ÁSZ: ami felépült, az a szükségesnél és a lehetségesnél mindnyájunknak többe került
Köszönöm levelét. Örömmel válaszolok, mert az érdeklődés mindig biztató. Az ÁSZ-nál közel két évtizede azon dolgozunk, hogy javuljon a közpénzfelhasználás hatékonysága, kisebbek legyenek a veszteségek. Politikamentesen tesszük ezt már csak azért is, mert például az ilyen beruházások a mérnöki gondolattól a politikusi szalagátvágásig – jó esetben is – kormányokon átívelve valósulnak meg. Sajnos az említett okok miatt kevés a „jó eset”. Rendre évnyi, gyakran évtizednyi a késés.
A hibák, az elkerülésükre tett ajánlások és sorsuk az ÁSZ jelentéseiben – legyen az akár az ön által említett metró, Nemzeti Színház, autópálya, völgyhíd vagy Duna-híd – egyértelműen nyomon követhetők. Fennállása óta a szervezet mintegy ezer jelentést tett közzé. Amióta az internet létezik, azóta azok a honlapunkon (www.asz.hu) is teljes terjedelemben olvashatók. A budapesti metró kálváriájáról is vannak, sajnos az Ön véleményével megegyező, negatív tapasztalataink. Sőt, az Ön feltételezésével szemben, annak idején az ÁSZ-nak „eszébe jutott” azt is vizsgálni, mennyibe került az Erzsébet téri gödör és az új Nemzeti Színház. A 2004 márciusában közreadott, annak idején sajtóérdeklődést kiváltó 0405-ös számú jelentést ezért ajánlom szíves figyelmébe. Ez is megtalálható honlapunkon, mint ahogy az autópálya-beruházásokról is számos jelentést talál ott.
Utóbbiakkal kapcsolatban, levelére reagálva megjegyzem, hogy azzal azért szerencsére nem találkoztunk, hogy a foci-Eb megrendezésének álma és az abból származó, minden mérlegelést félresöprő sietség miatt kötöttünk ki az adott, kőröshegyi nyomvonalnál. Az ÁSZ pedig sem a völgyhidat, sem a dunaújvárosi hidat nem minősítette „feleslegesnek”. Ha a múlt évben befejezett autópálya-beruházásokról elolvassa minap publikált jelentésünket, elfogadja: félreértésről van szó. A Duna-hidat illetően is az érintettek által elfogadott tényeket, nevezetesen a forgalmi számításokkal és a kapcsolódó úthálózat távlati fejlesztési bizonytalanságaival kapcsolatos tapasztalatokat foglaltuk össze.
Holnap és holnapután is élünk, és feltételezzük, hogy van képességünk hibáinkból tanulni. Ha ebben egyetértünk, akkor talán az is méltányolható, hogy az ÁSZ jelentései a múltról a jelenben a jövőnek szólnak. Így miközben már csak életutam miatt is örülök (szakmai pályám első tíz évében beosztott autópálya-tervező mérnökként, majd a finanszírozásban, vállalati menedzselésben közreműködő tárcamunkatársként dolgoztam) a növekvő gyorsforgalmi úthálózatnak, és állampolgárként használom is azt, azért megjegyzem, hogy ami felépült, az a szükségesnél és a lehetségesnél mindnyájunknak többe került. A pénzügyi lehetőségek adottak, s a gyenge hatékonyságú autópálya-fejlesztéseknek így van köze ahhoz, hogy igen rossz a további úthálózat állapota. Ezermilliárdokat messze meghaladó a fejlesztési és fenntartási elmaradás, és megjegyzem, erről is van ÁSZ-jelentés.
Ismételten köszönve figyelmét, tisztelettel és megbecsüléssel köszönti:
Kovács Árpád
az ÁSZ elnöke