Kezdődik a csodavárás Cannes-ban, egy botrány már ki is tört

A francia elnökválasztáshoz hasonló várakozásokkal fordul a nemzetközi média Cannes felé, ahol szerda este hetvenedik alkalommal kezdődött el a világ legrangosabb filmfesztiválja. Új formákat, új víziókat, igazi megújulást, azaz csodát várnak az újságírók és a zsűri is a hivatalos versenyprogramba meghívott alkotóktól. Ez persze nem történik meg minden évben, de Cannes-ban gyakrabban előfordul, mint a világon máshol.

2017. május 18., 21:08

Szerző:

Magyarország öt alkotással kiemelt résztvevője idén a hivatalos programnak, amelybe az 1930 nevezés közül végül 36 ország 60 alkotását hívtál meg. Mundruczó Kornél legújabb filmje, a Jupiter holdja négy amerikai és négy hazai, valamint főleg európai alkotásokkal versenyezhet az Arany Pálmáért.

Thierry Frémaux művészeti igazgató előzetesen két dologra hívta fel a figyelmet. Az  Európában jelenleg alapkérdésnek számító menekülthelyzet hangsúlyosan jelen van az idei válogatásban.  A magyar versenyfilm mellett a kétszeres Arany Pálma-díjas osztrák Michael Haneke alkotásának is a menekültválság társadalmi vetülete a témája. A Jean-Louis Trintignant és Isabelle Huppert főszereplésével forgatott Happy End egy francia polgári családról szól, amely a tavaly felszámolt calais-i menekülttábor közelében él.

A politikai és társadalmi témákon túl Cannes-ban tendencia lett a nagyszabású életrajzi filmek beválogatása. Jacques Doillon a száz éve elhunyt híres szobrászról forgatta Rodin című alkotását, a címszerepben Vincent Lindonnal. Az Oscar-díjas The Artist – A némafilmes rendezőjének, Michel Hazanaviciusnak a Le Redoutable (A rettenthetetlen) című filmje Jean-Luc Godard-ról szól, az alkotás a svájci rendező volt felesége, Anne Wiazemsky regénye alapján készült, a főszerepet Louis Garrel játssza.

A fesztiváligazgató azt is fontosnak tartotta megjegyezni, hogy idén is rendhagyó körülmények között, a terrorfenyegetettség miatt másfél éve érvényben lévő rendkívüli állapot idején rendezik meg a világ legnagyobb filmes találkozóját, amelyre negyvenötezren érkeznek a világ minden tájáról. A közeli Nizzában tíz hónappal ezelőtt elkövetett iszlamista merénylet miatt idén megerősítette és láthatóbbá tette a francia rendőrség a készültséget, hiszen az alig hetvenezer lakosú település lakossága a következő tizenkét napra háromszorosára duzzad.

A francia rendőrség tájékoztatása szerint több lesz az emberi és anyagi erőforrás, nagyobb figyelemmel kísérik a kiberbiztonságot és több lesz a fegyveres rendőr is, de pontos számukat nem árulták el. A fesztiválpalota környékén 550 térfigyelő kamera működik, és nyolcvan önkéntes megfigyelő is folyamatosan elvegyül a hömpölygő tömegben, és ha bármi gyanúsat észlel, riasztja a rendőrséget. Ezenkívül háromszáz, virágágyásokkal díszített betontömbbel akadályozzák meg, hogy dzsihadista támadók kamionos merényletet próbáljanak meg végrehajtani a Croisette-en.

Pedro Almodóvar (jobbra) két zsűritaggal, Will Smith-szel és Jessica Chastainnel
Fotó: MTI / EPA / Ian Langsdon

A fesztivál még el sem kezdődött, de az első botrányon már túl is van a filmes világ, a Netflix ugyanis közölte, hogy nem hajlandó moziban forgalmazni a versenybe meghívott két filmjét.   A cannes-i fesztivál hiába kérte a videómegosztó portáltól, hogy a két alkotást moziban is bemutassa, és ne csak az előfizetői számára tegye hozzáférhetővé.  A híresztelésekkel ellentétben a fesztivál végül nem zárta ki a két filmet, de sajnálja, hogy „semmilyen megoldást nem lehetett találni”, s ezért bejelentette, hogy a jövő évi szabályozásában kötelezővé teszi a versenybe meghívott alkotások mozibemutatóját.  A két filmet egyébként nagy várakozás előzi meg:  a Dustin Hoffman főszereplésével és Noah Baumbach rendezésében készült The Meyerowitz Storiesról, valamint a dél-koreai Bong Jon Hu fantasztikus kalandfilmjéről, az Okjáról van szó, amely Tilda Swinton és Jake Gyllenhaal közreműködésével készült.

Az  Arany Pálmát május 28-án adják át, a nemzetközi zsűri elnöke Pedro Almodóvar spanyol rendező.