Egymilliárd a kalapács alatt

2017. október 30., 16:21

Szerző:

Szép ősze van a magyar műkincs-kereskedelemnek. A két nagy galéria októberi aukciója hódítóan izgalmas kínálattal jelentkezett, a művészetkedvelők pedig bőkezűen, esetenként meglepetésekkel viszonozták a gazdag választékot. A Kieselbach Galéria Kontuly Béla Csendélet kaktusszal és narancsokkal című, a római iskola „hűvösségig elegáns” képét hatvanmillióért adta el. Virág Judit Galériája pedig Rippl-Rónai József védett olajfestményének (Piacsek bácsi a fekete kredenc előtt) nyolcvanmillióért talált új tulajdonost. Ezt az aukciót a helyszínen követtük.

Félórás késéssel kezdődött Virág Judit Galériájának aukciója a Kongresszusi Központban. A parkolót és környékét ugyanis a kürtőskalács-fesztivál népe foglalta el, emiatt a műkincsek iránt érdeklődők nem értek időben a licitre. A várakozás perceit élő dzsesszzenével oldották. Az érdeklődésre jellemző, hogy a katalógus pillanatok alatt elfogyott, s a központ földszinti termét megtöltötték a művészetkedvelők, köztük a jelentős hazai műgyűjtők. A külföldiek pedig telefonvégen lógtak, főleg Londonban, Bécsben és Moszkvában.

Összesen 198 műtárgyra – köztük néhány Zsolnay-porcelánra – lehetett licitálni, egy tételt a kezdés előtt visszavontak. Három alkotás volt védett: Rippl-Rónai Piacsek bácsija, Székely Bertalan Az apáca, valamint Uitz Béla Erdei út című munkája.

A várakozás idején összeadtam a művek kikiáltási árát: meghaladta a 450 milliót. Ha a becsértékeknek csak az alsó határát számítjuk, akkor is egymilliárd forint értékű képek, porcelánok szerepeltek a kínálatban.

Már az első alkotások is okkal keltettek izgalmat. A művészházaspár, Anna Margit és Ámos Imre egy-egy képét árverezték. Ámos tusrajzáért 460 ezer forintot adtak, Anna Margit Csend című jelzett vászonfestménye a 950 ezres kikiáltási ár helyett kétmillióért kelt el. Én egyébként azt gondoltam, hogy az ára eléri majd a megadott becsérték hárommilliós felső határát, de így is mutatta a gyakran – és sokszor kényszerűségből – bábukban gondolkodó művész alkotásainak értékét és népszerűségét.

Az est egyik meghatározó művészének, Vaszary Jánosnak először egy színes litográfiája, a La Cigale került kalapács alá, s várakozáson felül mutatkozott be. Litográfiáért nem túl gyakran adnak 800 ezer forintot, ami egyébként a hat és félszerese volt a kikiáltási árnak. S bár Vaszary többi képe később került sorra, maradjunk még a párizsi és római iskolát is megjárt művésznél. A harmincas években festett, Virágok című képéért megadták a kikiáltási ár kétszeresét, tizenkétmillió forintot. A licitáló a lehető legutolsó pillanatban mondta be az árat, hajszál híján lemaradt a képről. Vaszary Párizsi mulatója (Mistinguett) az aukció egyik legizgalmasabb műve volt. Vaszary már csaknem megállapodott (ha lehet egy művészről ilyet mondani) festő volt, amikor 1925-ben átélte Párizs mámorát: a meghökkentően élénk, lázas, szabad életet, a revük csillogó, de önazonos világát. Képével egy charlestont táncoló tánckar lendületét adja át, a festmény szemlélője szinte folytatja az ott látott mozdulatokat, s szinte halljuk hozzá a zenét is. A 20 millióra tartott Párizsi mulatót 28 millióért vették meg, ráadásul nem a telefonos licitálás inkognitójában, hanem a teremben.

Vaszary Nők kertben című olajképét pedig kilencmillióért vitték el. A kert édeni térként a művészetnek, a vallásnak is szimbolikus helyszíne. Vaszarynak e most árverezett képén az átsejlő, kicsit meseszerű alakokkal népesített kertet a harmónia, sőt némiképpen az idill hangulata hatja át.

