Balkáni viszonyok

Marosvásárhelyen végzett, a kolozsvári színháznál kezdte a pályát a kilencvenes évek elején, majd az alakuló budapesti Bárka Színházhoz szerződött. Néhány éve szabadúszóként játszik több fővárosi és vidéki teátrumban. Egyik alapítója a független Vádli Alkalmi Színházi Társulásnak. Saját rendezéseiben többször is foglalkozott a hatalom és az „alattvalók” viszonyával. Nemrég mutatták be legújabb rendezését, a Vádli és a Stúdió K közös produkcióját, Harold Pinter Az utolsó pohár című művét. A történet arról szól: miként próbálja a diktatúra pribékje önfeladásra bírni, saját szolgálatába állítani a letartóztatott értelmiségi házaspárt. SZTANKAY ÁDÁM interjúja.

2014. május 24., 22:11

- Harold Pintert az Allende házaspár likvidálásának körülményei, a Pinochet vezette Chile viszonyai késztették a mű megírására. Üzenetét tekintve változtak mára a darab hangsúlyai?

– Huszonegy éves koromig Ceauşesc- diktatúrájában éltem. Nem az volt a legborzalmasabb, hogy időnként kikapcsolták az áramot, és üresek voltak a boltok. Hanem az, ahogy már a gyerekekbe belenevelték a félelmet: az otthoni dolgokról hallgatni kell. Számomra intő jel volt, amikor három éve a tizenegy éves fiam egy konyhai beszélgetés során azt suttogta: „Halkabban, mert a Fidesz...” Én nem erre neveltem, ám a közösségi tapasztalatai erre késztették. Ezt nem tudom elfogadni, nem vagyok hajlandó félni. A diktatúra esetleges lehetősége is felháborít. Ugyanakkor Pinter darabja tanulsággal szolgál arról, hogy miként lehet odáig jutni, mi történik, ha már ott vagyunk.

– Egyik alapítója a független, kritikus hangvételű előadásokat jegyző Vádli csapatának. Több rendezésében is kitért már a hatalom túlbuzgóságaira. Például az idei Pécsi Országos Színházi Találkozóra meghívott, a Szkénével és a Fügével közös produkcióban készült I. Erzsébetben. Alkotói szabadságában nem a diktatúra lehetősége tükröződik.

– Miközben eltűntek a demokráciát összetartó fékek és ellensúlyok. Köztársaságban szeretek élni, de még az elnevezést is kisatírozták. Ez nem stimmel, beszélni kell róla. Persze őszintén kitérve saját színházi világunkra is. A Képmutatók cselszövése című előadásunkból kiderül: Molie`re a maga pozíciójában éppolyan kiskirály, mint az állam uralkodója. Ma sem akkor kiabál valaki, amikor – nem mindig érdemei szerint – megkap egy színházat. Hanem amikor – gyakorta sajátosan átlátszó körülmények között – elbukja a pályázatot. De tágabb perspektívából szemlélve a jelent: ahová mára jutottunk, abban szinte minden rendszerváltó benne volt. A legtöbben saját érdekeiket, pártjukat tartották szem előtt. Nagyon kevesen gondoltak elsősorban is a hazájukra.

– Lajos udvarában, Molie`re társulatában még a gyarlóságok közt is érzékelhető a teremtő, alkotó szándék folytonos jelenléte. Pinter világa egészen más, honi viszonyaink kapcsán pedig a társadalom tudósai rendre a Kádár-korszak „kottáját” említik. El tud képzelni egy tempóváltást?

– Ami az ütemeket illeti: viszonyaink szerint balkáni ország vagyunk, csak éppen a ritmusérzékünk hiányzik. Pedig az színesíti az életet. Minél inkább haladtunk előre az időben, annál kisszerűbbek lettünk. Nézzük meg, kik vettek részt a rendszerváltást követő első Országgyűlésben, és kik ülnek ott ma. Kikoptak az igazi értelmiségiek. Van viszont asszonyverő, aki vak komondorával magyarázza a balesetet. Minap volt szkinhedet neveztek ki az Országgyűlés alelnökének. A mélyen gyökerező, önérdekek által meghatározott korlátoltságból még a rendszer iránt kritikusabb emberek sem tudnak feltétlenül kitörni. Mindenkinek a saját virágzó vagy csak vegetáló kiskertje a fontos. Ezért van az, hogy máig nem tudtak végrehajtani egyetlen nagy szociális reformot sem. Ebben a közegben elkopik a szolidaritás. Már a jegyünket sem bízzuk másra a tömött buszon, hogy kilyukassza helyettünk. A kilencvenes évek hajnalán ez azért másként volt. Színházcsinálóként mégis hiszem: ha az emberek próbálnak választ adni a darabokban megfogalmazott kérdésekre, akkor elmozdulhatunk a normalitás irányába. A választások azt is jelzik: a politikát illetően az ország hatvan százaléka apátiába került. Ez nem lehet végállapot. És az apátiával szemben a Jobbiknál is lehet jobb megoldást találni. Még akkor is, ha a baloldal már alig látható.

– A progresszív gondolatokkal, kérdésekkel szemben erős kínálat van giccsből is. Elapadhat vajon az arra való kereslet? Beleértve a stadionkultuszt, a kolbásztöltő versenyek vidor értelmetlenségét, a „remény színháza” című trikolórkamuflázst.

– A Római Birodalom is kenyérrel és cirkusszal operált, mégis tovább döccent a világ. Aztán persze jöttek újabb elakadások, simább szakaszok. Amikor láttam a The New York Timesban a felcsúti stadiont, a puszta fotók alapján az jutott eszembe: itt egy szép falusi parasztház, amelyet valakik képtelenek tisztelni, és ezért ráépítettek egy monstrumot. A dolog attól igazán elképesztő és végtelenül giccses, hogy a ház a miniszterelnöké, és maga rendelte a stadiont a végébe. Mi lehet emögött: szimpla iskolázatlanság, mélyből fakadó műveletlenség? Ha tehetném, én azt kérdezném a miniszterelnöktől: miért nem óriási kerti törpéket állíttatott oda? Tanulságos s talán józanító lenne az okfejtése.

(A teljes írás a 168 Óra hetilap legfrissebb számában olvasható.)

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.