Koltai Lajos filmtervei a plasztikai sebésztől a kurtizánig

Koltai Lajos rendező-operatőr úgy tűnik, unokázik, kutyázik, nyugisan telnek napjai. A látszat csal. Mindeközben ugyanis lázasan tárgyal, számos filmötletet próbál nemzetközi koprodukcióban tető alá hozni.

2010. február 22., 17:10

Legközelebb a megvalósuláshoz egy második világháborús film áll. A német-angol légi ütközetekben sok nagyon fiatal angol pilóta égett a felismerhetetlenségig össze. London nem állt még készen a küzdelemre, és a fiatalokat is felküldte.

– Filmem egy orvos a harcáról szól – mondja Koltai Lajos. – Archie McIndoe a kor leghíresebb plasztikai sebésze volt, címlapokon szerepelt az általa operált híres színésznőkkel. Amikor kitört a háború, kórházat nyitott, hogy visszahozza az életbe ezeket az összeégett pilótákat, nemcsak fizikailag, hanem lelkileg is. Mert szinte mindegyikük meg akart halni. Úgy néztek ki, mint a szörnyek, és úgy is hívták magukat. Létezett egy klubjuk is, a „kísérleti nyulak klubja”. Az orvos kísérleti nyulainak tartották magukat. Ez persze pozitívan is értendő: végül megszeretik a sebészt, meg a küzdelmet, amit folytat értük. Valóban visszaadta a hitüket az életbe. Szó szerint összevarrta a fizimiskájukat. Harmincszor-negyvenszer operált meg mindenkit, amíg újra emberként nézett ki. Volt közöttük olyan is, aki vissza tudott menni a háborúba. Ez egy elképesztő, heroikus, humán küzdelem az emberért. Ezért tetszett meg nekem a történet. Nem térek le vele az útról, amin eddig jártam.

A színészek már megvannak a három főszerephet: Jeremy Irons, Ashley Judd és Topher Grace.

– New Yorkban találkoztunk a Jeremyvel. Teljesen odavan a figuráért. Azt mondta, régen játszott ilyen nagy ívű szerepet, szó szerint, mert emberileg is óriásit változik a filmen belül – meséli Koltai.

Topher Grace-szel, az ígéretes fiatal tehetséggel már nem ment ilyen könnyen a dolog. Ő egy összeégett pilótát alakít, aki a híres sebész páciensévé válik. Az ügynöke tiltakozott, mondván, nem adja a színészét úgy, hogy nem látszik majd a filmen a sebek miatt. – Nem fél attól, hogy riasztó lesz a film az összeégett emberek látványa miatt? – kérdem a rendezőtől.

– Meg lehet úgy csinálni, hogy ne legyen riasztó. Látjuk, milyen sérüléseket szereztek a pilóták, de azt is látjuk, hogyan alakítja őket a sebész. Ennek kapcsán azon gondolkodtam, hogy mostanában a gyerekek, így az unokáim is, tulajdonképpen játék szörnyeket szeretnek, viszik őket az ágyba magukkal. Ilyen lett a világ, erre épít az összes animációs vagy félanimációs film. Az a lényeg, hogy szerethetők legyenek. Ha kitaláljuk, hogyan legyenek szerethetők és követhetők, akkor nem kell tőlük félni, és elfordulni sem. Azért is tartom fontosnak ezt a filmet, mert a világ a mai napig háborúzik. Pontosan ugyanilyen sérülésekkel hozzák haza a fiatal srácokat naponta különböző háborúkból.

A másik filmterv Thomas Wolf szerelmi és élettörténete. A múlt századforduló körül alkotó amerikai írót nagyságrendileg Hemingwayhez hasonlították. Egy hajóúton az óceánon beleszeretett egy nála tizennyolc évvel idősebb nőbe, akinek egyébként családja és nagyon komoly háttere volt a New York-i színházi életben. Ez a ruha- és díszlettervező hölgy csinálta meg az író karrierjét: olyan helyekre vitte és olyan embereknek mutatta be, olyanokkal olvastatta a műveit, akik felfedezték Thomas Wolf zsenijét. Szerelmi történetük igen viharos volt.

– Tonnaszámra írt – mondja Koltai Lajos. – Amikor a nő rávette, hogy írja meg a saját életét, nekilátott, de nem tudta abbahagyni. Láttam a fényképeken, ahogy ládákban állt a kézirat. Végül a szerkesztője rakta össze a regényt, mert Thomas Wolf képtelen volt rá, csak írta, írta, írta… Ennél a történetnél már megvan a női főszereplő, Helen Hunttal beszéltem, aki nagyon szeretné játszani az Eileent. A férfit még keressük, Colin Farrellhez van kiküldve a forgatókönyv olvasásra, és még nem kaptunk választ. Még várunk, de lehet, hogy tovább kell lépnünk.

A híres magyar lóról, Kincsemről is forgatna Koltai. Bereményi Géza már elkészítette a forgatókönyvet, és beindult a pénzszerzés folyamata is, ám kell még legalább két év a megvalósuláshoz.

– Géza nagyon érdekesen írta meg azt a világot, az arisztokráciát, ami körülvette Kincsemet. Engem is ez érdekelt elsősorban, és csak utána a győztes ló – mondja a rendező.

Közelebb áll a megvalósításhoz egy másik filmterv: Lola Montez története. Lola Montez híres színésznő és kurtizán volt, I. Lajos kedvese, aki grófnői címet adományozott neki. A fáma szerint Liszt Ferencnek is volt szeretője.

– A film az utolsó éveiről szól, amikor már kiutálták Németországból, Ausztráliában köt ki, és a pályája elindul lefelé – meséli a rendező. – Tudja, hogy halálos beteg, drogokon, gyógyszereken és alkoholon él. Spider Dance, azaz póktánc a film címe, ez volt ugyanis Lola Montez fő attrakciója az utolsó években: azt táncolta, hogy egy hatalmas pókkal viaskodik a színpadon. Nagyon szerették a férfiak, dugig voltak a színházak, ha fellépett, mert egy kicsit többet mutatott meg magából, mint amennyit a kor megengedett. Aztán másnap kiutasították mindenhonnan. Mint a hattyú halála: még megpróbál a felszínen maradni, fellép, ad magából, de másnap mindig elvesznek tőle. New Yorkba akart eljutni, végül ott halt meg 38 évesen, és ott temették el, ahol nyugodni akart: a brooklyni temetőben. Még nem találtunk a szerepéhez színészt, Színész itt még nincs, a Juliette Binochra gondoltunk, kint van nála olvasni a forgatókönyv. Szóba került még Wynona Rider és egy férfiszerepre John Malkovich is.