek csökkenteni, és a szerepeket szétosztani a színház társulatán belül. Az új évadra tervezett bemutatók közül pedig az Ózt elhagyják.
A színház mellett álló, kiállításoknak helyet adó épületet, a Zikkuratot rossz műszaki állapota miatt be kellett zárni, elbontása 40 millió forintba, felújítása pedig 140-be kerülne, egyikre sincsen keret.
Mindezekre a megszorításokra azért volt szükség – mondja az igazgató, – hogy ne kelljen senkit sem elbocsátani, és a színház továbbra is betölthesse azt a funkciót, amiért van: előadásokat, bemutatókat tartsanak benne.
A színház gazdasági helyzete után a színész-direktor az évad különféle eseményeiről, színházi programjairól beszélt: a felolvasószínházakról, az Óbuda Danubia Zenekarral közös hangversenysorozatról, a Showcase – Keresztmetszet című nagy sikerű szemléről, a
90 decibel projektről. Ezeket az együttműködéseket az új évadban is folytatni kívánja a színház, illetve továbbra is helyet adnak a Budapesti Őszi és Tavaszi Fesztiválon résztvevő külföldi vendégjátékoknak és a Színházi Kritikusok Céhe által szervezett közönségtalálkozóknak is. A 2011/2012-es évadban 8 bemutatót terveznek: Alföldi Róbert rendezi a Szent Johannát és a Hamletet, Rába Roland A fösvényt, Znamenák István az Egy lócsiszár virágvasárnapja című előadást. Novák Eszter viszi színpadra A tanítónőt, Gigor Attila a fiataloknak szánt Náthán gyermekeit. A tervek között szerepel egy rendhagyó előadás is – A patriot for me (Ide nekem a hazafival!) – amelyet a színpad alatt tekinthetnek meg a nézők. A nagy sikerű Három nővér után visszatér Andrei Şerban is, aki egy Shakespeare-darabot rendez majd, ez egyelőre még csak Shakespeare projekt néven fut.Alföldi a sajtótájékoztató végén mutatta be a színház új diákbérleteit, melyekkel az iskolások olyan klasszikus műveket láthatnak mint a Hamlet, Az ember tragédiája, a Három nővér vagy a Bánk bán. Ezek a bérletek nagyon kedvezményesek: három előadást lehet megtekinteni mindössze 3000 Ft-ért. „Bízunk abban, hogy minden marad, ami jó, és ami rossz az megváltozik” – mondta befejezésül a főigazgató.
A sajtótájékoztatón megjelentek a Jobbikhoz közeli Nemzeti1 tv munkatársai is. A háromnegyed órás beszámolót megvárva tették fel végül kérdésüket: ennyi botrányos bemutató után nem gondolja-e az igazgató, hogy távoznia kellene. A viszont-kérdésre – miszerint melyik "botrányos" darabot látták, illetve egyáltalán láttak-e nemzetis darabot – a jobbikos tévé munkatársai nem tudtak válaszolni. Miután kiderült, hogy nem jártak még a Nemzeti színház előadásain, Alföldi Róbert rövidre zárta a balhé kedvéért felbukkanó tévések által kierőszakolt vitát. A kötekedő hölgynek Alföldi a Tragédia elolvasását javasolta, valamint hozzátette : "önnek pedig kívánok ilyen orális szexet, innentől kezdve egész életében".
Az előadásban imitált, nem valós orális aktus van, Alföldi tehát éppen nem orális szexet, hanem az ellenkezőjét kívánta az őt provokáló nőnek.