Érzékeny és érzékenyítő témák

Minden transznemű átváltozása egyedi – közli az inzert a Transzneműség című film nyitóképeként. A Kansas Cityben rögzített képsorok négy gyermek életét kísérik végig öt éven keresztül. Mindannyian eltérő szociális vagy etnikai, be- és elfogadói háttérrel rendelkeznek, csupán az a közös bennük – az egyiküket leszámítva –, hogy mindkét szülőjük részéről feltétlen támogatást élveznek.

2020. december 8., 07:10

Szerző:

Sharon Liese rendező a dokumentumfilmjében arra törekszik, hogy a gyermekeket gyermekként, illetve a felcseperedés során ábrázolja, utóbbi elvhez kapcsolódik a film címe, amely kísértetiesen rezonál Richard Linklater tizenkét évig forgatott Sráckor című felnövéstörténetéhez. Csakhogy a tizenöt éves Leena fiúnak született, de női testben találta meg a boldogságot. Édesapja az egyik legnagyobb támogatója, de édesanyja és nagymamája is mellette áll, utóbbi arról beszél a filmben, hogy akár fiú, akár lány, számára mindig az unokája marad – csak a pasizástól félti, és a tetoválástól tartja vissza. Jay ugyancsak női testben született, de mint elárulja, mindig is fiúnak érezte magát. Már kislányként ragszalaggal tapasztotta le a mellkasát, vagy éppen jeget tett rá, hogy ne nőjenek a mellei, most pedig a hangja mélyítésében, a focizásban és a sapkahordásban talál menedéket. A fiúnak született, de számára teljesen természetes módon már lányként élő Avery

a szülei szerint „átlagos transznemű lány”, aki négyéves kora óta biztos ebben.

Phoenix élete tűnik a legkevésbé izgalmasnak, aztán csak kiderül, hogy cseppet sem biztos, hogy a kisfiú kislánynak gondolja magát, sőt a film második felében az édesanyja, aki korábban tüntetésre és szivárványos templomi gyülekezetbe is elvitte a gyermekeit, már arról beszél, hogy a transzneműség valószínűleg az esetek többségében mentális betegség.

Transzneműség
Fotó: HBO GO

Az anyag nehézségét az intim téma adja, sőt, az, hogy gyermekek állnak a fókuszban, egyrészt kényes, másrészt embert próbáló feladatnak bizonyul. Avery igazi szupersztár, felkérést kap, hogy LMBT-tüntetések élén vonuljon, és felkerült a National Geographic 2017. januári címlapjára. A jelzésértékű szerkesztőségi döntés bonyolultságát jól érzékelteti, hogy a nagyszülei kiakadnak a címlapon, azzal vádolják a szüleit, hogy a hírnévért „adták el”, mások szemében pedofíliával egyenértékű, ami vele történik. Maga a folyóirat többek közt Brazíliában, Izraelben, Iránban, Olaszországban, Romániában és Horvátországban más címlappal jött ki, még Európa liberális államaiban, illetve Tajvanon, Dél-Koreában, Indiában, Georgiában és Kínában a rózsaszínbe öltözött, rózsaszín hajú címlapsztárral jelent meg. (Az Egyesült Királyságban a sokszereplős címlap került a standokra, az előfizetőknek viszont Avery-féle címlapot postázták.) A jelentős közfigyelem miatt a missouri gyerek nehezen nyílik meg, de Phoenixszel is ez a helyzet. Éppen ezért, és a kellő mélyre ásás, valamint a kritikai-tudományos háttér hiánya miatt úgy érezni, a film sokat markol, de keveset fog.

A társadalom perifériájára szorultak másik köréről szól az Isten hozott Csecsenföldön című dokumentumfilm, amely sokkal élesebben megy bele a választott témába. Az Oscar-jelölt David France alkotása telefonos felvételeken keresztül mutatja meg, hogy miként támadják meg a szivárványközösségek tagjait Oroszországban és különösen a zárt társadalommal, saját nyelvvel és identitással rendelkező Csecsenföldön. David Isztnyev helyi LMBT-aktivista a társaival együtt tucatnyi meleg fiatalt menekít ki arról a területről, ahol az állam megkínozza, a család pedig akár meg is gyilkolhatja őket Ramzan Kadirov uralma alatt. A filmben a mackónadrágos, hosszú szakállú fegyverrajongó elnök is megszólal: tagadja, hogy pogromot hirdetett volna a melegek ellen, és egyébként is, mondja, csak vigyék el őket Kanadába, mert ezzel megtisztul a vérvonaluk.

Itt jobbára a drámai elbeszélés dominál, miközben a vizualitás a legsivárabb reality show-k színvonalán marad, és nem árulja el, hogy a moszkvai főügyész miért nem fogadja a kétmillió aláírásos petíciót, és arról sem beszél, lehet-e bármi köze az iszlámnak a homofóbiához.

(Isten hozott Csecsenföldön, 103 perc; Transzneműség, 93 perc, HBO GO)

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.