Manet – Az élet ábrázolása
A londoni Királyi Művészeti Akadémia először rendez átfogó retrospektív kiállítást Édouard Manet portréfestészetéből. A múzeum által „titokzatos és olykor vitatott” jelzőkkel illetett művész teljes karrierjét mintegy ötven Ázsiából, Európából és az USA-ból összegyűjtött olajfestmény mutatja be.
Bár Édouard Manet (Párizs, 1832. január 23. – Párizs, 1883. április 30.) festészetének közel felét a portrék teszik ki, ezekre egyetlen korábban rendezett kiállítás sem helyezett kiemelt hangsúlyt.
Manet megfestette a családtagjait, a barátait, számos irodalmi, politikai szereplőt és művészeket. A kiállítást megtekintve, mintha egy fotóalbumot lapozgatnánk, benne számos hírességgel, többek között Émile Zola, Stéphane Mallarmé, Charles Baudelaire és Georges Clemenceau tekintenek le a látogatóra. Számos képen látjuk viszont zongoratanárnő feleségét, Suzanne Leenhoffot, aki gyakran ült modellt a férjének. Manet művészete nem csak képei tárgyának ad életet, de egyben korának párizsi divatja és társadalmi élete is megelevenedik a múzeum termeibe lépők előtt.
Kortársaival ellentétben Manet nem megrendelésre készítette arcképeit, ezért ő maga határozhatott meg mindent, kezdve festményei stílusától egészen a modellek ruházatáig. „Ez valóban Manet?” – szeretném, ha ezt kérdeznék a tárlatra belépő emberek, mondja Mary Anne Stevens, kurátor, aki több földrész több múzeumából kérte kölcsön az ötven olajfestményt, pasztellt és fotókat tartalmazó kiállítás anyagát.
Ha szabad egy szubjektív megjegyzést tennünk: érdemes hosszasan álldogálni a Berthe Morisot ibolyacsokorral c. festmény előtt. Berthe maga is festőnő volt, a párizsi festők – később impresszionistáknak nevezett – körének tagja. Manet tanítványaként, követőjeként kezdődött a kapcsolata a mesterrel, s miután Manet fivéréhez ment feleségül, családtaggá is vált.
Édouard Manet előremutató, haladó, a festészetet megújító művészete számos bírálatot kapott kortárs kritikusaitól, de ugyanilyen nagyszámú volt rajongóinak tábora is. „Elegáns, furcsa, feszengő stílusa, látásának abszolút tisztessége, állandó megújulási képessége és kockázatvállalása a modern művészet megalapozójává tette Édouard Manet-t” – véli a kiállítás kurátora.
Royal Academy of Arts
Burlington House, Piccadilly
London W1J 0BD
Belépőjegyek:
Felnőtt – 15 font
Felnőtt (60+ korosztály) – 14 font
Diák – 10 font
12-18 év közöttiek – 6 font
Hétfő-csütörtök: 10-18 óra
Péntek-szombat: 10-23 óra
Vasárnap: 10-18 óra
A kiállítás április 14-ig tart nyitva.
További Nagy-Britanniához fűződő írásokat olvashat az
angolosan.huweboldalon.