Győzött a Közöny

Egy húsz évvel ezelőtt elkezdett és csak most befejezett, a 60-as években játszódó és a nyolcvanas évek filmkészítési fílingjét sugárzó fekete-fehér játékfilm kapta a hazai termést versenyeztető oroszországi filmfesztivál, a Kinotavr fő díját és a vele járó 625 ezer rubelt. Egészében véve lesújtó a kritikusok véleménye a legfontosabb hazai mustráról.

2011. június 15., 21:12

Oleg Fljangolcrendező húsz éve rövid játékfilmként kezdte forgatni a Bezrazlicsije-t (Közönyt), majd „kedve fogytán” a félig kész mű a fiókba került, a rendező pedig jobbára rock bálványok klipjeinek és koncertfilmjeinek készítésével múlatta az időt. Így az első nagyjátékfilmjét végül is tavaly fejezte be, a vicces animációs betéteknek csak jót tett a halasztás, mert így a legújabb technika szerint készülhettek el. A szerelmi háromszög története a hatvanas évek elején játszódik. Nem volt favorit, senki sem gondolta a siker közelébe, így aztán a díjkiosztás igazi meglepetést okozott.

A június 4-11 között, a hagyományok szerint Szocsiban megtartott 22-ik

Kinotavra korábbiaknál is erőteljesebben a hazai filmek forgalmazását támogató és filmújító törekvéseket megjelenítő fórumként határozta meg magát. De a tizennégy hosszú játékfilmet bemutató fő versenyprogram ezt a célkitűzést távolról sem valósította meg. Az idei évtől nemcsak a hazai, hanem a bárhol készült orosz nyelvű filmeket is befogadó fesztivál érdekes rövidfilm versenyprogrammal és izgalmas versenyen kívüli műsorokkal jelentkezett. A sikert a kiemelkedően nagy, 4,5 millió dolláros költségvetés is szolgálta, amelyhez az állam nagyon bőkezűen – nyilvánosságra nem hozott összeggel – járult hozzá. A válogatás is szélesebb kínálatból merített és szigorúbb volt, mint valaha. Mégis a fő műsorszám, a játékfilmek versenye zömében jelentéktelen, unalmas, a közönség szeretetét megszerezni garantáltan képtelen mozikat vonultatott fel. A fesztivál utóízét a legjobban a díjnyertes film címe fejezi ki – fogalmazta meg több pályatársa véleményét az interfax.ru-nakaz egyik neves filmkritikus.

A válogató bizottság mindig több közönségfilmet próbál versenybe állítani, igyekszik a néző kedvére tenni. A kritikusok alig várják azokat az alkotókat, akik egyértelműen elnyerik mind a jó ízlésű emberek, mind a popcornfaló közönség tetszését. De nem és nem. A Kinotavrról hazatérőket mindig faggatják, van-e olyan mozi, amelyet minden magát komolyan vevő filmrajongónak meg kell néznie. Eddig mindig volt egy-kettő, de most – semmi – kesergett a filmszakíró.

Hasonlóképpen kudarcról írtak más filmértők is. A fődíjas Közöny tartalmilag szegényes, formailag elavult, minden egyes ötletét az elmúlt húsz évben unásig elhasználtak már. A legjobb rendező díját elnyert Bakur Bakuradze Ohotnyik (A vadász) című filmjét, „ha nincs ló, a szamár is jó” alapon a kritikusok is díjazták, de hát mihez lehet kezdeni egy olyan mozival, amelynek az első óráját a közönség egy emberként átalussza, s hiába bűvöli meg a nézők egy részét a második óra, ha az elsőben nincs min a szemnek megakadnia -– írta az egyik bíráló. (Az Ohotnyik a legutóbbi

cannes-i filmfesztiválUn Certain Regard szekciójában mutatkozott be minden feltűnés nélkül. A Kommerszantfilmkritikusa szerint egy film, amelyben nincs sem trágárkodás sem részegeskedés, és az orosz „élet sűrűjének” más tartozékait sem láthatjuk, ami már önmagában érdekessé teszi a kísérletet).

Az idei Kinotavr kudarca miatt megszomorodott filmszakemberek szerint egyedül a fesztivált záró, a versenyen kívül vetített Jelena, Andrej Zvjagincev mozija -, amely a cannes-i Un Certain Regardban a zsűri különdíját nyerte el -, érdemel figyelmet és kelt bizonyos reményeket. Itt van nyoma egy új filmnyelv keresésnek, a rendező rólunk, nekünk mesél, nehéz lenne ennél maibb orosz filmet találni - lelkesedett az oroszországi mozikba csak később kerülő filmért a

Novaja Gazeta.

A fesztivál versenyprogramja a gyászos jövőt vetíti előre, ahogyan a filmvásár területén kifüggesztett plakátok is világossá tették, hogy Oroszország a következő félévben gyerekközönségre és infantilis felnőttekre szabott 3D-es amerikai filmeket fog nézni – mondják a szakemberek, akik felhívják a figyelmet a statisztikákra, amelyekre hivatkozva állítható, hogy a nézőknek nem kell a hazai film. 2010-ben a 338 szélesvásznú filmből csak 69 volt hazai, nyolcvan hazai mozifilmből csak öt forgalmazása volt jövedelmező. a közönségsikert elért top tízbe két orosz film került be.


A hazai filmek részaránya az oroszországi mozikban 22 százalékról 15 százalékra csökkent, illetve a 31 és fél milliárd rubeles pénztári összbevételből megközelítően öt milliárd rubelt tett ki. Nagyot buktak a legmagasabb költségvetésű filmek: így például Nyikita Mihalkov legutóbbi filmje, a csaknem 400 millió rubelből forgatott

Csalóka napfény 2eddig mintegy 200 milliót hozott, a 390 milliós Kraj (Határszél, rendező: Alekszej Ucsitelj) mindössze 150 milliós bevételt produkált.

Ajánlat:
Bakur Bakuradze: Ohotnyik (A vadász)

trailer
Sztárok a Kinotavr kék szőnyegén

A témához tartozik:

Négyszáz filmet mutatnak be a moszkvai filmfesztiválon

További anyagok Oroszországról az

oroszline.huoldalain

2024. november 11., 14:51

„Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható” – így szól a Márton-napi jóslat. Eszerint kemény telünk lesz. De mit is ünneplünk Márton-napkor és milyen szokások, hagyományok kapcsolódnak hozzá?