Hanekénél nincs happy end

2017. november 5., 10:47

Szerző:

Michael Haneke sosem adta könnyen a történeteit. Meggyötörte a nézőit, megismertette a reménytelenséggel és a gonoszsággal, majd megmentette őket: egyszer csak vége lett a történetnek, amelynek nemcsak báva nézői, de megszenvedői is voltunk. Résztvevői, ha el nem fordítottuk a fejünket, be nem csuktuk a szemünket.

Sosem volt jó véleménye a világról. No de hát egy filmművész nem sminkmester, nem cukros próféta, nem flangáló kucséber, hanem szenvedélyes, akár kegyetlen látleleteket gyárt. Ő aztán nem hízeleg a nézőnek, nem gyönyörködteti, nem vezeti kézen fogva, nem rágja a szájába az ítéletet, hanem megdolgoztatja közönségét. Hogy legyen véleménye, szembesüljön a nehezen megfejthető világgal. Értse meg a férfiakat és a nőket, az időseket és a fiatalokat, meg még a gyerekeket is (mint itt).

Nem használ muzsikát, sem váratlan perspektívákat. Nincs attraktív montázs, bűvészet semmi, csak zaj, zörej, távoli beállítás, hideg idegenség. Apró betűs feliratokból kellene kisilabizálni, mit üzen kicsoda kinek. És egyáltalán: hányan élnek itt, ebben a villában a hajdan megalázott calais-i polgárok utódai közül? (Rodin, ugye?) Hány generáció és miféle szereposztásban? Ki miért akar véget vetni az életének? Miből van elege? Még égnek a lampionok, még táncolunk a jégen gondtalan, de már feszül a rianás robaja.

Egy családregény vége? Vagy csak közbülső megálló? Kitagadás, társasági botrány, kegyes gyilkosság, feloldhatatlan magány és üzemi baleset, gyász és nász között? Életmű épül itt sárból és szellemből?

Nincs olcsó vagy fifikás világmagyarázat, megfejtés, kód. Nincs happy end sem. Ne higgyenek a címnek! Keserű a zárókép, és kétértelmű. Hanekés. Kegyetlen.

(A Happy end című francia, osztrák, német drámát Michael Haneke rendezte. Játssza Jean-Louis Trintignan, Isabelle Huppert és Mathieu Kassovitz.) 

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!

A rendező arra vágyik, hogy a munkája valamiféle hatást keltsen, ellenkező esetben nem sok értelme van bármit csinálni. Hogy a politika a jelenlegihez hasonló szintű feszültséget kelt majd a színházban arra nem számított – többek között derült Réczei Tamás Dobd be magad! című, exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható műsorából, melynek vendége Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője volt. Ne hagyja ki!

Bár édesanyja személyes ambícióját valósította meg azzal, hogy balettot tanult, ezt egyáltalán nem bánja. Hiszen rengeteg mindent tanult a tánctól, amit a szakmai pályafutása során is kiválóan képes hasznosítani. Többek között erről beszélt a Réczei Tamás vezette Dobd be magad! című műsor vendégeként Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője. Az aktuális epizód exkluzív módon csak a 168-on tekinthető meg, ne hagyja ki!

Székely Kriszta az első diplomáját klasszikus balett szakon szerezte, majd 2015-ben színházrendezőként végzett Székely Gábor és Bodó Viktor osztályában. A budapesti Katona József Színház rendezője kalandos életpályát tudhat maga mögött, amiről a kizárólag a 168.hu felületén látható, Dobd be magad! című műsorban beszélt részletesen. Ne hagyja ki!