Ír tobzódás a Tháliában

Írország „beköltözött” a Nagymező utcába, ama ritka véletlennek folytán, hogy a stúdiószínpadon két sikeres ír szerző művét is játszák. A „Kövek a zsebben” c. film-történetet Sarah Marie Jones színész és drámaíró jegyzi, Kálloy Molnár Péter és Rudolf Péter remekel benne. A „Vaknyugat” a kortárs dráma fenegyerekének mesterműve. Annak a Martin McDonagh-nak, akinek volt év, hogy Londonban négy darabját is játszották egyidőben. Mindkét színdarabot bemutatták már Magyarországon, az utóbbit a kaposvári társulat után nem sokkal az Átriumban is színre vitték.

2013. május 5., 16:38

A Bérczes László rendezte „Vaknyugat” számomra az idei évadban látott előadások legnagyobb élménye. Meg is néztem kétszer gyors egymásutánban. Mondhatnák, elfogult vagyok, de igazolásképpen a Kaposvári Csíky Gergely Színház öt éves szünet után épp ezzel jutott be a júniusi Pécsi Országos Színházi Találkozóra.

A négyszereplős darab a kilátástalanság fekete komédiája. Írország legszegényebb, istentől elvadult részén szinte egyfolytában zuhog az eső. Az állandó pára megkövesült kéregként tapad a lelkekre is. Ennél már csak a gyűlölködés keményebb a Connor testvérpár között. Születésük óta együtt élnek, öregedvén is magányosan, asszony nélkül. Kényszerű összezártságuk, megkeseredett életük egyetlen élvezete a vég nélküli veszekedés, egymás piszkálása életre-halálra. Anyjukról semmit nem tudunk, apjukról is keveset. Annyit csupán, hogy kifogásolta Coleman (Kovács Lajos) hajviseletét, s ez az életébe került. A fia hidegvérrel lelőtte, mint egy kutyát. Ám csuklóján nem kattant bilincs. A szentek szobrait gyűjtögető Valene (Hunyadkürti György) ugyanis hallgatást ígért a kizárólagos örökségért cserébe. De van-e rosszabb börtön szegényes házuknál, amelynek omladozó falait már csak a tettlegességig fajult, folytonos acsarkodás tartja össze? A kis közösség előtt nincsenek titkok, mint ahogy értéke sincs az életnek. Erőszakos halál, vagy öngyilkosság? Egyre megy. A falu papja (Rátóti Zoltán) magát ostorozza a falu morális állapotáért. Folyvást whiskymámorban botorkál, hihetnénk, lelkifurdalását tompítja ezzel. Állandó bódulatában fel sem tűnik neki, vagy ha igen, hát nem érinti meg az alkoholt hozó-vivő egyetlen női szereplő (Mészáros Sára) reménytelen szerelme. Ők ketten törik meg Connorék egyre durvuló mindennapjait. Az öltözékében férfiasan lompos, viselkedésében nyers, ám érzékeny gyermeklelkét mélyen őrző Kicsilány, és a testvérek viszálykodását szinte megszállott elszántsággal csendesíteni akaró, lepusztult Welsh atya. Aki végül épp értük hoz áldozatot. Öngyilkosságával kívánván visszavezetni őket hajdani, békésebb kapcsolatukba.


Bérczes László már vagy tíz éve kinézte magának McDonagh sikerdarabját. És Kovács Lajost is Coleman szerepére. A „Vaknyugat” négyesfogatáról ezt mondta egy színházi portál interjújában: „ Kovács Lajossal dolgoztam tíz-tizenkét évvel ezelőtt, de már jóval korábban találkoztunk Szolnokon, ahol középiskolai tanár voltam. Aztán könyvet is írtam róla, vele ez már egy nagyon régi kapcsolat. De például Hunyadkürti Gyuri, akit eddig csak színpadon láttam, óriási felfedezés volt. Mészáros Sárát láttam már, és nagyon nagyra tartottam, kivételes dolog, hogy találkoztunk. Rátótival nagyon izgalmas volt, hogy tud-e nem igazgatóként lenni a próbán. És abszolút tudott. Alázattal próbált. Szerettem volna, ha minél szélsőségesebb karakter az övé. Fontos volt, hogy sikerüljön egy egészen más arcát felmutatni, és kimozdítani a rá kényszerített sablonból: ő az elegáns, szép férfi, aki szépen beszél, akitől a hervadó szépségek elolvadnak... De meg kell említenem Cziegler Balázst, a tervezőt is, tehetsége és embersége példa számomra”.

A „Vaknyugat” szórólapján Bérczes László rövid ajánlása: „Célom az, hogy ezzel a szöveggel, ezekkel a színészekkel szerethető, sikeres előadást rendezzek, mely féktelen fekete humorral szól a bűnös, menthetetlen, megválthatatlan, de a sárban is életért nyüszítő, szeretnivaló emberről”.

Aki látta a darabot, nem tagadhatja, mindez valóra vált Varró Dániel nyelvi leleményekben bővelkedő fordításában.

(A darabot a Thália Színházban május 7-8 án, Kaposvárott június 7-én, és Pécsett, a POSZT-on június 9-10-én láthatják)