Időkapszula

2017. november 30., 13:04

Szerző:

Pár másodperc örökkévalóság, amíg lefut a 17 méter hosszú filmtekercs a masinában, megörökítve a lyoni Lumière-gyárból a munkaidő után kilépőket. A nők malomkerékkalapban, hosszú szoknyában, a férfiak gigerlis öltönyben, nyakkendőben. A vidám, már-már viháncoló szabadság átjön a képeken, amelyeket a két mérnök-feltaláló-filmrendező rögzített 1895. egyik márciusi kora délutánján.

A vásznon szereplők közül már egy sem él. Nem élhet. És mégis itt vannak, mozognak, testük jellé lett. A film volt képes először az időben-térben konkrét mozgásokat időben-térben konkrét mozgásokkal közvetlenül ábrázolni. Nem a szavak áttételével, nem a zene tempóváltásaival, nem a festészet illúzióival, nem a szobrászat sűrítéseivel. A reggeliző kisbaba, a befutó vonat, a megöntözött öntöző képsora új korszakot nyitott az ábrázolásban.

Átlépjük az idő korlátait. Szemügyre vehetjük a lóvasutas Párizst, az ezredforduló világkiállítását, aztán London, Velence, New York, Tokió panorámáját, mert a feltalálók ráéreztek a kínálatra (az egész világ!) és az igényekre (szintén az egész világ). A dokumentum erejére. A megrendezett/átrendezett valóság hatására. Ahol érdekessé válhat egy bicikliverseny, zsákban futás, a hegyivadászok kiképzésének groteszk kánkánja, az evező matrózok együttmozgásának ritmusa, a fogatok a Notre-Dame előtt, az aszfaltozás gőze, a mosónők sormintája, a pórul járt Rómeó esete, a hajó vízre bocsátásának szertartása.

És a kor, amelyben a kongresszusra összegyűlteknek majd mindegyike Girardi-kalapot hordott, azét a divatot teremtő olasz-osztrák színészét, aki a császári szeretőnél, Schratt Katalinnál megelőzte magát az uralkodót. Jár egy globális kalapemelés a Lumière testvéreknek is. Ajánlom!

(Lumière! Szerkesztette és összefűzte Thierry Frémaux.) 

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!

A rendező arra vágyik, hogy a munkája valamiféle hatást keltsen, ellenkező esetben nem sok értelme van bármit csinálni. Hogy a politika a jelenlegihez hasonló szintű feszültséget kelt majd a színházban arra nem számított – többek között derült Réczei Tamás Dobd be magad! című, exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható műsorából, melynek vendége Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője volt. Ne hagyja ki!

Bár édesanyja személyes ambícióját valósította meg azzal, hogy balettot tanult, ezt egyáltalán nem bánja. Hiszen rengeteg mindent tanult a tánctól, amit a szakmai pályafutása során is kiválóan képes hasznosítani. Többek között erről beszélt a Réczei Tamás vezette Dobd be magad! című műsor vendégeként Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője. Az aktuális epizód exkluzív módon csak a 168-on tekinthető meg, ne hagyja ki!

Székely Kriszta az első diplomáját klasszikus balett szakon szerezte, majd 2015-ben színházrendezőként végzett Székely Gábor és Bodó Viktor osztályában. A budapesti Katona József Színház rendezője kalandos életpályát tudhat maga mögött, amiről a kizárólag a 168.hu felületén látható, Dobd be magad! című műsorban beszélt részletesen. Ne hagyja ki!