A Virág galéria aukciójának vezető képén Piacsek bácsi látható a fekete kredenc előtt, másik címén a sárga szobában, Rippl-Rónai enteriőrkorszakából. Piacsek bácsit, a festő sógornőjének édesapját, ezt a nagy orrú, fehér körszakállas férfit – aki akkor is mindig a történések középpontjába kerül, ha szinte csak háttérfigura, hol pipázik, hol olvas, hol nézelődik – sokszor megfestette, gyakorlatilag a család minden tagjával ábrázolta.

A Piacsek bácsi a fekete kredenc előtt című festmény egyszerre otthonkép, csendélet, emberábrázolás, a kaposvári festő méltán híres alkotása. Az ötvenmilliós kikiáltási árat 80 millióra tornászták fel, és a teremben licitáló új tulajdonos így is jól járt a védett képpel.

Rippl-Rónai egy Zsolnay tálban is érdekelt volt. Az Andrássy-ebédlősorozatból származó porcelán 4,2 millióért cserélt gazdát.

Az est legmozgalmasabb licitcsatája Magdi és Bori között zajlott egy Balázs János képért. A galéria két munkatársa ugyanis a telefonon licitáló két külföldi – egyikük Angliából tette meg tétjeit – párharcát tolmácsolta, s hol forintban, hol euróban érkeztek az ajánlatok. Végül a 320 ezerért kikiáltott Őserdőt másfél millióért viszik majd ki Londonba. (Taps.)

A meglepetés – számomra legalábbis – a keleti motívumairól is felismerhető, de manapság nem a legkeresettebb festők közé tartozó Tornai Gyula Hamisan játszott című remek vászonképe volt. A 2,4 millióért kínált műért szintén egy londoni vevő – egy másik, tájékoztatta Virág Judit a telefoncsatát figyelő közönséget – 9 millió 200 ezret adott. Rozsda Endre Pompes Royales (Királyi menet) című festményéért egy orosz telefonáló is küzdött, de alulmaradt a teremből érkező nyolc és fél milliós ajánlattal szemben. (A kép kikiáltási ára ötmillió forint volt.)

A terem értő közönsége izgatottan figyelte, mit tud az aukción Tihanyi Lajos olajképe, a 24 millióra tartott Trencséni vár. Tihanyi tavaly decemberben a Kieselbach aukcióján fauve-rekordot döntött. Az 1908-ban Párizsban festett Pont St. Michel akkor 34 milliós kikiáltási árról indult, és 170 millióért talált gazdára. A Trencséni várat 38 millióért sikerült bevennie a Virág galéria aukcióján licitálónak.

Az aukció által az egyik címképnek szánt Nizza (Czigány Dezső alkotása) meghálálta a bizalmat – 15 millióért sikerült megszerezni új tulajdonosának.

Kis csalódás, hogy Korda Vince Nagybányai tája iránt senki nem érdeklődött, s szerintem az 1 millió 200 ezerrel egyáltalán nem túlárazott El Kazovszkij-alkotásra sem licitáltak. Amit különösen sajnálok, hogy nem váltott ki érdeklődést Farkas István Sápadt volt (Férfi és nő alakban) című erős temperája, igaz, 8 és fél milliót kértek érte. Barcsay Jenő Barna-Fekete II. című képéért is csupán a kikiáltási árát fizették meg, csakúgy, mint Egry József Műteremben című alkotásáért. Barcsay 1929-es Szentendréje viszont nyolcmilliót ért. Munkácsy most is jól fizetett, jelzett ceruzarajza, a Szónok 1 millió 100 ezerre kúszott föl a 280 ezer forintos kikiáltási árról. Háromszoros áron kelt el Perlmutter Izsák Enteriőr tükörrel című képe. Uitz Bélától az Erdei út – expresszionista tuskép – 16 millió forintért talált gazdára, Hincz Gyula csendéletéért pedig 17 milliót fizettek. A Sturm művészei között számon tartott, a műgyűjtők és az esztéták által is nagyra tartott Kádár Béla remekművei iránt most is élénk volt az érdeklődés.

Az őszi aukciók során is bebizonyosodott: a két vezető magyar galéria (a Kieselbach és a Virág) már nemzetközi tényező a műkincs-kereskedelemben. Aukcióikon szerepelni nem csak a határokon belül bizonyul minőségi garanciának. 

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.